DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Jöhet a szuper-intermediate gumi az F1-be?

Érdekes ötletet dobott be a Pirelli az esetre, ha az F1-nek nem sikerülne javítani a látási viszonyokon esős körülmények között.

A Formula-1-es Belga Nagydíj hétvégéjén ismét központi témát jelentett az esőben való versenyzés – már csak azért is, mert pénteken és szombaton is szinte végig vizes volt a pálya Spa-Francorchamps-ban. Azt a szombati sprint is megmutatta, hogy jelenleg a legnagyobb problémát a látási viszonyok jelentik, az autók túl sok vízpermetet vernek fel, és ezt csak részben okozzák a gumik, részben viszont a diffúzor szívja fel az aszfaltról.

Viszont ahogy arra a versenyzők is rámutattak, gond van a full esős abroncsokkal is. Azok ugyanis sokkal lassabbak az intermediate gumiknál, így a pilóták a lehető leghamarabb igyekeznek megszabadulni tőlük, azaz igazából a full vizes abroncsokat már csak akkor használják, ha kötelező azt felrakniuk egy biztonsági autós rajtnál – ugyanis amikor már elkerülhetetlen lenne a használatuk, olyan körülmények között amúgy sem tudnak versenyezni a láthatóság miatt.

f1-spa-sprint-intermediate-eso



Még maga a Pirelli F1-es vezére, Mario Isola is egyetértett azokkal a kritikákkal, hogy jelenlegi formájukban a full esős gumik hasztalanok az F1-ben. Isola ugyanakkor egy ötlettel is előállt – viszont mint hangsúlyozta, előbb magának a sportágnak kell kijelölnie, hogy milyen irányba akar mozdulni a probléma megoldásával:

„Ha a jövőre nézve az az elképzelés, hogy marad a jelenlegi helyzet, azaz ha sok víz áll a pályán, akkor jön a piros zászló vagy a biztonsági autó és nem fognak körözni a látási viszonyok miatt, akkor szerintem talán a legjobb megoldás, ha fejlesztünk egy másik intermediate gumit, nevezzük mondjuk szuper-intermediate-nek, intermediate-plusznak vagy bárhogy, amely egy olyan köztes átmeneti abroncs, ami közelebb áll a teljesen vizes gumihoz” – magyarázta Isola a RaceFans.net portál hasábjain. „Ezzel le tudnánk fedni egy termékkel azt a határt, ami még elfogadható látási szempontból egészen a száraz pályás váltópontot jelentő körülményekig.”

„Ha viszont az az elképzelés, hogy tovább próbálkozzanak egy olyan eszköz fejlesztésével, amely csökkentené a felvert vízpermetet, hogy tudjanak menni teljesen vizes pályán is, akkor meg kell tartanunk ezt a két terméket, a jelenlegi intereket, a melegítőpaplan nélküli intermediate-eket, valamint tovább fejlesztenünk a teljesen esős abroncsokat.”

Isola többször kiemelte, hogy fontos tisztázni, mik az F1 céljai a fejlesztései irányt illetően, hiszen a gumigyártónak is erősen limitált tesztelési lehetőségei vannak, így nem fordíthatnak erőforrást olyan fejlesztésekre, amelyeket végül be sem vetnek esetleg.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: