DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 4. szombat
F1

Láthatóság vizes pályán: az F1 következő megoldandó biztonsági problémája

A hétvégi spái tragédia után több F1-es versenyző is a borzalmas látási viszonyokat emelte ki fő problémaként – a jövő héten tesztelik is a remélt megoldást.

A Formula Regional spái fordulóján szenvedett halálos balesetet a 18 éves holland pilóta, Dilano van ’t Hoff, a tragédia pedig a teljes autósportot, így a Formula-1 közösségét is megrázta. A történtek kapcsán több F1-es pilóta is beszélt arról, hogy változtatások szükségesek a belga pályán, de például Max Verstappen szerint nem Spa tehető felelőssé a halálos balesetért, hiszen vannak hasonlóan veszélyes pályaszakaszok még az F1-es naptárban.

Többen viszont arra is rámutattak, hogy van ’t Hoff tragédiájában komoly szerepet játszott, hogy a mezőny a rendkívül esős pályán nem láthatta, hogy a pálya közepére csapódott vissza az autója. A vizes pályás láthatósági viszonyokat egy ideje már hangsúlyos problémaként emlegetik a Formula-1-es pilóták – 2021-ben is nagyrészt ez volt a fő gond, amikor éppen a Belga Nagydíjon csak két biztonsági autós kört tudtak teljesíteni.

f1-vizespalya-spielberg



„A rengeteg dolog után, amit a biztonság javítása érdekében tettek, szerintem ez a következő nagy témakör, amelyen változtatni kell” – jelentette ki a történtek után Lando Norris, akit a Motorsport.com idéz. „Ha nem ülsz az autóban, nem észleled, mennyire rossz a helyzet. Nem látsz előre öt métert sem, nem látsz semmit. Szóval ha egy autó megáll előtted, nincs esélyed reagálni. És ez megtörténhet Spában, de megtörténhetett volna itt is. Ha valaki összetöri a 2-es kanyar felé menet itt, akkor nem fogod meglátni, amíg már nem túl késő.”

Egyetértett a McLaren pilótájával Nyck de Vries is: „Hallottam, hogy a körülmények igencsak extrémek voltak, és mindig szidjuk a rendszert, ha ilyen esetekben túl konzervatívak vagyunk. De ez nem csak szórakozás, ez megmutatja, hogy még mindig komoly veszély van, amit komolyan kell vennünk. És figyelembe véve a pályát és a körülményeket, talán kétszer is meg kell gondolnunk és megnéznünk, hogy mit tehetnénk, hogy a jövőben elkerüljük a súlyos baleseteket.”

Esteban Ocon azt is felelevenítette, hogy ő is volt hasonló helyzetben Spában egy esős Formula Renault-versenyen annak idején, amikor szintén alig látott maga elé, s egyszer csak balról hirtelen ott állt egy autó a pályán.

f1-vizespalya-spielberg-2

Rövidesen készen áll az F1-es megoldás?

Az FIA már néhány hónapja bejelentette, hogy a terveik szerint szeretnének kifejleszteni olyan „sárvédőket”, amelyeket csak esős körülmények között raknának fel az F1-es autók kerekeire, s amelytől azt várják, hogy alacsonyabban tartják a felvert vízpermetet. Ezt a megoldást rövidesen tesztelni is fogják: a Brit Nagydíj utáni csütörtökön, július 13-án Silverstone-ban – igaz, csak a rövidebb „nemzeti” nyomvonalon, s csak a célegyenest fogják felvizezni majd.

„Lesz egy vizes pályás teszt Silverstone-ban a futam után a sárvédőkkel, szóval az FIA már igyekszik megoldani a láthatósági problémákat. És én részt fogok venni ezen a teszten, szóval első kézből lesznek tapasztalataim. Nem tudok eleget a balesetről ahhoz, hogy arról beszéljek, mi történhet ezután. Nyilvánvalóan alaposan ki lesz vizsgálva, hiszen nem akarjuk, hogy ilyesmi újra megtörténjen” – fogalmazott ennek kapcsán Oscar Piastri.

Az ausztrál számára rossz hír lehet, hogy a Motorsport információi szerint a szóban forgó teszten részt vevő Mercedes és McLaren közül csak előbbi autóit fogják felszerelni a „sárvédővel”, utóbbit nem, hogy közvetlen összehasonlítási alapja legyen az FIA-nak. Mindenesetre a csapattárs Norris is örül a fejleményeknek: „Jó dolog, hogy tesztelni fogjuk Silverstone-ban, mert olykor jobb, ha egyszerűen becsukod a szemed és csak reménykedsz a legjobban” – jegyezte meg a brit.

A Spában történt tragédiáról és annak tanulságairól a Pitwall című műsorunk hétfői adásában is beszéltünk:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: