Napfényes, de a végére befelhősödő időjárási körülmények között a tesztelésé volt a főszerep a Spanyol Nagydíj első szabadedzésén. Tesztelték a csapatok a fejlesztéseiket – hét istálló hozott fejlesztési csomagot, a legnagyobbat a Ferrari és Aston Martin –, tesztelték az élesben majd Silverstone-ban bemutatkozó, strapabíróbb Pirelli-gumikat, valamint először próbálták ki a pálya új, sikán nélküli verzióját.
Egy évvel ezelőtt 1:18,750-nel lehetett rajtelsőséget szerezte Barcelonában (ami Charles Leclerc-nek sikerült), ehhez képest az átalakított utolsó kanyaroknak köszönhetően már az edzés elején 1:17-es gyorskörök születtek, melyek hamar lekúsztak az 1:15-ös régió végére. Az első két helyre ebben a fázisban a tesztgumin, majd a közepesen a két Red Bull ugrott, Max Verstappennel az élen. Az RB19-re két fejlesztés került Barcelonában, módosítottak a padlólemez szélén és a diffúzoron – a versenyzők azonban nem voltak teljesen elégedettek, pattogásra panaszkodtak a 10-es és utolsó kanyarban.
A két Red Bull – amelyek új motort kaptak a Spanyol Nagydíjra, a belsőégésű egység, turbó, MGU-K és MGU-H komponensekből a másodikat megkezdve idén – program tekintetében a többiek előtt járt, már féltávnál megkapták a lágy abroncsokat: ezen a gumin Verstappen 1:14,606-ot teljesített, már négy másodperccel felülmúlva Leclerc tavalyi pole-ját.
Ez maradt a szabadedzés leggyorsabb köre, közel nyolc tizedmásodperccel Perez előtt. Századokkal mögötte az edzésen remek formában levő Esteban Ocon végzett harmadikként, csapattársa, Pierre Gasly ötödik lett – annak ellenére, hogy az Alpine nem fejlesztett Barcelonára. A meglepetésről Nyck de Vries gondoskodott: az AlphaTaurival – amely a hátsó szárnyat módosította – negyedikként végzett a két kék autó közt, csupán kilenc tizedre Verstappentől. Az Aston Martin az autó elejére, az első szárnyra és orrkúpra összpontosított fejlesztéseivel, ezzel Alonso az utolsó pillanatokban a hatodik helyre ugrott, a hetedikként végzett Kevin Magnussen előtt.
Nagy figyelem övezte a Ferrarit, amelynek fejlesztési csomagja az oldaldobozokra és a karosszéria középső szekciójára, valamint a padlólemezre összpontosított: az újdonságokat első körben csak Carlos Sainz kapta meg, Charles Leclerc a hagyományos verzióval körözött. A nyolcadik-kilencedik helyen (a monacóival előrébb) szinte egyforma kört teljesítettek: mindkét verzió 1,1 másodperccel maradt le a Red Bulltól.
A nyugalmas mederben folyó szabadedzést egyetlen incidens zavarta meg: a figyelmetlen Logan Sargeant és Gasly koccantak a 60 perc legvégén.
Az első szabadedzés eredménye:
Versenyző | Csapat | Köridő | Hátrány | Körök | |
1 | Max Verstappen | RED BULL RACING HONDA RBPT | 1:14.606 | 32 | |
2 | Sergio Perez | RED BULL RACING HONDA RBPT | 1:15.374 | +0.768 | 32 |
3 | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | 1:15.418 | +0.812 | 28 |
4 | Nyck De Vries | ALPHATAURI HONDA RBPT | 1:15.504 | +0.898 | 27 |
5 | Pierre Gasly | ALPINE RENAULT | 1:15.545 | +0.939 | 27 |
6 | Fernando Alonso | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 1:15.547 | +0.941 | 24 |
7 | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | 1:15.689 | +1.083 | 22 |
8 | Charles Leclerc | FERRARI | 1:15.694 | +1.088 | 28 |
9 | Carlos Sainz | FERRARI | 1:15.726 | +1.120 | 27 |
10 | George Russell | MERCEDES | 1:15.753 | +1.147 | 32 |
11 | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | 1:15.783 | +1.177 | 25 |
12 | Lewis Hamilton | MERCEDES | 1:15.845 | +1.239 | 29 |
13 | Zhou Guanyu | ALFA ROMEO FERRARI | 1:15.906 | +1.300 | 24 |
14 | Yuki Tsunoda | ALPHATAURI HONDA RBPT | 1:15.915 | +1.309 | 27 |
15 | Lance Stroll | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 1:15.939 | +1.333 | 25 |
16 | Valtteri Bottas | ALFA ROMEO FERRARI | 1:15.978 | +1.372 | 24 |
17 | Oscar Piastri | MCLAREN MERCEDES | 1:16.353 | +1.747 | 26 |
18 | Nico Hulkenberg | HAAS FERRARI | 1:16.461 | +1.855 | 28 |
19 | Logan Sargeant | WILLIAMS MERCEDES | 1:16.506 | +1.900 | 30 |
20 | Alexander Albon | WILLIAMS MERCEDES | 1:16.630 | +2.024 | 28 |