DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Elutasították a Haas óvását, végleges az eredmény

Az amerikai csapat nem értett egyet az utolsó újraindításnál használt rajtsorrenddel, a stewardok azonban arra jutottak, hogy helyesen járt el a versenyirányítás.

Mint arról írtunk, a Formula-1-es Ausztrál Nagydíj leintése után óvást nyújtott be a Haas az előzetes végeredmény ellen. Bár az erről szóló FIA-dokumentum nem konkretizálta, egyértelmű volt, hogy az amerikai istálló az ellen emelt kifogást, hogy a sokszoros balesetet eredményező utolsó állórajt utáni piros zászlós megszakítást követően a versenyirányítás az állórajt rajtsorrendjét vette alapul a safety caros újrainduláshoz, kivéve a listából azokat, akik nem tudták folytatni a viadalt az összetört autójuk miatt.

Ezzel az egyik legrosszabbul épp Nico Hülkenberg járt, aki az incidenseket kihasználva már a negyedik helyen haladt, amikor az utolsó piros zászlót belengették.

Órákkal a futamot követően döntöttek a felügyelők: elutasították a Haas óvását. Az ítéletről szóló dokumentum már megerősíti, hogy az alakulatnak nem a konkrét végeredménnyel, hanem a legutolsó újraindítás rajtsorrendjével volt problémája.

f1-hulkenberg-aus



A sportszabályzat 57.3-as pontja úgy szól, hogy megszakítás esetén minden esetben az alapján kell meghatározni az újraindítási sorrendet, ami annál a pontnál fennállt, ahol „utoljára meg lehet határozni az összes autó sorrendjét”. A Haas azzal érvelt, hogy a második biztonsági autós vonalnál – amely az Albert Parkban nem sokkal az első kanyar előtt helyezkedik el – még meg lehetett volna állapítani a sorrendet.

Fontos kiemelni: a balesetek ezt követően, az első kanyarkombinációban történtek, tehát Hülkenberg ez alapján sem került volna a negyedik helyre, viszont a felvételek tanúsága szerint a német az SC2-es vonalig minimális Lando Norris McLarenje elé került.

A stewardok a Haas illetékesei mellett beidézték a versenyigazgatót, hogy további magyarázatot adjon, Niels Wittich pedig azzal érvelt, hogy az utolsó megbízható pont, amely alapján a futam újraindítása miatti szűkös idő alatt meg tudták határozni megbízhatóan és pontosan a sorrendet, az eredeti rajtrács volt.

Az FIA-indoklás szerint azt maga a Haas is elismerte a meghallgatás során, hogy a GPS-adatok nem voltak elégségesek, hogy az SC2-es vonalnál meghatározzák az összes autó sorrendjét, de a csapat azt mondta, hogy az időmérő rendszer adatai alapján kellett volna felállítani az újraindítás sorrendjét.

Viszont a stewardok végül arra jutottak, hogy mivel pontos döntést kellett hoznia a versenyigazgatónak és a versenyirányításnak, erre a megbízható alapot a legutolsó állórajtos rajtsorrend szolgáltatta, azaz jól jártak el, emiatt pedig elutasították a Haas óvását. Ez azt is jelenti, hogy ezzel az Ausztrál Nagydíj eredménye immár véglegesnek tekinthető.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: