Az elmúlt napok egyik fő beszédtémáját jelentette Stefano Domenicali F1-vezérigazgató azon megjegyzése, miszerint ő támogatná a szabadedzések száműzését a száguldó cirkuszból. Az F1 gyorsan tisztázta, hogy ez egyelőre nincs tervben, ugyanakkor azt fontolgatják, hogy nagyobb tétet adjanak a tréningeknek.
A téma előkerült a Formula-1-es Ausztrál Nagydíj csütörtöki médianapján, ahol bizony meglehetősen egybehangzó álláspont alakult ki a pilóták között abban, hogy a jelenlegi három egyórás szabadedzés valóban sok:
„Úgy gondolom, hogy a válasz nem” – felelte George Russell a Formula.hu online jelenlétében arra a kérdésre, hogy szükséges ennyi gyakorlás a nagydíjhétvégéken. „Nyilván minél több az edzés, annál jobban felveszed a sebességet, annál kényelmesebben érzed magad az autóban. De nem hiszem, hogy az helyes, hogy a Formula-1-ben háromszor annyi az edzésidő, mint az F3-ban és az F2-ben: azoknak a kategóriáknak kellene inkább több edzésidőt biztosítani, hiszen kevesebb a versenyük és nem is tudnak gyakran tesztelni.”
„Ha nem lenne edzés, az azért túl kevés lenne” – tette hozzá a Mercedes pilótája. „Eleinte nem voltam rajongója a sprintfutamoknak, de az elmúlt két évben nagyon élveztem őket, és az, hogy legyen akció pénteken, az kulcsfontosságú mindannyiunk számára és a szórakoztatási szempontból is.”
Egyetértett brit kollégájával Pierre Gasly is: „Egyértelmű, hogy vezetési szempontból nem szükséges ennyi szabadedzés. Mindig jó, ha tudsz dolgozni az autó apró részletein és meg tudod találni a tökéletes egyensúlyt, de összességében egy vagy maximum kettő bőven elegendő lenne.”
Az újonc Nyck de Vries következőképp fogalmazott: „Amit hozzátennék, hogy bármin is változtatunk, az mindenki számára egyforma lesz. Szerintem az összes juniorszériában hozzászoktunk, hogy egyetlen szabadedzést teljesítünk, szóval úgy gondolom, kevesebbel is elboldogulunk.”
„Ez szerintem a személyes preferenciáktól függ. Úgy vélem, jelenleg bőven elegendő edzésünk van. Utalva a George által mondottakra, nagyon élveztem az utánpótlás-sorozatokban, hogy mindössze 30 percünk volt, aztán utána jött is az időmérő” – mondta el Nico Hülkenberg, míg Logan Sargeant megjegyezte: tavaly a Formula-2-ben például sokkal hamarabb, egyetlen edzés után már kockázatokat kellett vállania, mint jelenleg az F1-ben, hiszen egyből következett a programban a kvalifikáció.
A szabadedzés maradjon szabad edzés
Azt ugyanakkor Russell nem támogatná, hogy pont vagy bármilyen díjazás járjon az edzések után, ugyanis legalább egy tét nélküli gyakorlásra szükség van a tesztek mennyiségének jelentős visszavágása miatt arra, hogy a beállításokat és az újításokat a pályán is kipróbálhassák:
„Nem akarjuk azt, hogy az év eleji autóknál leragadjunk és ne legyen lehetőségünk menet közbeni fejlesztéseket kipróbálni. Valahol ez is a szépsége ennek a sportnak. Egy 60 perces edzésen kipróbálhatsz új dolgokat, fejlesztéseket, míg ha egyből olyan tréninggel kezdünk, amelyen pontot osztanak vagy másféle díjazás van, kevésbé valószínű, hogy tesztelnénk ilyesmiket.”
A sajtótájékoztatón az is kiderült, hogy összességében viszont nem sokat változtatnának a jelenlegi hétvégi lebonyolításon. Hülkenberg szerint például tökéletes így a nagydíjak felépítése: a péntek az edzésnap, szombaton már növekszik a feszültség és a tét, a vasárnap pedig a fő eseményé, magáé a futamé. Russell egyetlen dolgot jegyzett meg: az első pénteki edzést tehetnék későbbi időpontba, ezzel is könnyítve a csapattagok életét, akiknek a versenynaptár bővülésével egyre feszesebb tempót kell tartaniuk. Ennek kapcsán Gasly megjegyezte, hogy nem véletlenül a mercedeses a GPDA vezetője, hiszen jó meglátásai vannak, ebben is támogatja őt, emellett pedig tetszik neki a szombati sprint jelenléte, viszont fontos, hogy a vasárnap megmaradjon a nagydíjnak, nem változtatva a sport DNS-én.
Arról, hogy hogyan lehetne esetleg megreformálni a szabadedzéseket, itt írtunk hosszabban.