A sportág igyekszik egyre nagyobb hangsúlyt fektetni arra, hogy érthetőbbé tegye a televízióban látottakat. Ennek érdekében az elmúlt években fokozatosan növelték a képernyőn megjelenő információk számát, de több más dologban, így például a grafikák vagy a fedélzeti kamerák szintjén is is fejlődtek a közvetítések.
Az élményfaktor növelése érdekében a modern technológiai vívmányait is kihasználták amennyire lehet, ezáltal bevezetésre került a driver’s eye névre hallgató sisakkamera, amely talán minden eddiginél jobban megmutatja azt, mit látnak a pilóták vezetés közben. A tavalyi évben ezt összesen 12 versenyzőnél tudták alkalmazni, egészen pontosan azoknál, akik a Bell sisakgyártó termékeit használták, az idei évre viszont a többi márka is fejlesztett, vagyis papíron már mindenkinél jelen van a technológia.
Ennek ellenére Dean Locke, az F1 közvetítésekért és médiáért felelős igazgatója elárulta, hogy továbbra is korlátokba ütköznek. 2022-ben versenyhétvégenként maximum négy pilótánál láthattuk a driver’s eye felvételeit, az idei szezonnyitón ez a szám már hatra nő, viszont a továbbiakban is legfeljebb nyolc versenyző képeit kapjuk majd meg az élő közvetítésekben.
„Ez azért van, mert csak ennyi sávszélesség áll a rendelkezésünkre. A sisakkamera zseniális, és remek rálátást biztosít számunkra, de nézőként ez az, amit végig látni akarsz? Ez alapvetően csökkenti a mi erőforrásainkat is, szóval jobb, ha váltunk. Húsz áll rendelkezésünkre, és bő hatot fogunk futtatni, majd valószínűleg körülbelül nyolcig jutunk. Itt most hatot futtatunk” – utalt a bahreini hétvégére Locke.
Láthatóvá tenni a láthatatlant
A The-Race számára adott interjú során a szakember a lehetőségek bővítésére is kitért. Nemrégiben ugyanis újból megpróbálkoztak a pedálok mögé szerelt kamerákkal, ám kezdetben ott is nehézségekbe ütköztek, főként a fényviszonyok miatt. Mint azt elárulta, ezen is igyekeztek javítani, valamint további terveikről is mesélt röviden.
„Hogyan láthatnánk többet abból, amit nem látunk, vagyis a pilótafülkéből? Ott van a sisakkamera, amely a kormány körülbelül felét mutatja meg a nézőknek, van egy kamera, ami szemből mutatja a pilótát és hátrafelé néz, de mi történik a pilóta keze körül? Szörnyen sok dolgot csinálnak egyszerre, úgyhogy felmerül bennünk, miként lehetne ezt rögzíteni, ezért kicsit jobban körbejárnánk a pilótafülkét. Néhány csapat nagyon elkötelezett abban, hogy segítsen nekünk.
A grafikákat is fejlesztik
A beszélgetés során Locke arról is elejtett néhány szót, hogy a sprinthétvégék megkülönböztetése érdekében az F1 Sprint egy saját márkajelzést kap, de a szezon további részében új feliratokra is számíthatnak majd a rajongók. Mindezeken túl az egyre több helyen megjelenő mesterséges intelligenciát is szeretnék kihasználni, erre pedig már tavaly is volt egy kísérletük.
Az AI-technológiát 2022-ben az USA Nagydíj hétvégéjén tesztelték, ami a visszajátszások során nyújthatna segítséget a rendezőknek, mivel az kitölti a hiányzó képkockákat, és így 4K felbontású visszajátszásokat készít másodpercenként 700 képkocka rögzítésével.
***
Az új F1-es szezonra szerkesztőségünk is ráncfelvarrással készült: a minőséget és a hitelességet célzó tartalmakkal, újításokkal vágunk neki a 2023-as idénynek. Hogy mik ezek? Olvasd el ebben a cikkben, és tarts velünk idén is!