A La Gazzetta dello Sport beszámolt róla, hogy három motorgyártó is teljesítménybeli előrelépést vár a 2023-as szezontól. Az olasz lap információi szerint a legnagyobb ugrás a Ferraritól várható, amely 30 lóerővel gyarapodik különböző javítások révén. A Mercedes 16 lóerőt, az RBPT-motor pedig 10-et javult. Az Alpine erőforrását biztosító Renault az egyetlen motorgyártó, amelynek teljesítménye nem javul 2023-ra.
Az említett lóerőjavulás annak ellenére történik, hogy 2025 végéig, a jelenlegi erőforrásszabály-ciklus befejezéséig részleges fejlesztési befagyasztás van érvényben a Formula-1-ben. Ennek lényege, hogy csakis megbízhatóságot javító módosítások kivitelezhetők, a teljesítmény nem fokozható – legalábbis elméletben. Gyakorlatilag a megbízhatóság és teljesítmény nem választható szét teljesen, kölcsönhatásban vannak egymással, a tartósságot javító fejlesztések képesek a motorerőt is befolyásolni.
A Mercedesnél például a Gazzetta információi szerint a belső mechanikai súrlódáson javítottak, az új összetételű motorolaj pedig az égéstér hatékonyságát is növeli. A Red Bull az MGU-H és MGU-K megbízhatóságának javításával tett szert a plusz lóerőkre, ezen felül a motor kiegészítő szivattyúin dolgoztak. A Ferrari másik két gyártónál jóval nagyobb javulása azért is lehetséges, mert az olaszok szándékosan visszatekertek 2022-ben a lóerőn a motorhibák elkerülése érdekében.
A lap úgy fogalmaz, az Alpine mérnökei „gyanakodnak”, hogy a pletykált lóerőjavulás valóban kizárólag megbízhatósági fejlesztésekből adódik. A franciák erőforrása volt a legkevésbé megbízható a 2022-es szezon során, bevallottan azért, mert Viry-Chatillonban a teljesítményt tartották prioritásnak, azzal a megfontolással, hogy a megbízhatósággal foglalkozhatnak később is.
A műszaki meghibásodásokat, melyek elsősorban nem a belsőégésű motorból, hanem a kiegészítő alkatrészekből, elsősorban a vízpumpából fakadtak, a Renault-nak a motorrészleg vezetője, Bruno Famin elmondása szerint sikerült elhárítani. Hiába azonban a megbízhatósági változások, ezekből esetükben nem fakadt teljesítménybeli többlet – ezért gyanús a gyártónak, a riválisoknak hogyan sikerült akár 30 lóerőt kinyerni.
A Renault-motorfőnök furcsállja, honnan származhat a teljesítményjavulás
„Nincs igazi tér a javulásra az igazat megvallva, hiszen a szabály szerint a motor teljesítménye nem fejleszthető” – mondta a The Race-nek adott interjúban Bruno Famin. „Csak az autó teljesítménye fokozható, amire a motor elrendezésén keresztül van lehetőség, például a beömlő- és kipufogórendszer megváltoztatásával annak érdekében, hogy enstone-i kollégáink jobb aerodinamikát dolgozhassanak ki. Emellett még az energiagazdálkodáson dolgozunk, de itt az korlátoz bennünket, hogy csupán egyetlen szoftververzió tölthető fel évente. Végigvesszük a felmerülő ötleteket, de nagyon kicsi különbségekről van szó. Nem a tiszta teljesítményről szól, sokkal inkább a vezethetőségről és az aerodinamikai előrelépésről.”
A motorprogram vezetője feltette a kérdést: hol található a határvonal a megbízhatósági fejlesztések és a teljesítményt fokozó módosítások között? A Nemzetközi Automobil Szövetség engedékenyebb volt az első évben, de Famin idén erélyesebb fellépést vár.
„Mi számít tiszta, valódi megbízhatósági gondnak? Hiszen egy megbízhatósági gond megoldása gyakran járhat teljesítmény nyerésével, a határ nem mindig egyértelmű. 2022-ben az FIA jó munkát végzett, átlátható volt a folyamat a szövetség és a többi gyártó között. A jövőben viszont arra számítok, hogy az FIA kicsit erőteljesebb lesz. A 22-es évben eléggé toleránsan viselkedett, ami érthető a különböző megbízhatósági gondok miatt, 30-70 kérés érkezett a különböző gyártóktól. A jövőben erőteljesebb FIA-t várok” – jelentette ki Bruno Famin.