Apró, ám a jövőbe mutató plusszokal tér vissza a pandémia miatt tavaly elmaradt Monacói Nagydíj, az F1-es futamok futama. A barcelonai versenynapon - mutatóban – ezer néző már jelen lehetett, meghívásos alapon, a hercegségben viszont már 40 százalékos kihasználtsággal rendezik az évad ötödik megmérettetését. Ez napi 7500 nézőt jelent a tribünökön, így a tavalyi Orosz Nagydíj óta első ízben lehet majd szurkolói hangulatot tapasztalni F1-es futamon, ráadásul a közeljövőben tovább javulhat a helyzet: ugyan Azerbajdzsánban ismét zárt kapuk mögött versenyez majd az F1, Franciaországban, Ausztriában és a közelgő európai helyszíneken már ismét jelen lehetnek a nézők, ráadásul remélhetőleg folyamatosan növekedő létszámban.
Egy másik fontos újítás a paddock részleges nyitása: a tavalyi újraindulás óta az újságírók, egyéb sajtómunkások ettől a területtől szigorúan el voltak zárva, ám a sportág ezúttal egy újabb lépést tesz a szokásos meder felé, így itt a kiválasztott újságírók és fotósok egy csoportjának szigorú szabályok betartása mellett már van lehetősége a paddockba lépni és ott vegyülni, információkat vadászni a főszereplőktől és fontos háttéremberektől. A tavalyi évadzárón kipróbált vegyes zóna jól vizsgázott az idei futamokon is, így a mostani lépés a következő szint, amit indokol az is, hogy a monacói paddock és sajtóterem elhelyezkedése olyan, hogy másképp aligha lehetett volna megoldani. A paddocknyitás egyébként meglepő reakciókat váltott ki az aktív újságírói jelenléttől szinte már elszokott F1-személyiségekből, akik nem elrohantak, hanem a másfél éve tartó végeláthatatlan videokonferenciás őrület után szinte keresték a rég nem látott ismerősök társaságát.
Monaco egyébként ezen a szerdán a legszebb, napsütéses arcát mutatta, ám messze nincs akkora pezsgés a városállamban, mint korábban, békeidőben. A szervezettség kifogástalan, ám jóval csendesebbek az utcák, nincs olyan tömeg, mint a múltban bármikor, a legendás viadal hetének ezen a napján. A legendás jachtkikötő is más mint, mint a megszokott: egyrészt a Red Bull a pandémiás helyzet miatt nem telepítette ide grandiózus, vízen álló mobilpalotáját, másrészt – egyelőre – a jachttal érkező vendégek száma is kevesebbnek tűnik. A helyzet nyertese? Az Aston Martin istálló milliárdos tulajdonosa, Lawrence Stroll: bár a csapata nem teljesít fényesen, a kanadai üzletember ezúttal a kikötő kellős közepében horgonyozhatott le Faith nevű gigantikus, a helyszínen szemügyre vehető összes többi vízijárművet elhomályosító jachtjával, amely – a pletykák szerint – a korábbi években a zsúfoltság miatt nem köthetett ki itt a nagydíj hetében. Az biztos, hogy akármilyen irányból vet egy pillantást a szemlélődő a kikötőre, ez a jacht akkora, hogy mindenhonnan látni lehet. Erősen kérdéses persze, hogy lesz-e ok ünnepelni a fedélzeten vasárnap délután…
Noha a felhajtás kisebb a megszokottnál, a csapatok és a versenyzők azért ilyenkor is adnak a külsőségekre. A McLaren néhány napja mutatta be azt az egyedi színezetet, amely ezen a hétvégén díszíti majd a versenygépeiket, szerdán pedig a szokásos egyedi sisakfestések is bemutatásre kerültek. Ezúttal hatan módosították fejfedőjük festését: az élmezőnyből Valtteri Bottas változtatott, a Williams pilótái a csapat 750. nagydíjának adják meg a tiszteletet, a McLaren versenyzői retro vonalon variáltak, akárcsak Charles Leclerc, aki az egyetlen monacói futamgyőztest, Louis Chiront idézi meg ezen a hétvégén. Leclerc – természetesen – reflektorfényben van, hiszen hazai pályán versenyez, ám mostanáig a hercegségben elkerülte a szerencse. Az F2-ben, valamint az F1-ben is elképesztően gyengén muzsikált eddig, a kiesések mellett az egyetlen eredménye az a 18. hely, amelyet még 2018-ban jegyezhettünk fel, amikor az Alfa Romeónál töltötte az első idényét.
Mire számít most a monacói a felszállóágban lévő Ferrarival? „Reálisan nézve az lehet a cél számunkra, hogy akárcsak barcelonában, most is a középmezőny élén végezzünk. Erre lehet esélyünk, álmodozni viszont nem nagyon kéne arról, hogy itt most csatázhatunk a Mercedesszel vagy a Red Bullal, mert reálisan nézve nem vagyunk azon a szinten” – hallhattuk az elvárásokat Leclerc-től az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján, ahol arra is rámutatott, hogy mit jelentene számára, ha egy napon megnyerné a hazai versenyét: „A monzai győzelmem is fantasztikus volt, ezt viszont szavakkal nem is nagyon lehetne kifejezni. Ezeken az utcákon jártam iskolába, itt mentem úszni tanulni az uszodához… Gyakorlatilag az egész gyermekkorom Monacóhoz kötődik, így igazán különleges az, hogy itt versenyezhetek a családom, a barátaim és a volt tanáraim előtt. Ha nyerhetnék, az nagyon sokat jelentene nekem.”
A vörösök helyi menője érti és érzi a felelősségét a „hazai kedvenc” státuszának: a paddock környékén a szokásosnál kisebb létszámban felvonuló rajongóktól nem menekült el, szívesen odakanyarította a nevét mindenre, amire aláírást kértek tőle, s megoldotta azt is, amikor nem volt mire. Egy aprócska kisgyerek felvetette: „Megkaphatnám a sapkádat?” A pilóta előbb egy sanda pillantást vetett az őt kísérő szigorú sajtófőnökre, majd nem tétovázott: levette a sapkáját, aláírta és a kerítésen keresztül átadta a kis szurkolónak. A kedves gesztusért tapsvihar és éljenzés volt a jutalma – amellett a világraszóló mosoly mellett, amellyel a kis rajongó nyugtázta azt, hogy elérte a célját.
Szakmai fronton a fő téma természetesen a két bajnokaspiráns, Lewis Hamilton és Max Verstappen csatája, amellyel kapcsolatban immáron mindenki azt várja, hogy a kettejük által kőkemény, ám eddig fair csatában előbb vagy utóbb elkerülhetetlen lesz az ütközés. A legutóbbi, barcelonai futam rajtjánál vívott ádáz küzdelem után a Formula Podcast stábja is kilátásba helyezte, hogy a hasonló kemény meccseknek előbb vagy utóbb ütközés lehet a vége, s a napokban hasonló álláspontra helyezkedett Zak Brown, a McLaren vezére is – nyilvánvaló volt, hogy ez slágertéma lesz a monacói sajtónapon is.
A felvetést a felek közül Hamilton használta ki rafináltabban, aki odaszúrt oda Verstappennek, azt sugalmazva, hogy egy esetleges ütközés elsősorban a hollandon múlik, nem rajta. „Nem is tudom, eddig szerintem elég jól sikerült elkerülnöm az ilyen incidenseket – mondta a Mercedes hétszeres világbajnoka. - Még van tizenkilenc futam hátra, tényleg lehet ütközés, de remélhetőleg inkább nem lesz. Szerintem megvan a kölcsönös tisztelet közöttünk, de talán ő úgy érzi, hogy sokat kell bizonyítania. Jómagam nem feltétlenül evezek ebben a csónakban, ráadásul nekem régebben olyan a mentalitásom, hogy ’ez egy maraton, nem pedig sprint’, ami jócskán hozzájárult ahhoz, hogy ilyen mutatóim vannak. Így folytatom ezután is és mindent elkövetek azért, hogy elkerüljük az ütközést."
Verstappen természetesen igyekezett hárítani: „Nem hiszem, hogy bármit is bizonyítanom kellene – utalt Hamilton szavaira a Red Bull-Honda fenegyereke. – Az ütközés elkerüléséért szerintem mindketten sokat tettünk, ráadásul egészen jól, ez igaz. Keményen harcolunk és eddig nem történt ütközés. Bízzunk benne, hogy ez így is marad és továbbra is a pályán vívhatunk kemény csatákat egymással.” Amikor a téma még egyszer előkerült az FIA sajtóértekezletén, arra Verstappen már be is pöccent: „Őszintén, nem is tudom már, hogy mit mondjak erre…” – fogalmazott a holland, aki kattintásvadászattal vádolta az újságírót: „Ha azt mondod, hogy ez csak idő kérdése, arra az emberek nyilvánvalóan jobban ráugranak, mintha azt mondád, hogy volt néhány remek versenyünk…”
A hagyományoknak megfelelően a Monacói Nagydíj csütörtökön folytatódik, az első két szabadedzéssel.