Mivel legjobb formájukat egyáltalán nem egy időszakban láthattuk a Formula-1-ben, így nagyon nehéz is összehasonlítani Michael Schumachert a jelen korszak legeredményesebb és sokak szerint legjobb pilótájával, Lewis Hamiltonnal. Semmi kétség nem fér ahhoz, hogy mindketten kiemelkedő egyéniségei a száguldó cirkusznak, egyben a legeredményesebbek is.
A wtf1.com szakportál segítségével azonban olyan statisztikai adatokra bukkanhatunk, ami mindkét versenyzőt első tizenhárom szezonjuk, egyben hatodik világbajnoki elsőségük megszerzése után hasonlítja össze. A számítás igyekszik áthidalni azt a nem éppen elhanyagolható tényt, hogy Schumacher szezononként 16-17 versenyt teljesített (azt sem mindig), míg Hamiltonnak évente többnyire 18-21 futam állt rendelkezésére.
A brit ászt a jelenlegi helyzetben vizsgálja a szakportál, Michael Schumachert pedig a 2003-as Japán Nagydíj leintése után veszi górcső alá. A Ferrarinál éppen ebben a szezonban szerezte meg a legszenvedősebben a bajnoki elsőséget a végül hétszeresen megkoronázott német pilóta, „mindössze” hat futamot nyert a tizenhatból.
2003 után hetven futamgyőzelemmel rendelkezett, míg Hamiltonnak jelenleg nyolcvanhárom elsősége van. Szimplán a dobogós helyezéseket megnézve szintén Hamilton vezet 155:122 arányban, míg a futamok során élen töltött körök száma is a brit felé billenti a mérleg nyelvét, 4425 a 3974-gyel szemben. Nem is lenne kérdéses, ki a jobb… addig, amíg nem vizsgáljuk meg százalékos arányban a számokat és máris változik a kép.
Hamilton ugyanis 248 nagydíjon bizonyíthatott ennyi idő alatt, Schumacher pedig 194 bevetésen vett részt. 1991 és 2003 között átlagosan 16 futamot rendeztek egy évben, ráadásul Michael Schumacher 1991-ben csak a Belga Nagydíjtól csatlakozott a mezőnyhöz, 1999-ben pedig még az egyébként sem hosszú évadból hat versenyhétvégét kihagyni is kényszerült lábtörése miatt.
Michael Schumacher győzelmi aránya 36,1%, ugyanez a szám Hamiltonnál 33,5%. A dobogós helyek tekintetében szintén a német áll jobban, 62,9%, szemben a hatszoros világbajnok 60,5%-ával. Schumacher elviszi a pálmát az élen töltött körök arányában is, 20,5%, míg virtuális brit vetélytársa 17,8%-kal áll jelenleg.
A pole-pozíciókban azonban így is Hamilton erősebb, 35,1%, míg Schumachernél ez a szám 28,4%. Máris sokkal szorosabb kettejük vetélkedése, annak ellenére, hogy Michael Schumacher érájában a versenyautók még közel sem voltak ennyire megbízhatóak, mint mostanában. A német pilótának a Benettonnál nyolc, a Ferrarinál pedig (a gumidefekteket nem számítva) tizenkét alkalommal nem sikerült befejeznie a versenyt technikai hiba miatt, ebből csak 1996-ban ötször. Hamilton jobban járt, a McLaren-Mercedesszel öt, a gyári Mercedesszel szintén öt alkalommal babrált ki a technika. Az elmúlt három szezonban mindössze egyszer, a tavalyi Osztrák Nagydíjon volt kénytelen nullázni az autó meghibásodása miatt, pedig a szezonok jóval hosszabbak.
A Mercedes dominanciája évek óta a Ferrari 2002-es, illetve 2004-es formáját idézi, így simán elképzelhető, hogy egy év-két múlva már a százalékos adatokban is Hamilton áll majd jobban.
Érdemes egy pillanatra kitérni azokra a szezonokra is, amikor a két kiemelkedő pilóta nem tudott világbajnokságot nyerni. Lewis Hamilton 2007-ban és 2016-ban ezüstérmet szerzett, ám meglepő módon, 2008-as világbajnoki elsőségét követően öt éven át zsinórban nem fért fel a dobogóra sem, háromszor lett negyedik és kétszer ötödik. Michael Schumacher kétszer lett második (bár 1997-es ezüstérmét utólag elvették tőle), kétszer harmadik – ebből az 1992-es bronzérme volt komoly bravúr a domináns Williamsek mögött, Ayrton Sennát is megelőzve -, egyszer negyedik, 1999-ben pedig ötödik, de ebben az évben, emlékezetes lábtörése miatt mindössze kilenc nagydíjon tudott elrajtolni.