A Formula-1-ben és a juniorkategóriákban is folyamatosan arra törekednek a döntéshozók, hogy minél biztonságosabb legyen a sportág. De az autóversenyzés mindig is veszélyes üzem marad, erről az utóbbi öt hétben egyértelmű bizonyítékot kaphattunk.
A belga F2-es versenyt leállították, majd törölték is Hubert és Juan Manuel Correa óriási balesete miatt. A lelassuló Giuliano Alesi autóját hirtelen kikerülő Anthoine Hubert életét már nem tudták megmenteni, de rettentő súlyosan megsérült a belerohanó Juan Manuel Correa is, akin éppen a napokban hajtottak végre sikeres, tizenhét órás műtétet.
A szocsi sprintversenyen ismét lendült a piros zászló. Nem sokkal a rajt után a második kanyart levágó Jack Aitken és Nyikita Mazepin összekoccant az aszfaltozott bukótérben (mivel utóbbi óriási sebességgel száguldott keresztül a területen), ezzel elveszítette irányítását autója felett és a szabályosan a pályán érkező Nobuharu Matsushitának csapódott, aki ettől telibe találta a külső oldali gumifalat.
Elsőre igen komolynak nézett ki a baleset, de ezúttal szerencsére mindenki megúszta apróbb sérülésekkel. A versenybíróság Mazepin hibájának tartotta a láncreakciót, így tizenöt helyes rajtbüntetéssel sújtották a következő, Abu Dhabi fordulóra. A korábbi F1-es pilóta, Jean Alesi nagyon szigorúan büntetné, ha valaki száguldozik az aszfaltozott bukótérben.
„A sors időnként figyelmeztet minket. Sajnos ezúttal ez Anthoine (Hubert) életébe került. Ugyanakkor gyűlölöm azokat az embereket, akik mindig csak akkor keresnek bűnbakot, amikor a szerencsétlen események már megtörténtek. Ezért én nem is okolok senkit, de az élettől kaptunk egy figyelmeztetést és erre muszáj reagálnunk” – mondta el véleményét az egyszeres futamgyőztes a Motorsport.com szakoldalnak.
„Biztonsági okokból került a legtöbb pályán aszfalt a bukóterekre, ahol korábban megszokott volt a kavicságy. Az új fejleményekhez viszont alkalmazkodnunk kell. Amikor valaki elhagyja a pályát, a felére kellene csökkenteni a sebességet. Ha a tempó nagy, például 250 kilométer/óra, akkor 120-130-cal szabadjon csak átmenni a bukótéren. Ha egyébként százzal mehetnénk, akkor csökkentsük 40-50 körülire a sebességet.”
„Ha valaki elhagyja a pályát, két-három pozíciót veszíteni fog, mire visszakecmereg, de legalább soha többet nem tapasztalhatunk olyan szituációt, mint amit Szocsiban. Van, aki a lehető leggyorsabban átugrat a bukkanókon és egyenes vonalban levágja a sikánt, próbál a lehető legkevesebb időt veszíteni, de ilyenkor óriási baleset történhet, amikor visszatér a pályára.”
Hogyan lehetne ezt betartatni? „A bokszutcában 80 km/óra a sebességhatár. Ha valaki nyolcvankettővel megy, megbüntetik. Ezek az autók kiváló fékekkel vannak ellátva, inkább lassítsanak le jobban, mint kevésbé. Ha valaki elmulasztja a kötelező mérlegelést, a bokszból kénytelen indulni. Valami ilyesmit kellene bevezetni, ha nem csökkenti a sebességet a bukótérben, kénytelen legyen a bokszutcából rajtolni. Két-három alkalom után mindenki elkezdené megtanulni. Ha verseny közben történik, akkor adnak egy ötmásodperces büntetést, de nem így kellene eljárni, hanem egy áthajtásos büntetéssel sújtani az illetőt. A biztonság érdekében szigorú szabályok kellenek” – fogalmazott Jean Alesi.