DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

A Pirelli esőgumijai is jelentősen átalakultak

A Formula-1-ben az esőben való autózás külön művészet, főleg, ha a körülmények folyamatosan változnak. Már nem választható lágy esőgumi, cserében viszont a működési tartomány szélesebb.

Sok szakértő szerint éppen az időjárás miatti németországi mizéria hozta meg Lewis Hamilton számára a 2018-as világbajnoki címet. Hockenheimben ugyanis stabilan vezetett Sebastian Vettel, amikor az enyhe eső miatt csúszóssá váló pályán a német nem jól mérte fel az egyik fékezési pontot, az autó kitört, beleállt a gumifalba és kiesett. 

Riválisa begyűjtötte a maximális 25 pontot és talán éppen ennek az esetnek köszönhetően a Magyar Nagydíj időmérőjén az addig domináló Vettel a leszakadó esőben nem merte annyira nyomni neki, így mindkét Mercedes könnyedén elé került, ami végül a másnapi verseny végkimenetelét is meghatározta.

Ezeket az eseteket leszámítva az esőgumik a tavalyi szezon nagyobb részében szárazak maradtak, mivel nemigen láthattunk esőversenyt. Az olasz gumiszállító múlt héten elmagyarázta, hogy a szabályok szigorítása ellenére miért gyorsulhattak a versenyzők már a teszt első napjain, most pedig azt tudhattuk meg, mit és hogyan változtatott a Pirelli az idei évre szánt esőgumikkal kapcsolatban.

A slickeken kívül az esőgumikon is alaposan módosított a Pirelli tavalyhoz képest


„Tavaly emlékezhetünk arra, hogy két keveréket választhattak az átmeneti és kettőt az esőgumik közül is. Az intermediate (átmeneti) keveréket teljesen megújítottuk, sokkal szélesebb működési tartománnyal, jóval inkább átmenetet képez a slick és a teljesen esős pályára való gumik között” – mondta el Mario Isola, a Pirelli első embere a Motorsportweek.com szakoldalon.

„Az esőgumi is új keverék és egyben új szerkezetű is. A gumik profilja megváltozott, különösen elől. Úgy terveztük meg, hogy sokkal inkább ellenálljon a vízátfolyásoknak (aquaplaning). Az átmeneti abroncsok jobban áthidalják a száraz és a teljes esőgumik irányába a változó körülményeket, de az „extrém” esőgumik is másképp működnek. Sokkal jobban munkára foghatók alacsony pályahőmérsékletnél. Ezért is döntöttünk úgy, hogy ennél a két típusú abroncsnál száműzzük az eddig választható lágy verziót” – tette hozzá Isola.

Az elmúlt néhány évben megszokhattuk, hogy az esős pálya általában Lewis Hamilton előnyére vált, kíváncsian várhatjuk, hogy a megváltoztatott szerkezetű abroncsokkal is az ötszörös világbajnok marad-e az esőkirály.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: