Bár kimagaslóan jó eredményt (dobogós helyezés, vagy futamgyőzelem) idén sem hozott össze a Toro Rosso oldalán, mégis egészen másképp állnak hozzá a korábban több világbajnoki címet is szerző gyárhoz, mint egy évvel ezelőtt. Alighanem ez volt a legfontosabb célja a Hondának 2018-ban és ezt maradéktalanul el is érte.
2015-ös visszatérése borzalmasra sikerült a japánoknak a McLaren oldalán. A 2016-os átmeneti fejlődés után 2017-ben megint szörnyű első félévet produkáltak, ami kihatott az egész szezonra, illetve közvetlenül a távolabbi jövőre is, mivel Woking megelégelte a folyamatos kudarcokat és szerződést bontott a Hondával (a Renault-val szerződött), a japánok pedig a Toro Rosso oldalán leltek menedékre.
Fernando Alonso kritikái nem éppen szolgálták a japán gyártó hírnevének javítását, az elmúlt években ikonikussá váltak a futamok során tett megjegyzései, amik mind a motorral voltak kapcsolatosak. Mindannyian emlékezhetünk a 2015-ös rádiós felcsattanására, amikor GP2-es motornak nevezte a Hondát, mindezt éppen Suzukában.
Az idei évadnyitó leintésekor is mondott valamit, amit később folyamatosan a fejére olvasott a média („Most már harcolhatunk” – utalt ezzel a Renault-val sikerült sokkal jobb verseny után a korábbi motorszállító gyengeségére). A McLarennél töltött közös évek alatt a japánok sosem szóltak vissza Fernando Alonsónak, elfogadták a kritikát és csendben tovább dolgoztak. Idén azonban időnként visszaütött a spanyolnak korábbi szurkálódása, bár ki kell emelni, ezúttal sem a Honda, sokkal inkább a Toro Rosso szólt be a kétszeres világbajnoknak. Ennek oka az volt, hogy a rettenetesen elszúrt MCL33-mal szenvedő Alonso alaposan lemaradt a Toro Rosso-Honda formációtól az év második felére.
Tavaly ilyenkor mindenki lesajnálta a Hondát, illetve a média a téli tesztek előtt többször is viccelődött a Toro Rossón, hogy vajon mikor robban fel először a japán erőforrás. 2018 végére változott a helyzet, a patinás vállalat visszaszerezte reputációját, ráadásul nyáron a Red Bull is úgy döntött, hogy jövőre már a Hondával lép szövetségre.
Bahreinben (ami a szezon második futama volt) máris a kárörvendők arcára fagyott a mosoly, amikor Pierre Gasly remek időmérőt követően a futamon még tovább javítva a negyedik helyre hozta be a bikák fiókcsapatát. Bár a Honda különösen kiemelkedő teljesítménnyel nem jelentkezett már, egyértelműen felzárkózott a Renault-ra, később a szakemberek és a mérések szerint meg is előzte a franciákat, különösen az időmérős tempót tekintve.
Jót tett a japánoknak, hogy ebben az évben nagyobb nyomás és leginkább folyamatos kritizálás nélkül dolgozhattak, sikerült is több ízben megvillanniuk, a javuló teljesítmény mellett pedig a megbízhatóság és érezhetően jobb lett. A rengeteg felhasznált motor sokkal inkább a kísérletezgetés miatt történt, minthogy ennyire sok meghibásodás lépett volna fel. Suzukában a Toro Rosso bosszút állt Alonsón (miután a McLarenek már a Q1-ben kihullottak, a faenzaiak pedig a hatodik és hetedik rajtkockát szerezték meg) és a Twitteren üzentek, hogy „Most már harcolhatunk a Q3-ban”.
A Honda legfontosabb eredménye az idei évben, hogy a téli tesztelések előtt még nevetség tárgyát képezték, most pedig a riválisok és a szakemberek is számolnak a jövő évi Red Bull-Honda esélyeivel. Igaz, Max Verstappen inkább 2020-ra várja a nagyobb dobást.