Fernando Alonso jövője a legnagyobb talány jelenleg a Formula-1-ben. Néhány héttel ezelőtt Alonso kerek perec kijelentette, hogy 2018-ban győzelmekért akar harcolni, akár a McLarennel, akár más istállóval. A magabiztos nyilatkozat ellenére azonban úgy fest, a spanyol pilóta előtt nincs annyi lehetőség, mint gondolhattuk volna.
A legfrissebb kikosarazás a Ferrari nagyfőnökétől, Sergio Marchionnétól való, aki Ausztriában nyíltan beszélt a témáról. „Alonso láthatóan szeretne visszatérni csapatunkhoz, de mi nem osztjuk ezt a vágyát, nem érdekel” – zárta rövidre a témát a Scuderia egyik legfontosabb embere. Így a Ferrarit kivehetjük a kalapból.
A Mercedes is valószínűnek tűnt, ám az elmúlt hetek történései alapján nagy valószínűséggel ez az ajtó is bezáródott Alonso előtt. Bottas megfelel a kívánalmaknak, már két futamgyőzelemnél jár és tempóban is remekül felveszi a versenyt Lewis Hamiltonnal. A háromszoros világbajnok brit pedig nem valószínű, hogy elszerződik attól a csapattól, ahol legnagyobb sikereit éri el és folyamatosan dominál az istálló 2014 óta.
Ennek tetejébe, Niki Lauda, a Mercedes sportigazgatója sem lát semmi esélyt a spanyol érkezésére. „Nem hinném, hogy a Ferrari újra a soraiban akarná tudni, szerződésben állt velük, amikor távozott, ugyanezt tette korábban a McLaren-Mercedesszel is. Nagyon gyors, agresszív, ilyen téren azt hiszem, ő a legjobb. De sajnos a versenyzők gyakran nem tudják bizonyítani, hogy ők a legjobbak, mert rosszul döntenek. Alonso pedig már számtalan rossz döntést hozott” – mondta ki véleményét az osztrák legenda. Majd hozzátette, megvannak a pilótáik, akik tökéletesen végzik a munkájukat, Hamilton és Bottas, nincs szükségük arra, hogy lecseréljék őket. Ezzel szinte bizonyosan a Mercedes is ugrott.
A 35 éves Alonso nemigen fér bele a Red Bull filozófiájába, ugyanis jó 8-10 éve a junior pilóták közül futtatják fel a legjobbakat a Toro Rosso érintésével és így is parkolópályán van néhány tehetségük még. Verstappennek és Ricciardónak is élő szerződése van 2018-ra, így szinte gyakorlatilag is lehetetlen a Red Bullhoz szerzúdés. Ennek tetejébe, Helmut Marko nem is igen lelkesedik Alonso „üzletpolitikai” szelleméért.
Maradt három reális esély, a gyári Renault, a Williams és a McLarennél maradás. A Renault-val nyerte mindkét világbajnoki címét a spanyol, de az istálló jelenleg nem képvisel olyan erőt a rangsorban, amivel futamgyőzelmekért mehetne, de még a dobogós helyekhez sem biztos, hogy elég jó lesz jövőre, a Renault célja a 2019-es évre elérni az élcsapatok szintjét, de ez is még távoli tervnek tűnik. Sem itt, sem a Williamsnél nem teljesülne tehát a győzelem vágya, a Williams ugyan Mercedes motorokkal fut, de meg sem közelíti a gyári csapat erejét. A Renault jó eséllyel szerződtetné Alonsót, de vajon közelebb kerülne ezzel az élmezőnyhöz a kétszeres világbajnok?
A McLaren-Honda egyértelműen Alonsóra vár, ez biztos opciónak tűnik, de az elmúlt három év változó eredményeit látva semmi garancia nincs arra, hogy nem egy újabb szenvedős évad várna a jövőre már 36 éves spanyol ászra. Ami ezt a variációt valószínűsíti, az a kommunikáció megváltozása a pilóta részéről. Monaco és Kanada környékén ugyanis nagyon éles kritikák tömkelege hangzott el Alonsótól a Honda irányába, ám az utóbbi 1-2 hétben ez érezhetően békülékennyé szelídült. Ugyanez történt a McLaren részéről is, az „elfogadhatatlanból” lett a „jól látható a fejlődés a Hondánál”, pedig nagy előretörés azóta sem történt. Egy viszont biztos, a Hondának szinte kimeríthetetlen forrásai vannak és óriási elkötelezettsége arra, hogy felkutassa és előbb utóbb megtalálja a megoldást az erőforrás terén. Tekintve a szűkülő lehetőségeket, talán Alonso legjobb választása jelenleg, hogy kitart jelenlegi csapata mellett.
Még egy apró esély, ha a Formula-1-en kívül folytatja, például az IndyCarban, de inkább úgy fest, hogy Alonso az F1-ben képzeli el a jövőjét. A spanyol ugyanis még egy harmadik világbajnoki címre tör. A vezetési tudása kétséget kizáróan megvan ehhez, de vajon a lehetősége is meglesz?