DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
F1

Őket követheti Alexander Rossi a siker felé

A Manor újonca lesz a 156. amerikai versenyző, aki legalább egy hétvégén autóba ült - újvilági elődei között nem sok sikeres pilóta akadt, mindössze öten nyertek F1-es futamot.

A statisztika természetesen csal, hiszen 1950 és 1960 között az Indianapolis 500 is a versenynaptár részese volt, így valójában 15-en vannak, akik csillagos-sávos lobogó alatt ünnepelhették sikereiket. A Brickyardon Roger Ward, Lee Wallard, Bob Sweikert, Troy Ruttmann, Jim Rathmann, Johnnie Parsons, Sam Hanks, Pat Flaherty és Jimmy Brian egyszer-egyszer, míg Bill Vukovich két alkalommal szelte át elsőként a célvonalat, de ők mindig csak a „Nagy Amerikai Versenyen” vettek részt, és nem tették át a lábukat az öreg kontinensre.

Az első olyan pilóta, aki a Forma-1-ben is csúcsra jutott, Phil Hill volt: a hét éve elhunyt versenyző nem csak az első „hivatalos” F1-es győzelmet szerezte meg hazájának, 1960-ban, Monzában, hanem egy évvel később az első világbajnoki címet is, szintén egy diadallal. Hill bajnoki évének ez volt a második sikere, hiszen Belgiumban is győzni tudott, kitaposva az utat honfitársai előtt.



1962-ben ismét egy amerikait ünnepelt a világ, igaz csak futamgyőztesként: Rouenben, a Francia Nagydíjon Dan Gurney első és egyetlen diadalát szerezte meg a Porschénak, másik három győzelmét pedig a Brabham és az Eagle autóiban szerezte. Gurney igazi „polihisztor” volt az autózás terén, hiszen az első olyan pilóta lett, aki az F1-ben, az IndyCar-ban, a NASCAR-ban, és sportautókkal is győzni tudott. Kevesen tudják, hogy miután A.J. Foyttal karöltve megnyerte a ’67-es Le Mans-i 24 órást, ő kezdett el először pezsgőt locsolni a dobogón, amely azóta minden versenyt követően általános tradícióvá vált, a világ minden szegletében.

Richie Ginther ugyanazt tette a Hondával, amit Gurney a Porschével: a gyári Honda első győzelmét szerezte meg 1965-ben, a mexikóvárosi szezonzárón. A brit „forradalom” csúcspontján, Ginther először tudott nyerni nem a szigetországból származó autóval ebben az évben, egyben maga is a szezon első nem brit futamgyőztese lett.

Peter Revson ugyan már 1964-ben debütált, de első sikeréig 1973-ig kellett várnia, amikor előbb a Brit, majd a Kanadai Nagydíjat is meg tudta nyerni a McLarennel. Karrierje azonban sajnálatosan hamar véget ért: 1974-ben, immár egy Shadow-val versenyezve, a Dél-Afrikai Nagydíj edzésén felfüggesztéshiba miatt kicsúszott, és halálos balesetet szenvedett.

Minden idők legsikeresebb amerikai pilótáját nem kell bemutatni: Mario Andretti 1971 és 1978 között 12 F1-es futamgyőzelmet szerzett, ebből 11 az utolsó három évben született, mind egy Lotus volánja mögött. Colin Chapman gépei 1977-ben öt, egy évre rá nyolc győzelmet szereztek, a ’78-as szezon pedig Andretti sikersztorija lett: másodszor avatott amerikai bajnokot az F1, aki azóta rendületlenül dolgozik hazája nagydíjának sikerességén. A Holland Nagydíjon aratott diadala eddig az utolsó amerikai győzelem a Forma-1-ben.

Az utolsó amerikai pilóta Scott Speed volt még a 2007-es Európa Nagydíjon, de másfél év alatt egyetlen egy alkalommal sem végzett a pontszerzők között, így Alexander Rossinak van mit javítani a hazai pilóták renoméján.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: