DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat

Csapatok

01. Mercedes  

A 2009-ben világbajnoki címet szerző Brawn istállót felvásárolva tért vissza 55 év szünetet követően a gyári Mercedes a Formula-1-be. Az első években a Benettont és a Ferrarit is a világ tetejére vezető Michael Schumacher-Ross Brawn kettőstől várták a sikereket, de a nagy áttörést végül a 2014-es szabályváltozások hozták meg, amikor már egyikük sem volt a csapat színeiben...

02. Red Bull  

A Jaguar csapatát 2005-ben felvásárló Red Bullt éveken át a Formula-1 bulicsapataként tarthattuk számon, ám a háttérben komoly dolgok voltak készülőben. A nagy áttörésre 2009-ig kellett várni, a következő évtől kezdve pedig négy éven át legyőzhetetlen volt az istálló, melynek sikereiről egy ambiciózus fiatal csapatfőnök, egy német szupertehetség és a sportág legzseniálisabb tervezője gondoskodott.

03. Ferrari  

A Ferrari a Formula-1 legrégebbi, legnagyobb hagyományokkal rendelkező és egyben legsikeresebb csapata. Az egyetlen aktív istálló, mely részt vett az 1950-es első világbajnoki szezonban is, egészen pontosan a sportág történetének második versenyétől kezdve szerepelnek a királykategóriában.

04. Force India  

Egy igazi közönségkedvenc, a Jordan jogutódjaként érkezett meg 2008-ban a Formula-1-be a Force India, s abszolút sereghajtóból szorgalmas munkával rövid idő alatt stabil középcsapattá küzdötte fel magát. Az igazi áttörés azonban még várat magára, amiben nagy szerepe van az istállót körülvevő állandó anyagi bizonytalanságnak is, mely folyamatos problémát jelent Silverstone-ban...

05. Williams  

A mennyet és a poklot is megjárta az elmúlt évtizedek során a Williams, mely a legtöbb mutatóban a sportág történetének harmadik legsikeresebb csapata a Ferrari és a McLaren mögött. A 2000-es évek első felének viszonylag eredményes BMW-korszaka után egy hosszabb hullámvölgybe került a grove-i csapat, melyből 2014-ben a Mercedes-motorral, a Bottas-Massa párossal és a Martini támogatásával sikerült kilábalni...

06. McLaren  

Az alapítást követően még évekig a Cooperrel versenyző Bruce McLaren a Formula-1 második legpatinásabb csapatának alapjait rakta le az 1960-as évek közepén. A McLarenből három év alatt futamgyőztes, újabb hat esztendő múlva világbajnok lett, az igazi aranykor pedig 1984 és 1991 közt köszöntött be, amikor nyolc szezon alatt hét egyéni és hat csapatbajnoki címet szereztek.

07. Toro Rosso  

A Red Bull már Formula-1-be érkezése óta kiemelt figyelmet fordított az utánpótlás-nevelésre, ami ezt követően csak fokozódott: a juniorprogramot 2006-ban egy B-csapattal egészítették ki az energiaitalosok, melynek autóit egy kivétellel mindig fiatal versenyzők kapták. 2014 igazi mérföldkőt jelentett a csapat(ok) számára, hiszen először fordult elő, hogy a Red Bull és a Toro Rosso összesen négy autóját egytől-egyig saját nevelésű pilóták vezették...

08. Haas  

Három évtized után szerepel ismét amerikai istálló a Formula-1-ben, így érthető, hogy nagy várakozás előzte meg a Haas bemutatkozását. Az erős Ferrari-kapcsolat és Romain Grosjean szerződtetése meghatározó volt az első évben, melyet általános meglepetésre erős pontszerzésekkel nyitottak...

09. Renault  

Néhány év távollét után 2016-ban ismét gyári csapattal tért vissza a Renault, mely ráadásul épp ugyanazt az enstone-i alakulatot vásárolta meg ismét, melytől az évtized elején megvált. A pár évig Lotus néven futó istálló ismét a franciák saját csapata lett, de a kezdet igencsak nyögvenyelősre sikeredett...

10. Sauber  

Az évek óta folyamatos anyagi nehézségekkel küzdő svájci istálló mára a Formula-1 negyedik legrégebbi résztvevőjévé vált a három tradicionális nagycsapat, a Ferrari, a McLaren és a Williams mögött. A hinwiliek négy éven át a BMW gyári csapataként szerepeltek a sportágban, de a Sauber név ekkor sem tűnt el az F1-ből, s az istálló a bajorok kiszállását is túlélte...

Megszűnt csapat: Lotus  

A 2011. és 2015. között Lotus néven futó csapatnak tulajdonképpen semmi köze a legendás Team Lotushoz, hiszen a gyári Renault-istálló utódjaként vették fel ezt a nevet. Az első két év igazi sikertörténet volt számos dobogóval és egy-egy futamgyőzelemmel, a nagy szabályváltozás viszont alaposan visszavetette az enstone-i istállót az erősorrendben...

Megszűnt csapat: Manor  

Már az is valóságos csoda, hogy a Manor egyáltalán még létezik, hiszen az istálló elődjével, a Marussiával szemben 2014 végén hosszú hónapokon át tartó csődeljárás indult, s három héttel a 2015-ös szezonnyitó előtt még autója és versenyzője sem volt az istállónak. A 2016-os idényben a Mercedes-kapcsolatnak köszönhetően jelentősen előrelépett a csapat, de a szezon végén ismét csődeljárás alá került.