DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
WEC

Bemutatkozott a Toyota 2016-os LMP1-ese

A TOYOTA GAZOO Racing a mai napon lerántotta a leplet a vadonatúj TS050 HYBRID versenyautóról, amellyel az istálló újult erővel és reményekkel vág neki a WEC hosszú távú világbajnokság idei évadának.

Miután 2015-ös szezonját bajnoki címei megvédésének szentelte, a TOYOTA rendkívül kemény teljesítménycélokat tűzött ki maga elé, hogy idén ismét a WEC különösen kiélezett mezőnyének élén vehesse fel a harcot a többi LMP1-Hybrid gyártóval: a Porschéval és az Audival.

A TS050 HYBRID a harmadik versenyautó, amelyet a TOYOTA 2012-es WEC-debütálása óta bemutat. Az autóról ma reggel, a dél-franciaországi Paul Ricard versenypályán rántották le a leplet.

A versenyautó hajtáslánc-koncepciója jelentős változásokon ment át. A 2,4 literes, ikerturbós, közvetlen befecskendezéses V6-os benzinmotorhoz egy 8 megajoule-os hybrid rendszer csatlakozik. Mindkét komponens a Higashi-Fuji műszaki központban működő Toyota motorsport osztály fejlesztőrészlegtől származik.

Az új generációs, közvetlen befecskendezéses turbómotor jobban harmonizál az új szabályzattal, amely korlátozza a belső égésű motor üzemanyag-ellátását, illetve lehetővé teszi, hogy a TOYOTA továbbra is átvigye sorozatgyártású járműveibe a versenypályán tökéletesített tapasztalatát és technológiáit.



Akárcsak a TOYOTA közúti hybrid járműveinél, az elöl és hátul beépített villanymotorok/generátorok fékezés során visszanyerik a felszabaduló energiát, amit aztán a rendszer nagyteljesítményű lítium-ion akkumulátorban tárol, majd a megfelelő pillanatban a lehető legjobb hatásfok érdekében felhasználja azt. Azzal, hogy a korábban alkalmazott szuperkapacitású kondenzátor helyett akkumulátoros tárolást alkalmaz, a TS050 HYBRID fellépett a nagyobb teljesítményű 8MJ hybrid osztályba.

Már a TS040 HYBRID is mozgó tesztlaboratóriumként szolgált, és hozzájárult a jelenleg forgalmazott közúti járművek fejlesztéséhez. Mivel napjainkban egyre gyakoribbak a sorozatgyártású járművekben a turbómotorok, a TOYOTA várakozásai szerint a WEC-ben alkalmazott technológiákat, illetve az itt szerzett tapasztalatokat felhasználva mind jobb gépkocsikat gyárthat.

Az új hajtáslánc-koncepció új hűtési és beépítési megoldásokat követelt meg. Többek között módosítani kellett a sebességváltót, igazodva a turbómotor számottevően nagyobb forgatónyomatékához. Ez, valamint az új aerodinamikai koncepció együtt azt jelentette, hogy a TOYOTA Motorsport GmbH kölni központjának szakemberi a TS050 HYBRID vázszerkezetének gyakorlatilag minden elemét áttervezték.

A hajtáslánc elemei a TS050 HYBRID aerodinamikai teljesítményének tökéletesítésében is szerephez jutottak: az elülső villanymotor/generátor egység áthelyezésével javult a fenéklemez alatti légáramlás, ami hatással volt az általános teljesítményre. A felfüggesztés geometriáját úgy módosították, hogy az abroncsok optimálisabban kopjanak.

A számos új taggal dolgozó csapat már jó ideje intenzíven teszteli a TS050 HYBRID-et, folyamatosan javítva annak teljesítményét és megbízhatóságát. Eddig több mint 22 ezer tesztkilométert tettek meg, és az eredmények pozitívak. Most a Paul Ricard pályán végzett tesztek következnek, március 25-26. között; a kilenc futamból álló WEC szezon április 17-én Silverstone-ban rajtol el.

Toshio Sato, a csapat elnöke: „Rendkívül izgalmas évad vár a TOYOTA GAZOO Racing csapatra, mivel vadonatúj autóval, ráadásul új koncepciójú hajtáslánccal versenyzünk. Ez utóbbi igazodik a sorozatgyártású autóknál érvényesülő trendekhez, és még több lehetőséget biztosít számunkra, hogy az általunk megszerzett tudást, kifejlesztett technológiát átadhassuk a TOYOTA közúti fejlesztéseibe. A csapat WEC tevékenységének mozgatórugója a technológia és az emberek fejlesztése; ennek eredményei már most tetten érhetők a sorozatgyártású személyautókban. Amellett persze, hogy segítünk a TOYOTA-nak mind jobb autókat építeni, győzni is szeretnénk. Az idei évre nem más a célunk, mint hogy ismét az élmezőnyben küzdjünk, feledtetve a csalódásokkal teli 2015-ös évadot. Higashi-Fujiban és Kölnben egyaránt rendkívül keményen készültünk az új szezonra; mindenki motivált, együtt küzdünk azért, hogy ismét a dobogó legfelső fokára állhassunk.”

Hisatake Murata, a motorsport osztály fejlesztőrészlegének ügyvezető igazgatója: „Az idei évben érvényes szabályozások hozzávetőlegesen 7,5 százalékkal mérséklik az üzemanyag-átfolyást, és az üzemanyagból nyert összenergiát. Motorsport-mérnökként mindig a hajtáslánc teljesítményének növelésére törekszünk, ezért fontos volt, hogy ezt a korlátozást jobb hatásfokú hajtáslánccal ellentételezzük. Úgy gondoljuk, a közvetlen befecskendezéses, ikerturbós V6-os benzinmotor adja a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás legjobb egyensúlyát, figyelembe véve a pillanatnyi szabályozásokat. Ez, valamint átsorolásunk a 8 megajoule-os kategóriába jóval nagyobb forgatónyomatékot biztosít számunkra, mint az előző hajtáslánc. Ez volt az új autó fejlesztésének egyik legfontosabb célkitűzése. Az új hajtáslánc bizonyos területeken kihívást jelent, különösen ami a tömeget és a hűtést illeti, ha Higashi-Fujiban és Kölnben dolgozó kollégák rendkívül keményen dolgoztak, hogy megoldják a nehézségeket, ami véleményem szerint sikerült is. Igen kemény verseny vár ránk, amint azt a tavalyi évad is bizonyította, ám készen állunk a megmérettetésre, türelmetlenül várjuk Silverstone-t.”

Pascal Vasselon, műszaki igazgató: „Néhány olyan alapelvtől eltekintve, amelyeket azért őriztünk meg, hogy hasznosíthassuk az elmúlt évek fejlesztéseit, minden egyes alkatrészt lecseréltünk. Több területen - így a hajtáslánc vagy az aerodinamika terén - maguk az alapkoncepciók is megváltoztak. Az aerodinamikai kialakítás, különös tekintettel az autó homlokfalára, drámai változásokon esett át. Több ezer órán keresztül tökéletesítettük ezt az új koncepciót. Ezúttal nem lépésről lépésre változtattunk: a leszorítóerőt létrehozó elülső elemek mögötti légáramlatok kezelésének a módja alapvetően módosult. A WEC-ben az utóbbi időkben folyamatos és jelentős volt a fejlődés üteme, ezért nem engedhetjük meg magunknak, hogy az autó bármely alkatrésze ne legyen optimalizálva. A TS050 HYBRID-et ebből kiindulva fejlesztettük. Versenyképesek szeretnénk lenni. Ez a minimálisan elérendő szint: hogy ismét versenyképesen szállhassunk vissza a küzdelembe.”

Rob Leupen, csapatfőnök: „A csapat különösen keményen dolgozott a TS050 HYBRID-en, amely egy szoros, produktív együttműködés eredményeként jött létre. Innovatív motorsport technológiáink, valamint a Kölnben rendelkezésünkre álló K+F lehetőségek segítenek abban, hogy ne csak mind jobb autókat fejlesszünk, de sorozatgyártású autókkal foglalkozó mérnökeink szakmai felkészültségét is tökéletesítsük. A TMG munkatársait rendkívüli örömmel tölti el, hogy egyre több új kolléga érkezik hozzánk Japánból, és hogy a cég az új technológiák mozgó tesztlaboratóriumaként tekint a motorsportra. Folyamatosan tökéletesítjük a csapatmunkát, a folyamat rendkívül pozitív. Köln és Higashi-Fuji között állandósult a kétirányú tapasztalat- és tudáscsere, ami megkönnyíti WEC céljaink elérését. Az igen problémás 2015 után új, fiatal arcokkal erősítettük meg csapatunkat, beleértve a pilótákat is. A teljes csapat rendkívül keményen dolgozott a teszteken; még hosszú út áll előttünk, ám úgy vélem, idén versenyképesek leszünk.”

Az 5. rajtszámú TS050 HYBRID-ben a 2014-es világbajnokok, Anthony Davidson és Sébastien Buemi oldalán ismét az a Kazuki Nakajima áll, aki Le Mans-ban pole position-t vívott ki magának.

A 6. számú autóban a Le Mans-ban többször is a legelső rajtkockából induló Stéphane Sarrazin, valamint régi partnere, a WEC futamgyőztes Mike Conway ül majd. Hozzájuk csatlakozik harmadikként a Forma-1-ben dobogós helyezést elért Kamui Kobayashi, aki eddig teszt- és tartalék pilóta volt.

A TOYOTA-nak idén nincs hivatalos teszt- és tartalék pilótája, ám csatlakozott a csapathoz a fiatal japán versenyző, a TOYOTA Young Drivers Programme (TDP) tagja, Ryo Hirakawa. Az egykori japán Forma-3 bajnok Ryo, aki a japán Super GT bajnokságban futamgyőzelemmel büszkélkedhet, a TDS Racing színeiben LMP2-es versenyautóval is indul az európai Le Mans szériában.

Az idei évadban további teszteken is részt vesz majd, amint fokozatosan hozzászokik az LMP1-es autók különleges jellemzőihez, és csapattársaihoz hasonlóan őt is segíti majd tapasztalatával Alex Wurz, aki mostantól tanácsadóként és a TOYOTA csapat nagyköveteként folytatja munkáját.

Anthony Davidson (#5 TS050 HYBRID): „Nagyon várom, hogy az új TS050 HYBRID-del végre elkezdődjön a szezon; ez mindig izgalmas időszak. A tavalyi év nyilvánvalóan nagy csalódás volt, ám idén erősebbek leszünk, és remélhetőleg meg tudjuk közelíteni 2014-es teljesítményünket. Ez persze nem lesz könnyű, hiszen a vetélytársak erősek, ám keményen küzdünk, folyamatosan javítjuk az autó teljesítményét és megbízhatóságát. Mindenki a saját feladatára koncentrál, és a lehető leggyorsabban szeretne fejlődni, amit ez a vadonatúj autó is mutat. Lenyűgöző a TS050 HYBRID; nagyon tetszik a turbómotor karakteres hangja, a 8MJ energiaosztály pedig hatalmas lépés az eddigiekhez képest. Ezt az összes pilóta így érzi: most már tudjuk, mi hiányzott tavaly. Alig várom, hogy élesben is próbára tehessem a rendszert.”

Sébastien Buemi (#5 TS050 HYBRID): „Maximális motivációval kezdem az új évadot. Rendkívül keményen dolgoztunk, biztos vagyok abban, hogy ez a köridőkön is meg fog látszani. Az új autó hatalmas előrelépést jelent. A váz mindig is versenyképes volt, ám idén még tovább fejlesztettük, minden téren jelentős az előrelépés. Nyilvánvalóan rengeteg energiát fektettünk a motor és a hybrid rendszer fejlesztésébe, ennek az eredményei már most nyilvánvalóak. Köszönöm a Higashi-Fujiban és Kölnben dolgozóknak, hogy eddig is ilyen keményen dolgoztak; a fejlesztésnek még nincs vége, folyamatosan optimalizáljuk az összes komponenst. Nem szeretnék jóslásokba bocsátkozni, mielőtt Silverstone-ban versenyhelyzetben találkozunk a konkurenciával, ám saját idei célom egyértelmű: szeretnék ismét a dobogó tetejére felállni.”

Kazuki Nakajima (#5 TS050 HYBRID): „Régóta készülök az új szezon kezdetére; az új autót már az előző évad elejétől fogva várom, nagyszerű, hogy végre beindulnak a dolgok. A tavalyi év kemény volt, de így idén még erősebb a motiváció, hogy ismét ütőképesek legyünk. A vadonatúj hajtáslánccal szerelt, új autó jól érzékelteti, mennyire komolyan vesszük idén a bajnokságot. A TS050 HYBRID hatalmas előrelépést jelent, különösen az új motornak és hybrid rendszernek köszönhetően. Lenyűgöző, milyen erős a 8MJ osztály, és külön tetszik a rásegítés időtartama. Ez különösen sokat segíthet nekünk az új évadban. Motiváltak vagyunk, a csapatszellem rendkívül jó. Mindenki keményen dolgozott azért, hogy felkészüljünk az első futamra. Idén szeretnék futamokat nyerni és ismét ütőképessé válni - ezek a céljaim.”

Stéphane Sarrazin (#6 TS050 HYBRID): „Izgatottan várom az új szezont. Sok tesztet végzünk, az egész csapat kőkeményen küzd azért. hogy tökéletesen megbízható legyen az autó, és hogy optimális hangolással vágjunk neki az új szezonnak. A prológon először találkozhatunk az Audi és a Porsche téli fejlesztésének eredményével, úgyhogy igazán izgalmas lesz. Persze azt remélem, hogy ismét versenyképesek leszünk, és már Silverstone-ban szép teljesítményt nyújtunk. A TS050 HYBRID-del szerzett első benyomásaim rendkívül kedvezőek. Hatalmas előrelépés az új autó, minden elemét továbbfejlesztettük, főleg a hajtásláncot. Az akkumulátor is hihetetlen a maga 8 megajoule-os rásegítésével; ez komoly előnyt jelent számunkra. Most szorgosan készülünk az új szezonra, de a kiindulási alap meggyőző, és bízunk benne, hogy az élmezőnyben fogunk küzdeni.”

Mike Conway (#6 TS050 HYBRID): „Magas elvárásokkal vágok neki a következő évadnak, az a cél, hogy ismét futamokat nyerjünk. Jó, hogy velünk van Kamui, már teszteltünk együtt. Határozottan gyors pilóta, készen állunk a küzdelemre. Csapatként rengeteget fejlődtünk a tél folyamán, az új TS050 HYBRID remek autó. Azzal, hogy átléptünk a 8MJ energiaosztályba, komoly lépést tettünk előre, az új akkumulátor meggyőző. Az egész csapat hatalmas erőfeszítést tett annak érdekében, hogy az autó minden elemét újraalkossuk. Ez nem volt egyszerű, de motiváltak vagyunk, célunk, hogy ismét az élre kerüljünk. Most még nehéz volna megmondani, hogy állunk a többi istállóhoz képest, de az biztos, hogy hatalmas a fejlődés.”

Kamui Kobayashi (#6 TS050 HYBRID): „Tetszik az új autó, egyértelmű a fejlődés, ami reménnyel tölt el az új évadra vonatkozóan. Különösen tetszik az új hajtáslánc, a turbómotor és a 8MJ-os hybrid rendszer. Remek érzés vezetni az autót! Persze mindig kihívást jelent egy ilyen teljesen új fejlesztés, keményen kell dolgoznunk, hogy elérjük a maximális teljesítményt és megbízhatóságot. Az idei szezon új élmény lesz számomra. Versenyeztem már a WEC-ben, ám az a GT osztály volt. Az LMP1 teljesen más történet, új dolgokat kell megtanulnom. Örülök, hogy a 6. számú autó csapatának tagja lehetek. Stéphane és Mike igazán remek, tapasztalt pilóták. Idei célom, hogy jól teljesítsek, és persze futamokat nyerjek. Alig várom a Silverstone-i kezdést."

2016. évi WEC hosszú távú világbajnokság versenynaptára

 

Április 17.                     Silverstone-i hatórás (Nagy-Britannia)

Május 7.                       Spa-Francorchamps-i ihatórás (Belgium)

Június 18.                     Le Mans-i 24 órás (Franciaország)

Július 24.                      Nürburgringi hatórás (Németország)

Szeptember 3.               Mexikói hatórás (Mexikó)

Szeptember 17.             Circuit of the Americas hatórás (USA)

Október 16.                  Fuji hatórás (Japán)

November 6.                 Shanghai hatórás (Kína)

November 19.               Bahrein-i hatórás (Bahrein)

 

TS050 HYBRID műszaki adatok

 

Típus                           LMP1-H (Le Mans Prototype - Hybrid)

Karosszéria                Szénszálas kompozit

Szélvédő                     Polikarbonát

Erőátvitel                   Keresztben beépített, hétfokozatú, szekvenciális váltómű

Sebességváltó ház     Alumínium

Hajtótengelyek          Homokinetikus tripod-csuklós hajtótengelyek

Tengelykapcsoló        ZF gyártmányú, többtárcsás

Differenciálmű           Mechanikusan záródó differenciálmű

Felfüggesztés             Elöl-hátul független, kettős keresztlengőkaros,
                                   tolórudas felfüggesztés

Rugók                          Torziós rudak

Kanyarstabilizátor     Elöl és hátul

Kormánymű                Hidraulikus rásegítés

Féknyergek                Akebono könnyűfém ötvözet monoblock

Féktárcsák                 Szénszálas, belső hűtésű

Féktárcsák                 Hűtött első és hátsó szénszálas féktárcsa

Keréktárcsák             RAYS magnézium ötvözet, 13 x 18 "

Abroncsok                  Michelin radiál

Első abroncsméret     31/71-18

Hátsó abroncsméret  31/71-18

Hosszúság                  4650 mm

Szélesség                   1900 mm

Magasság                   1050 mm

Üzemanyagtartály
            térfogata        62,5 liter

Hajtáslánc                  TOYOTA HYBRID System - Racing (THS-R)

Erőforrás                    Közvetlen befecskendezéses, ikerturbós V6

Lökettérfogat             2,4 liter

Üzemanyag                benzin 

Szelepes száma         4

Motorteljesítmény     368 kW / 500 LE

Hybrid teljesítmény   368 kW / 500 LE (első és hátsó együtt)

Összesített rendszer-
            teljesítmény   736 kW / 1000 LE

Akkumulátor              Nagyteljesítményű lítium-ion akkumulátor (TOYOTA fejlesztés) 

Első hybrid motor      AISIN AW

Hátsó hybrid motor    DENSO

Áramátalakító DENSO

 

A TOYOTA GAZOO Racing az FIA Hosszú távú világbajnokságon:

A TOYOTA először 1983-ban vett részt az FIA Hosszú távú világbajnokságon (WEC), és ezt követően hosszú ideig aktív résztvevője volt ennek a motorsport-ágazatnak.  A TOYOTA autói 1985 óta tizenhét alkalommal vettek részt a Le Mans-i 24 óráson, ahol legjobb eredményük négy darab második hely (1992, 1994, 1999 és 2013) volt. A TOYOTA 2012-ben nevezett be a frissen újraindított WEC bajnokságba, mégpedig első hibrid LMP1-es autójával, a TS030 HYBRID-del, amely az első két évadban 14 futamon indult, és ebből ötöt megnyert. Utódja, az összkerékhajtású TS040 HYBRID 2014-ben debütált, és miután megnyerte legelső futamát, az évad végére az egyéni és konstruktőri világbajnoki címet is elhódította. A TS040 HYBRID összesen 16 versenyen indult, ebből ötöt nyert meg. Akárcsak elődje, az új TS050 HYBRID is a TOYOTA Motor Corporation szakértői által, a Higashi-Fuji műszaki központban kifejlesztett hybrid hajtásláncot alkalmazza. Az autó futóművét a csapatnak is otthont adó, kölni székhelyű TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) tervezte és építette. 

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: