Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2017. július 24. hétfő
Retro

Retro – Első a 41-ből: Senna a dobogó tetején

Tudni lehetett, hogy Sennának fekszik Estoril, s azt is, hogy esőben a legnagyobbak közé tartozik az ifjú brazil – nem is volt tehát akkora meglepetés az első győzelem, melynek ma van az évfordulója.

Miután 1984-es bemutatkozó szezonjában minden várakozást felülmúlt a Toleman színeiben többek közt azzal, hogy három dobogós helyet is szerzett, az újonc Ayrton Senna a szezon második felében aláírt a Lotushoz – az első versenyzőként a csapat történetében, akit nem Colin Chapman választott ki, miután a legendás alapító két évvel korábban elhunyt.

Az átszerződéssel Senna alaposan felbosszantotta csapatát, miután nem is értesítette őket arról, hogy aláírt a Lotushoz. A szerződésszegést egyversenyes eltiltással büntette a csapat, ám az utolsó két futamra ismét autóba ülhetett, s a szezonzárón, melyet az új portugál helyszínen, Estorilban rendeztek, ismét dobogóra állhatott a bajnoki címért küzdő két McLaren-pilóta, Alain Prost és Niki Lauda mögött.

senna_1984_estoril

Az 1985-ös szezon első hétvégéje, a lotusos bemutatkozás nem alakult valami fényesen Senna számára. Bár az időmérőn negyedik lett, csalódást jelenthetett, hogy hazai pályán kikapott csapattársától, Elio de Angelistől, a futamon pedig célba sem tudott érni műszaki hiba miatt. Az első csalódás azonban nem szeghette kedvét, már csak azért sem, mert a következő helyszín abszolút kedvező volt a számára...

Az a Portugál Nagydíj következett ugyanis, amelyen az előző szezonban tiszta körülmények közt is dobogón tudott zárni a Toleman-Harttal, sőt hogy mennyire fekszik neki a pálya, mi sem bizonyította jobban, hogy az időmérőn is a harmadik hely lett az övé, többek közt mindkét Williamst, Lotust és Ferrarit megelőzve.

senna_1985_brazil

Újra Estorilba érkezve, már az első kvalifikáción látszott, hogy nehéz dolga lesz annak, aki meg akarja előzni a brazilt ezen a hétvégén: a pénteki napon a második helyezett Alboretónak több mint egy, csapattársának másfél, míg a két McLarennek, Alain Prostnak és Niki Laudának két másodpercet adott. Bár másnap az első tizenöt helyezett mindegyike javított, Senna ezzel az idővel is második lett volna, de miután erre még hét tizedet rátett, nem is lehetett kérdéses, kié lesz a pole.

Vasárnap borús, esős idő fogadta a mezőnyt Estorilban. Az első hely megőrzése nehéz feladat lehetett volna Senna számára, miután az 1000 lóerős Renault-motor által hajtott Lotus erősségei főleg egy körön jöttek ki, amit jól mutatott az, hogy mindenki másnál több, hét pole-t szerzett a szezonban, ám eközben „csak” két győzelmet szerzett és „csak” negyedik lett a szezonban – vasárnaponként a riválisok sikeresebbek voltak, már csak Senna sok kiesése miatt is.

Portugáliában, 1985. április 21-én viszont nem volt ellenfele a brazilnak: a pályára megérkezett az eső, Senna pedig, karrierje során immár nem először megmutatta, hogy ilyen körülmények közt bármire képes lehet. Nem csupán karrierje első pole-ját szerezte meg azon a hétvégén, hanem első győzelmét is, a második helyezett Alboretónak egy percet, mindenki másnak legalább egy kört adva. Harminc éve integetett először a Formula-1-ben a dobogó legmagasabb fokáról a brazil, amit karrierje során még negyven alkalommal megismételt.

senna_1985_estoril

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?