2014-ben lépett életbe a Formula-1-ben a büntetőpontok rendszere, amellyel az FIA célja az volt, hogy a hagyományos szankciókon túl is elrettentsék a versenyzőket a regulák megszegésétől: ha 12 hónap alatt 12 egységet összegyűjt az adott pilóta, akkor automatikusan egy versenyre szóló eltiltást kap. Az idei év első felében is többször alkalmazták a bírák ezt a büntetésfajtát, a thisisf1.com szakoldal pedig összegezte, hogy ki hány egységnél jár eddig a 2015-ös idényben (itt fontos megjegyezni, hogy a versenyzőknek lehet még ezen felül is „aktív” büntetőpontjuk, amelyeket még a tavalyi évad utolsó szakaszában gyűjtöttek be).
Valószínűleg meg sem lepődünk, hogy a vonatkozó lista élén Pastor Maldonado áll. A venezuelai pilóta összesen öt egységet zsebelt már be: Malajziában túl gyorsan hajtott a safety car mögött (3 büntetőpont), a Hungaroringen pedig ütközés okozásáért tették felelőssé (2 büntetőpont). Ugyancsak öt pontnál jár az újonc Max Verstappen is: neki a monacói karambolja miatt osztottak ki két egységet, míg nálunk a biztonsági autós fázis alatt lépte túl a megengedett sebességét.
Rajtuk kívül csak a Lotus másik versenyzője, Romain Grosjean kapott két alkalommal büntetőpontot, ám a francia Kanadában (ütközés okozása) és Magyarországon (nem biztonságos kiengedés) is csak két egységet gyűjtött, így neki összesen négy van az idei „számláján”. Meglepően előkelő helyen áll még Sebastian Vettel is, aki a harmadik montreali szabadedzésen előzött piros zászló hatálya alatt, amiért három büntetőponttal jutalmazták.
Összesen egyébként 11 versenyző, azaz a mezőnynek több mint a fele kapott már büntetőpontot idén, ám Marcus Ericsson, Sergio Perez, Jenson Button, Danyiil Kvjat, Nico Hülkenberg, Lewis Hamilton és Roberto Merhi egyaránt csak két egységgel gazdagodott az év első tíz futamán.
Érdekes megállapításra juthatunk, ha azt vizsgáljuk meg, melyik nagydíjon osztották ki a legtöbb büntetőpontot a versenyzőknek. Figyelembe véve, hogy mennyire kaotikusan alakult és mennyi akciót hozott a jubileumi, 30. Magyar Nagydíj, várható volt, hogy a mi versenyünk végez az élen ebben a tekintetben 11 egységgel (ez négy pilóta között oszlott el), mögöttük azonban a hét büntetőpontot hozó maláj hétvége következik a sorban.