DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 14. vasárnap
F1

Leszavazták a csapatok az FIA versenyzést javító kezdeményezéseit

A nemzetközi szövetség próbált módosítani a szabályokon, hogy csökkentsék az F1-es autók mögötti turbulens levegőt – kísérletük azonban nem kapott elégséges támogatást.

A 2022-ben bevezetett szabályrendszer egyik célja volt a turbulens levegő csökkentése és ezáltal követés, előzések elősegítése, a csapatok azonban idővel megtalálták azokat a fejlesztési lehetőségeket, melyek közvetve kedvezőtlenül hatottak a versenyzés színvonalára. Az FIA együléses divíziójának igazgatója, Nikolas Tombazis elmondta, a szövetség próbált szabálymódosítással javítani a helyzeten, de ezt a csapatok nem támogatták.

„Úgy gondolom, a legtöbb célt tekintve jelentős lépést tettünk a megfelelő irányba, de azt biztosan nem állítanám, hogy teljes sikert értünk el minden téren. Nem adnám meg az A csillagot magunknak, inkább B vagy C minősítést” – mondta el Tombazis, aki a 2026-os szabályzat technikai terminusairól is nyilatkozott minap.

„A technikai oldalon az autók eljutottak egy pontra, amikor kisebb távolságban tudták követni egymást. Azért nem adnám meg viszont a legjobb értékelést, mert volt pár, nem mondanám, hogy kiskapu, de megengedőbb szakasz a szabályokban, így pedig a csapatok olyan megoldásokat alakíthattak ki, amelyek outwash-hatást idéztek elő” – magyarázta Tombazis.



Az outwash az az aerodinamikai megoldás, amely a levegőt a kerekekről kifelé tereli – ez kedvez az aerohatékonyságnak, azonban megnő a turbulens levegő buborékja az autó mögött.

A szakember beazonosította, mely területek fejlesztései haladtak a nem kívánt irányba. Elsősorban a szárnyvéglapok és a szárnyprofilok csatlakozási területén vált az eredetileg kívánt inwash-hatás a folyamatos fejlesztések eredményeként outwash-jelenséggé. De Tombazis szerint az első fékdobok és padlószélek kialakításának evolúciója is a nem kívánt irányba terelte a piszkos levegő generálását.

Az FIA megpróbált közbelépni 2023 után

Tombazis és a szövetség kísérletet tett, hogy 2024-re vagy 2025-re változás történjen, amely elősegíti a követést. A szabálymódosításhoz azonban a csapatok támogatására lett volna szükség.

„Miért nem változtattunk? Próbáltunk, de nem volt elegendő támogatásunk a csapatok közt. Szabályciklus közben nagy számú csapat támogatására van szükség, nem azon múlik, hogy mi akarunk-e valamit.”

 

2026-ra várhatóan javul a helyzet piszkos levegő terén, de az előzményekből okulva Tombazis nem akar elhamarkodott ígéretet tenni:

„Az outwash-hatást illetően hisszük, hogy jobb lesz a helyzet, de beszéljünk erről két év múlva. Remélhetőleg arról számolhatok be, hogy minden rendben és mind mosolyogni fogunk” – mondta az FIA technikai főnöke a jövőt illetően.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: