Várhatóan az eddigieknél sokkal egyszerűbb elnevezéseket fog használni az FIA és a Formula-1 a jövőre érkező újítások esetén: a két szárnyállásra egyszerűen „aktív aeróként”, a plusz elektromos töltés leadására pedig szimplán „előzés” módként fognak hivatkozni.
2026-ban az elmúlt évtizedek legjelentősebb technikai szabályváltozása érkezik az F1-ben, hiszen egyszerre módosulnak az erőforrásokra, a karosszériára és az aerodinamikára vonatkozó előírások: előbbieknél például közel 50-50 százalékos lesz a belsőégésű és az elektromos komponens teljesítményének aránya.

Az átalakulás viszont néhány eddig nem látott újítással is együtt jár majd – és éppen ezeknek az elnevezéseit egyszerűsítené le az FIA, hogy ne okozzanak zavart a szurkolók körében. Minderről Nikolas Tombazis, a Nemzetközi Automobil Szövetség együléses szakágakért felelős igazgatója beszélt:
„Felülvizsgáljuk a terminológia egy részét, mert szeretnénk világossá és egyszerűvé tenni a rajongók számára, hogy értsék, mi történik. Egységes terminológiát szeretnénk kialakítani, amelyet a csapatok használnak, amikor a rádión beszélnek a pilótákkal, de ugyanezt használják a tv-kommentátorok, és ugyanezek a kifejezéseket jelenjenek meg a szabályzatban” – idézi szavait a The Race.
Tombazis ugyan részleteket nem árult el, mivel elmondása szerint még dolgoznak az utolsó simításokon az érintett és érdekelt felekkel, ám az idézett szaklap úgy tudja, hogy az egyszerűsítés többek között az állítható szárnyakra és az eddig „Manual Override Mode”-ként emlegetett újításra vonatkozik.
Kezdjük az előbbivel: 2026-tól két különböző szárnyállást láthatunk majd az autókon attól függően, hogy egyenesben vagy kanyarban haladnak éppen. A nagy leszorítóerős konfigurációt eredetileg „Z-módnak”, a kis légellenállású változatot „X-módnak” nevezték, de ez mostanra már ki is kopott a szabályzatból, ahol csak „egyenesbeli” és „kanyarodás” módoknak hívják már őket.

De még ezen is szeretne egyszerűsíteni az FIA: a The Race és a Motorsport úgy tudja, hogy mivel amúgy is minden csapat ugyanazt a konfigurációt fogja használni a pálya adott pontjain, nemes egyszerűséggel „aktív aeróként”, azaz „aktív aerodinamiként” fognak rá hivatkozni – ami egyébként valóban sokkal egyértelműbben lefesti azt, hogy miről is van szó: állítható aerodinamikai elemekről, azaz szárnyakról.
A másik érintett újítás a „Manuel Override Mode”, azaz nyers fordításban „Kézi Felülíró Mód”, vagy annak angol rövidítése, a „MOM”. Itt a pilóták egy gomb megnyomásával extra elektromos teljesítményt szabadíthatnak majd fel, elsősorban előzéseknél (vagy védekezésnél) – azaz míg műszaki megoldás szempontjából az aktív aero, gyakorlati értelemben pedig ez váltja a DRS-t.
És éppen ezért az FIA várhatóan a „MOM” helyett nemes egyszerűséggel „előzés módként” fog majd hivatkozni erre az újításra. Fontos, hogy ez különbözik a sima „boosttól”, amelyet akkor használnak, amikor a versenyzők a szokásos akkumulátor-teljesítményüket adják le az egyenesekben. A pontos részleteket a következő hetekben véglegesíthetik és oszthatják majd meg a nyilvánossággal.