A Le Mans előtti utolsó versennyel, a spái 6 órás futammal folytatódott az Endurance-világbajnokság 2024-es idénye. A pénteki időmérőt ugyan Antonio Fuoco nyerte az #50-es Ferrarival, ám utólag kizárták őket a kvalifikációról, mivel túl könnyűnek bizonyult az autó, így a pole-pozíciót az #5-ös Porsche örökölte meg.
A verseny első szakaszát a Porschék uralták: egy darabig az említett #5-ös vezetett, aztán viszont az egyik privát egység, a #99-es Proton ragadta magához az első pozíciót egy merész előzéssel. Pedig nekik sem ment minden zökkenőmentesen, Neel Jani ugyanis sokáig az autó ajtaját nem tudta becsukni a bokszkiállását követően.
#6HSpa
— RSF Motorsport ® (@RSF_Motorsport) May 11, 2024
DISASTER FOR BMW!
The #20 #BMW Hybrid M underbrakes the #Porsche 963 Team Hertz #Jota, which demolishes the #46 BMW M4, one of the leaders in LMGT3.
#WEC pic.twitter.com/Z9tnASsi39
Szerencséjére ekkor épp biztonsági autós fázis volt érvényben a futam első komoly balesete miatt, amelyben egy másik privát Porsche volt érintett: a #20-as BMW találta el hátulról a Jotát, amely a falnak csapódva vitte magával a #46-os LMGT3-as BMW-t is – utóbbiak számára véget is ért ezzel a futam, így Valentino Rossit nem is láthattuk autóba ülni.
Később az #5-ös gyári Porsche is bajba keveredett: a Buszmegállónál ütközött falnak, így a pole-pozíciós egység is feladni kényszerült a küzdelmet. Ekkor így már a Proton Porsche legközelebbi ellenfelei a Ferrarik voltak: az #51-es meg is előzte a Kemmel-egyenesben őket, míg az #50-as a Hypercar-kategória végéről zárkózott fel a dobogós pozíciókba.
(DRIVERS OK) Here is the accident that caused the red flag.#WEC #6HSpa pic.twitter.com/O9dY98Harr
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) May 11, 2024
Szűk két órával a vége előtt azonban jött az újabb nagy baleset: a Kemmelben a Cadillac akarta lekörözni a Porsche üldözése közben a #31-es GT3-as BMW-t, ám összeértek, aminek óriási incidens lett az eredménye, Earl Bamber autója rövid időre a levegőbe is emelkedett. Mivel megsérült a szalagkorlát, a versenyt piros zászlóval félbeszakították.
Ám hiába tartott bő másfél óráig a szerelés, ezzel mégsem ért véget a futam, ugyanis a versenyirányítás úgy döntött, a megszakítás előtt maradt 1 óra 44 perccel meghosszabbítják a futam idejét, így 19:10-kor újraindult a viadal, méghozzá a két gyári Ferrari vezetésével. Az élen álló Ferrariknak azonban nagyon rosszul jött ki az incidens a bokszkiállásokat illetően, így a baleset előtt tankoló #12-es Jota és #6-os gyári Porsche között dőlhetett el a győzelem sorsa.
Callum Ilott remek tempót diktált a Jotában, így Kevin Estre az utolsó etapban friss gumikon sem tudta befogni őt, s a rutinos endurance-istálló első abszolút WEC-futamgyőzelmét ünnepelhette – nem mellesleg 2020 óta először nyert privát csapat a sorozatban.
A #6-os Porche így is vezeti a bajnokságot, míg a dobogó alsó foka az időmérős kizárás után a mezőny végéről felkapaszkodó #50-es Ferrarié lett a testvérautó előtt. Az ötödik helyen egy újabb Porsche, a Proton zárt, míg a Toyoták a 6–7. helyen értek célba.
Az LMGT3-ban szintén kettős Porsche-győzelem született: a Manthey EMA idei első sikerét jegyezte a tegnapi időmérőn hatalmasat bukó, litván zászló alatt versenyző #92-es autó, egészen pontosan a tartalékautó előtt.
A versenyt remekül kezdő, sokáig a győzelemre is esélyesnek látszó Iron Dames Lamborghini végül csak negyedikként zárt a testvérautó mögött, amihez többek között az is hozzájárult, hogy koccantak a #7-es Toyotával, ennek ellenére Rahel Freyék joggal lehetnek büszkék teljesítményükre.
A világbajnokság júniusban a Le Mans-i 24 órással folytatódik.
A verseny végeredménye: