Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. június 29. szerda
WEC

A Peugeot 9X8 júliusban, Monzában debütál

Kevesebb, mint egy évvel a koncepcióautó bemutatása és mindössze öt hónappal a pályatesztek indulása után a Peugeot TotalEnergies csapat bemutatja kész versenyautóját, a PEUGEOT 9X8-at, a négykerék meghajtású elektromos-hibrid Hypercart. Az autó júliusban, Monzában indul először a 2022-es FIA tartóssági versenysorozat (WEC) negyedik futamán. A visszaszámlálás ezzel elindult a PEUGEOT számára!

2022. július 10-én Monzában új időszámítás kezdődik a PEUGEOT és a tartóssági versenysorozat számára egyaránt. A 905 és 908 dicsőséges sikerei után a francia gyártó egy új, minden eddiginél különlegesebb autóval vág neki a WEC sorozat pályáinak, amely szemet gyönyörködtető megjelenésével új színt hoz a versenyek világába.

PEUGEOT_9X8_2205TC001_resize



Ez a formabontó Hypercar, melynek legfőbb különlegessége, hogy hátsó szárny nélkül versenyez, megfelel a Le Mans Hypercar (LMH) FIA által meghatározott új szabályrendszerének. Az autó pontosan tükrözi a PEUGEOT stratégiáját : vonzó és letisztult design, mely a nagymacskák kiállását idézi, könnyen azonosítható márkajegyek, mint például a szériamodelleken is megtalálható, oroszlánkarmokat idéző világítótestek, a legmodernebb technológia előtérbe helyezése, az energetikai átállás jegyében megalkotott elektromos-hibrid rendszer, kiválóságra törekvés a versenyzésben csakúgy mint a vásárlók kiszolgálásában. Vonzerő a design tekintetében, érzelem a vezetési élményben és a versenyzésben, kiválóság a technológiában : a PEUGEOT három fő alapértékét szem előtt tartva indult a versenyprogram, a nagy visszatérés Le Mans-ba és a hosszútávú versenyekhez, melyek a technológia és a hozzáértés legmagasabb szintű fokmérői. A PEUGEOT nagy ambíciókkal vág neki ennek a kihívásnak, melynek teljesítését nagyszerű csapata és különleges versenyautója garantálja.

Felkészülés a technológiai- és versenykihívásra

A PEUGEOT 9X8 egy négykerék-meghajtású hibrid-elektromos prototípus. Meghajtásáról egy teljes mértékben a Peugeot Sport által tervezett hajtáslánc gondoskodik. A 2,6 l lökettérfogatú V6 elrendezésű biturbó belső égésű motor 520 kW (700 LE) a hátsó kerekeket hajtja. A 200 kW-os (270 LE) nagyteljesítményű villanymotor és a hozzá tartozó vezérlő a Marelli-vel közösen készül és az első kerekeket hajtja. A nagyfeszültségű, 900 V-os meghajtó akkumulátor kifejlesztése a TotalEnergies / Saft vállalattal közösen történt. A Hypercar szabályzatnak megfelelő gumiabroncsokat a Michelin szállította.

PEUGEOT_9X8_2205TC002_resize

A PEUGEOT 9X8 arányai sportosak : hossza 4,995 méter, szélessége 2 méter, magassága mindössze 1,145 m. Tömege 1030 Kg, üzemanyagtartálya 90 liter, melyet a TotalEnergies 100%-ban megújuló forrásból származó excellium racing 100-as üzemanyagával töltenek fel.

A Matthias Hossann vezette PEUGEOT Design és az Olivier Jansonnie neve által fémjelzett PEUGEOT Sport közös munkájával készült formaterv egy határozott, extrém, a határokat feszegető autóban öltött testet. A 2021 júliusában bemutatott tanulmány kapcsán sokan úgy gondolták, hogy a hátsó szárny nélküli kialakítás csak egy látványos gondolatkísérlet. A versenyszabályzat (LMH ACO/FIA) azonban arra inspirálta Olivier Jansonnie-t és a Peugeot Sport technikai vezetőjének csapatát, hogy megőrizzék ezt a különleges megoldást. A december óta 5 különböző karakterisztikájú versenypályán (Portimao, Le Castellet, Motorland Aragon, Barcelone et Magny-Cours) zajló tesztek visszaigazolták ennek az innovatív megoldásnak a létjogosultságát : a Portiamo-ban bemutatott és tesztelt versenyzésre kész változat is az eredeti koncepciónak megfelelően, hátsó szárnyak nélkül készült. 25 tesztnapon át, több mint 10.000 Km-t teljesített a 9X8. Ezzel párhuzamosan a FIA szakembereivel zajlott a homologizáció, miközben a hajtásláncot is véglegesíteni kellett a próbapados, szimulátoros és pályatesztek sorozatával a mérnököknek.

A teljesítmény fokozásához, a megbízhatóság javításához és különböző módosítások sorozatához nélkülözhetetlen tesztek után, csak a 2022-es Le Mans-i futamot követően léphet pályára az autó. A PEUGEOT 9X8 július 10-én, a monzai 6 órás versenyen debütál, ekkor lép először hivatalosan is a közönség és a versenytársak elé. 

PEUGEOTSPORT_9X8TEAM_2205NZ002_resize

Erős szakértői csapat

A sikeres szereplés érdekében a Peugeot - TotalEnergies Team neves nemzetközi szakértői csapattal dolgozik együtt. A Capgemini, a mesterséges intelligencia szakértőjeként a hatékonyság növelésének stratégiáján dolgozik, különös tekintettel az energiafelhasználásra, a gyorsításokra és a visszatáplálási fázisokra.

A Modex a blokklánc technológiában szerzett tapasztalataival gazdagítja a csapatot.

Az emblematikus olasz Sparco a versenyzéshez szükséges biztonsági felszerelést szállítja. A dán Jack&Jones pedig a versenyzők különleges ruházatát tervezte.

Valamennyi partner elkötelezett versenyszellemben, innovatívan és egyedi fejlesztésekkel támogatja a csapat sikerét. 

Le Mans 2022, Le Mans 2023

2023-ban a Peugeot TotalEnergies csapata már részt vesz a századik évfordulóját ünneplő 24 órás Le Mans-i futamon, széles nemzetközi mezőnyben versenyezve. Erre a történelmi eseményre sok hozzáértő már most úgy tekint, mint a tartóssági versenyek új aranykorának kezdetére.

Annak ellenére, hogy 2022-ben a PEUGEOT még hivatalosan nem lesz ott a versenyen, a rajongókat egy kiállítással várja, amely a márka korábbi sikereire emlékezik, egyúttal május 21-től szeptemberig megtekinthető lesz a 9X8 egyik prototípusa is a versenypálya múzeumában. A verseny időtartama alatt egy dedikált 9x8 területtel várják a rajongókat, ahol megcsodálhatják a 9X8-at, vagy más ajándéktárgyak mellett akár a Jack&Jones által tervezett versenyruházatot is megvásárolhatják. A legfanatikusabb rajongók még a Peugeot Sport új színe, a kriptonit zöld által ihletett koktélt is megkóstolhatják a versenypálya mellett. 

PEUGEOTSPORT_9X8TEAM_2205NZ001_resize

Hat pilóta a PEUGEOT 9X8 volánjánál

Hat pilóta, két csapatban várja készenlétben a július 10-i 6 órás monzai versenyt. A csapattagok : Paul Di Resta (ECO), Loïc Duval (FRA), Mikkel Jensen (DAN), Gustavo Menezes (USA/BRA), James Rossiter (GBR) és Jean-Eric Vergne (FRA). A csapatok pontos beosztását a következő hetekben véglegesítik. A PEUGEOT 9X8-at már benevezték a szeptemberi 6 órás Fuji versenyre és a novemberi bahreini 8 órás futamra is.

Linda Jackson, a PEUGEOT nemzetközi márkaigazgatója: „A PEUGEOT indulása a FIA tartóssági versenysorozatában egy újabb bizonyítéka a márka innovatív hozzáállásának és elkötelezettségének a versenysport iránt. Szereplésünk hozzájárul ahhoz, hogy új technológiák kerülhessenek át a versenysportból a széria modellekbe, különös tekintettel az elektromos hajtásra. Az energetikai átállás jegyében a PEUGEOT vállalta, hogy 2024-re a teljes kínálatát elérhetővé teszi részben vagy teljesen elektromos változatban, míg 2030-ra Európában a teljes kínálatot 100%-ban elektrifikálja. Szeretnénk ezen a területen az élen járni! A versenysport ebben nagy segítségünkre lesz. Mérnökeink már a 9X8 színre lépése előtt számos technikai megoldást átültettek az 508 Peugeot Sport Engineered hibrid modellbe és több új, 9X8-ból érkező technológia átvétele is folyamatban van.”

Jean-Marc Finot, a Stellantis Motorsport igazgatója: „A ma Portiamo-ban bemutatott PEUGEOT 9X8 Le Mans Hypercar prototípus extrém és karakteres megjelenésével tökéletesen hordozza a PEUGEOT örökségét. Az autó egy intenzív csapatmunka gyümölcse, melyben együttműködött a Sport és a Design részleg, valamint elismert külső szakértő partnerek is bevonásra kerültek. Csak akkor lehetünk sikeresek a versenyben, ha maximálisan ki tudjuk használni a szakmai szinergiákat.”

Olivier Jansonnie, a Peugeot Sport műszaki vezetője: „A mai bemutató tökéletesen bizonyítja, hogy betartottuk, amit ígértünk: a PEUGEOT 9X8 versenyautó hű maradt az eredeti, 2021. júliusában bemutatott koncepcióhoz. Hatalmas kihívás állt előttünk : a csapatnak ki kellett fejlesztenie egy új autót, de úgy, hogy az már versenyzésre kész legyen.

Alig néhány hét maradt csak már az első, hivatalos monzai bemutatkozásig, de az autóban, különböző pályákon, szépen gyűlnek a tesztkilométerek. De semmi sem pótolhatja a valódi  versenyt! Szóval türelmetlenül várjuk a pillanatot, hogy az általunk kifejlesztett elektromos hibrid Hypercar, és különösen a hibrid rendszer, végre megmutathassa, hogy mit tud!”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: