A Portimaói nyolcórás futamon hibátlanul teljesített a Toyota Gazoo Racing, és ezzel megszerezte a csapat 32. WEC futamgyőzelmét. Mégsem ez tette különösen emlékezetessé az eredetileg szezonnyitónak szánt, majd június második hétvégéjére költöztetett versenyt, hanem az, hogy ez volt a Toyota századik rajtja a hosszú távú világbajnokság történetében.
A Toyota, amely az FIA Hosszú Távú Világbajnokság (World Endurance Championship) 2012-es rajtja óta három alkalommal ért el egyéni és ugyanennyiszer konstruktőri bajnoki címet, a 2021-es szezonban eddig kettőből kétszer léphetett fel a dobogó legfelső fokára.
A 8-as rajtszámú GR010 Hybrid Hypercar a szezonnyitó Spa-Francorchamps-i hatórás verseny után a portugáliai Portimaóban is első lett, míg a 7-es versenyautó Belgiumban a harmadik, Portugáliában a második helyen zárta a futamot.
A Portimaói nyolcórás verseny kiemelkedő izgalmakat hozott. Negyed távnál (azaz a 75. körben) mindössze tíz másodperc választotta el az élen haladó három autót. Az eltérő tankolási stratégiáknak is köszönhetően végül a Toyoták kezdtek elhúzni a mezőnytől, hol az egyik, hol a másik autó haladt az élen; féltávnál mindössze tíz másodperc választotta el egymástól a két autót.
A verseny háromnegyedéhez közeledve a biztonsági autó kijövetele rendezte át az erőviszonyokat, a Toyoták azonban ismét képesek voltak meglépni üldözőiktől, és az utolsó pillanatokig egymással is ádáz csatát vívva tették különösen érdekessé a futamot. A végén a tavalyi világbajnok autó állt az élre, és közvetlenül egymás mögött futottak be a célba, megőrizve a Toyota Gazoo Racing százszázalékos teljesítményét.
Július elsején Monzában folytatódik az évad. A WEC 2012-es indítása óta most első ízben kerül be a naptárba az olaszországi hatórás futam, ám a Toyota számára nemcsak ezért lesz izgalmas az évad harmadik versenye, hanem azért is, mert a márka 1992-ben itt szerezte meg első világbajnoki futamgyőzelmét.
Az akkor még FIA Sportautó-világbajnokság (SWC) néven futó széria 500 kilométeres versenyén a 7-es rajtszámú Toyota TS010 győzedelmeskedett, míg a 8-as autó baleset miatt feladni kényszerült az eső áztatta versenyt. Kérdés, hogy 29 év múltán ismétli-e önmagát a sors, vagy mindkét Toyota épségben célba ér azon a pályán, amelynek mai nyomvonala egyébként nem egyezik az 1992-essel. Biztonsági megfontolásokból ugyanis néhány évvel később átépítették, majd 2000-ben ismét módosították a pályát, amely ekkor nyerte el jelenlegi, 5793 méteres hosszát.
Fotók: Toyota Gazoo Racing