Robert Svarcman újoncként szerzett szenzációs pole-pozíciója mellett még egy fontos történetszál kibontakozott a 109. Indianapolisi 500 mérföldes verseny kvalifikációi után: a Team Penske-t érintő (újabb) szabálytalanság/csalás ügye.
Miről van szó?
Történt ugyanis, hogy a vasárnapi Top 12-es időmérős szakasz előtt megbukott a technikai ellenőrzésen a patinás istálló két autója, a Josef Newgarden által vezetett #2-es és a Will Powerhez tartozó #12-es (Scott McLaughlin a pár órával korábbi edzésen nagyot bukott és csúnyán összetörte a maga gépét, így ő egyébként sem tudott volna részt venni a kvalifikáción).
A technikai szabálytalanság a versenygépek hátsó szekciójának egyik elemét érintette, amelyet illegálisan módosítottak. A történtek miatt Newgarden és Power nem vett részt a Top 12-es szakaszban, és eredetileg úgy tűnt, ezzel a 11. és 12. rajthelyeket szerezték meg a vasárnapi Indy 500-ra.
Hétfőn aztán az IndyCar illetékesei bejelentették, hogy további szankciókkal sújtják a Penske-t: a két autót a rajtrács végére, a 32-33. helyekre sorolják, felfüggesztik a stratégáikat, elvették az időmérőn gyűjtött bajnoki pontjaikat, valamint még pénzbírságot – autónként 100 ezer dollárt – is kapott az alakulat.
Az IndyCar elnöke, Doug Boles egy sajtótájékoztatón elmondta: nem érezték elégséges büntetésnek az esemény fontosságának fényében, ha a két autó abban a rajtpozícióban maradhat, amelybe akár eleve kvalifikálhatta volna magát vasárnap, ezért száműzték őket a mezőny végére.
Így is túl enyhe a büntetés?
Persze egyesek szerint így is kevés volt a büntetés, amit a két Penske-autó kapott (McLaughlin megúszta, ő maradhat az eredeti rajthelyén, Boles szerint ugyanis semmi jel nem utal arra, hogy a kérdéses alkatrészt az ő gépén is módosították volna).
Felmerült néhányakban, hogy az egész kvalifikációról ki kellene zárni őket – és akár ezzel esélyt adni a 34.-ként az indulási jogról lecsúszó Jacob Abelnek a rajthoz állásra –, ám Boles hangsúlyozta: szombaton még minden ellenőrzésen átmentek az autók, a szabálytalanság csak a vasárnapra korlátozódott.
Sokkal régebb óta csal a Penske?
Csakhogy a The Race az összegző-elemző cikkében arról ír, hogy néhány csapat már szombaton is turpisságot gyanított a Penske autóin. Az IndyCar-vezér azonban a sajtótájékoztatón feltette az egyébként jogos kérdést: ha ez így van, miért nem jelezték feléjük akkor? Mint hangsúlyozta: ők csak az alapján tudnak ítélkezni, amilyen tények a kezükben vannak, s a tény „csak” annyi, hogy vasárnap illegális volt Newgarden és Power autója.
Ugyanakkor a vádak nem állnak meg a kvalifikáció előző napjánál. A The Race tudósítása szerint a sajtótájékoztatón a Racer újságírója arról beszélt, hogy már a korábbi edzésnapokon, sőt a néhány héttel ezelőtti kollektív teszten is feltűnt a szóban forgó alkatrész a Penske autóin.
Ami pedig még ezen is túlmutat, hogy amint a Racer és az Indy Star tudósítói rámutattak: a kérdéses módosított elem látható azon az autón is, amelyet az indianapolisi múzeumban állítottak ki és amellyel Newgarden tavalyi, 2024-es Indy 500-győzelmére emlékeznek! Ami persze önmagában nem jelenti azt, hogy a kérdéses alkatrész ténylegesen ott volt Newgarden tavalyi sikerénél is a #2-es gépen.
Amiért igazán visszás az ügy
Bő egy év alatt ez a második alkalom, hogy szabálytalanságon érték a Penske-t: emlékezhetünk rá, tavaly nagyjából egy hónappal a szezonnyitó után bukott ki, hogy a St. Petersburg-i futamon „benne maradt” az a szoftver az autókban, amely lehetővé tette, hogy a szabályokkal ellentétben az újraindításoknál is használják a versenyzőik az előzést segítő push-to-pass rendszert.
Mindez pedig azért kínosabb ügy, mintha bármelyik másik istálló kerülne ilyen balhékba, mivel Roger Penske a tulajdonosa az IndyCar sorozatnak és az indianapolisi pályának egyaránt. Így érthető módon felmerülnek összeférhetetlenségi kérdések is egy-egy ilyen szabálytalanság alkalmával.
Akárhogy is, vasárnap következik a 109. Indy 500, amelyen így Newgarden duplán írhatna történelmet, ha nyerne, hiszen még soha senki nem nyert zsinórban háromszor a legendás viadalon, és soha senki nem tudott győzni a 28. rajthelynél hátrébbról. A futam magyar idő szerint vasárnap 18:40-kor startol (a teljes hétvégi menetrend ide kattintva található).