Steward
Gobodics Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. augusztus 15. hétfő
Retro

Az újdonság ereje: Új pályák a versenynaptárban

Világszerte ismert sport lévén a Formula-1 folyamatosan új helyszíneket, versenypályákat ad hozzá a már így is szinte az egész Földet körbeölelő naptárához. A Liberty Media nem titkolt szándéka egyre tartalmasabbá, hosszabbá tenni a szezonokat – s erre a lehetőségre számos ország lecsapott. Idén egy vadonatúj verseny- és egy utcai pálya színesíti a különböző motorsport-szerelmes kultúrák palettáját, jövőre pedig egy második amerikai futammal szórakoztatja a közönséget a száguldó cirkusz. De az elmúlt néhány évben mely térségeknek sikerült bekerülniük a körforgásba, és több tízezres tömeget vonzaniuk a benzingőzzel és az égett gumi illatával?

2014: Szocsi

Habár csak 2014-ben került sor az első Orosz Nagydíj megrendezésére, már 1980 óta folytak a tárgyalások a futam ügyét illetően. A kormánnyal végül 2025-ig kötöttek szerződést, azonban 2023-tól Szentpétervár biztosítja a helyszínt a remélhetőleg eseménydúsabb versenyeknek. Szocsi sem a pilóták, sem a nézők körében nem a legnépszerűbb helyszín a kevés előzési lehetőség és a szögletes kanyarok miatt.

A 2014-es futamon a második rajtkockából induló Rosberg bebújt Hamilton mellé, azonban a német nem tudta bevenni a kanyart, így a pozíciót csapatutasításra vissza kellett adnia a britnek. A világbajnoki csatában szintén az akkor még egyszeres világbajnok malmára hajtotta a vizet, hogy Rosbergnek a kör végén egy nem tervezett bokszkiállást kellett beiktatnia, ezzel a mezőny végére visszaesve. A különösebb esemény nélkül lezajló futamot Hamilton nyerte, a második helyre csapattársa küzdötte vissza magát, a harmadik helyen pedig a Williams fiatal finnje, Bottas zárt.

Habár az orosz futamok nem a leglátványosabbak, a hangulatot a vírus miatt felborult 2020-as évben így is harmincezer néző biztosította, beszínezve a lelátók ürességét. 2021-ben már a pálya befogadóképességének 50%-ára növelték a szurkolók számát, így több tízezer ember nézhette szemtől szembe az utolsó körökben Lando Norris drámáját és Hamilton 100. futamgyőzelmét, aki ezzel továbbra is letaszíthatatlanná tette a Mercedest az Orosz Nagydíj pódiumának legfelső fokáról.



2016: Baku

Az első évben még Európa Nagydíjként, 2017-től pedig Azerbajdzsáni Nagydíjként szerepel ez a rendkívül izgalmas versenyekkel szolgáló utcai pálya. Hosszú, széles egyenesek és keskeny, trükkös részek is találhatók az óvárosi falak között, melyek rengeteg emlékezetes jelenet helyszínéül szolgáltak. Az első, 2016-os futam végig Nico Rosberg dominanciájáról szólt, hiszen a pole-pozíció, a futamgyőzelem és a leggyorsabb kör is az ő nevéhez fűződött. A világbajnoki címvédő Hamilton a szombati napon a Q3-ban eldobta az Ezüstnyilat, így csak a tizedik helyet foglalhatta el a vasárnapi rajtnál. Habár a verseny egy ideig a brit kezére játszott, egy műszaki probléma miatt folyamatosan lassult, s az új szabályozások miatt nem kaphatott mérnöki segítséget. Mire rájött a probléma megoldására, már késő lett volna az élen haladók után eredni, így csalódottan kellett beérnie egy ötödik hellyel…   

A 2017-es futam legemlékezetesebb pillanata a biztonsági autós fázis alatt történt Vettel-Hamilton eset volt, amikor a brit hirtelen lelassított a második helyen haladó német előtt, aki így nekikoccant a Mercedes hátuljának. A felpaprikázott Ferrari-pilóta Hamilton mellé hajtott, és ráhúzta az autóját az élen haladó ezüst nyílra, ezzel a szó szoros értelmében kerék a kerék elleni csatát indítva. Ám még ennél is több meglepetést tartogatott a 2018-as futam: kezdve egymás felöklelésével, melyet az akkori két Red Bull-os pilóta, Verstappen és Ricciardo hajtott végre, majd Grosjean a biztonsági autós fázis alatti falba fordulása, s mindezért Ericsson hibáztatása, aki a közelben sem volt… Eközben Alonso dupla defektje, majd az élen haladó Bottas defektje mind hozzátett ahhoz, hogy a modernkori F1 egyik legemlékezetesebb versenyének lehessünk szemtanúi.

2020: Mugello

A toszkán térségben található, közkedvelt MotoGP-pálya 2020-ban debütált a Formula-1-es naptárban, nem is akármilyen futammal. A Ferrari 1000. nagydíja az év egyik legfordulatosabb versenye volt, hiszen már az első mélyebb féktávnál baleset történt: Gasly és Verstappen is a sóderágyba szorulva végezte. Pár körre bejött a biztonsági autó, azonban az újraindítást követően a mezőny végén egy még nagyobb karambolnak lehettünk szemtanúi, melynek következtében öten is búcsúztak a közönség nélkül megtartott futamból. A célegyenesben történt incidens azonnal piros zászlót eredményezett, majd másodjára is elrajtolt a futam.  A harmadik elindítást Stroll defekt miatti falba szállása okozta, innen viszont már egyenesen a győzelem felé hajtott a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton. A Red Bull másodszámú pilótája, Alex Albon első dobogós helyezésének örülhetett a máig egyetlen megrendezett Toszkán Nagydíjon, de remélhetőleg minél hamarabb visszatér a hullámvasútszerű pályára a száguldó cirkusz.

2020: Portimao

A 2008-ban épült pálya kifejezetten a Formula-1-es mezőny vendégül látására készült, ami csak 12 évvel később, 2020-ban valósult meg: a Covid-helyzetnek köszönhetően beugró futamként helyet kapott a naptárban, s 2021-ben is ellátogatott ide a mezőny. Azonban a jövő évi előzetes tervekbe egyelőre nem került be a portugál esemény.

A tavalyi futamra alacsony létszámban engedtek be nézőket, akik a nyugodt, sokkal inkább taktikai előnyt igénylő verseny végén Hamilton rekorddöntő, 92. győzelmének lehettek szemtanúi, aki ezzel a legsikeresebb pilótává vált ezen a téren. Az idei futamon hasonló volt a helyzet: habár a brit klasszis a rajtnál elvesztette a vezető pozíciót, hidegvérrel kivárta a megfelelő alkalmat, és ellentmondást nem tűrően visszaszerezte azt. Nézők 2021-ben már nem voltak, és hogy mi lesz a sorsa a Portugál Nagydíjnak, hogy láthatja-e még az ottani közönség az autósport királyait hazájában versenyezni, az mind a jövő zenéje. 

2021: Katar

2004-ben épült, kicsit több mint egy év alatt és 58 millió dollárba került. 2008-ban, a fények telepítése után a Yas Marina befejezéséig a legnagyobb éjszakai pálya volt. Ez a Losail Nemzetközi Versenypálya, mely idén először adott helyet a száguldó cirkusznak Katarban. A sivatagban megrendezett futam a pilóták elmondása szerint fizikailag a megterhelőbbek közé tartozik a magas sebeségű kanyarok, és a hosszú, közel egy kilométeres egyenes miatt.

A szombati időmérő edzés végeredményét igen megkavarta a Q3 végén történt sárgazászlózás: számos pilóta figyelmen kívül hagyta vagy nem látta, így Max Verstappent és Valtteri Bottast is hátrébb sorolták. Lewis Hamiltont senki nem tudta megakadályozni a futamgyőzelemben, így csökkentve a közte és a holland reménység közötti pontkülönbséget a világbajnoki címért folytatott harcban. Jövőre nem látogat ide a mezőny, azonban 2023-tól egy tízéves szerződést kötöttek, így jó ideig nem lesz hiányunk a közel-keleti varázslatos hangulatból.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: