DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 4. hétfő
Retro

A legváratlanabb dobogós helyek II.

Számos alkalommal fordult elő a Formula-1 történetében, hogy egy gyengébb autóval futamot nyertek. Voltak egészen elképzelhetetlen dobogós helyek is az elmúlt 40 évben. Gyűjtésünk második részét olvashatjátok.

Az első részben is három korábbi rendkívül váratlan dobogós helyezésről olvashattunk. Most utazzunk vissza 1984-be, a Prost-Lauda párharc évébe, amikor a McLaren-Porsche formációt nagyon nehezen lehetett csak megverni. Monte Carlóban azonban hatalmas esőzés fogadta a versenyzőket vasárnap. A gyengécske Toleman csapatban versenyzett egy zöldfülű, újonc pilóta, bizonyos Ayrton Senna. A 13. rajtkockából indulva elképesztő versenyzést mutatott be a brazil, sorra előzte meg ellenfeleit, majd a tovább erősödő esőben már a második helyen haladva körönként két-három másodpercet vert a futamot vezető Alain Prostra és egyértelmű volt, hogy hamarosan utol is érné. Ha a versenyt nem szakítják meg piros zászlóval és hirdetnek eredményt felezett pontokkal, szinte bizonyosan a győzelmet is megszerezte volna Ayrton. Teljesítménye így is csodálatos volt, a Toleman teljesen valószínűtlen eséllyel pályázott volna dobogós helyre. Ezen a napon azonban új legenda született, Senna még abban az évben két további dobogót szerzett csapatának, a következő évben pedig a jóval erősebb Lotus igazolta le.

Ayrton Senna teljesítményére mindenki felfigyelt, végképp letette névjegyét az F1-ben


1990-ben egészen emlékezetes futamon a Leyton-House istálló ejtette bámulatba az egész világot. Két héttel korábban sem Gugelmin, sem Capelli nem tudta magát kvalifikálni a Mexikói Nagydíjra, Franciaországba azonban egy átépített versenyautóval érkeztek, az újítások pedig felettébb jól sikerültek, az áttervezett autó már az időmérőn is jól szerepelt, a futamon pedig a bátor taktika (egyedül a mezőnyben ők nem cseréltek kereket) miatt az első két helyen találták magukat. Gugelmin autójában tönkrement az erőforrás, de Capelli még két körrel a vége előtt is az élen állt. Sajnálatos módon a Judd-motor az olasz autójában is elkezdett rakoncátlankodni, így Alain Prost másfél körrel a leintés előtt meg tudta előzni Capellit, aki így is a szenzációs második helyet szerezte meg. Nagyon közel volt a Leyton-House egy még nagyobb bravúrhoz, de a dobogós hely is világraszóló volt az előzmények ismeretében. A futamról bővebben itt olvashattok.

Egészen kis híja volt Ivan Capelli futamgyőzelmének

Egészen kaotikusra sikerült az 1991-es San Marinói Nagydíj, különösen az első néhány kör. A két McLarenen kívül az összes nagycsapat autói elvéreztek ilyen, vagy olyan okból, a mezőnyből pedig J.J. Lehto tudott hatalmasat villantani, a nem túl acélos Dallara-Judd volánjánál, kiváló versenyzéssel szerezte meg a harmadik helyet, ami végül az istálló utolsó dobogós helyezése volt (előtte évben pontot sem szerzett a gárda). Lehto sem tudott már pontot szerezni abban az évben többször.

Berger, Senna és Lehto a dobogón, a finn egyetlen dobogós helyét szerezte itt

Alain Prost már a felvezető körben kiesett

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: