DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Retro

Nagy csapatok mélypontjai I.

Rettentő mély gödörben a McLaren. De az utóbbi 20 évben megszakítás nélkül a Formula-1-ben szereplő, korábban világbajnokságot nyerő istállók mind éltek át nagyon nehéz időszakokat, például a Williams is.

A Williams először 1980-ban jutott a csúcsra, Alan Jones révén egyéni világbajnoki címet is szereztek és Reutemann-nal közösen a konstruktőri címet is bezsebelték. Egy évvel később a gyártói, két évvel később az egyéni cím (Rosberg) lett újra a Williamsé. Átmeneti visszaesés után 1986-ban csak azért bukták az egyéni világbajnokságot, mert Mansell és Piquet folyamatosan egymástól vettek el pontokat, míg a gyengébb autóval, de csapaton belüli rivális nélkül futó Alain Prost a nyolcas pályán megcsípte élete második világbajnoki címét.

1987-ben újra meglett a konstruktőri és az egyéni győzelem is Piquet révén. A Hondával való szakítást megsínylette a csapat, 1988-ban az egy évvel korábbi 137 ponthoz képest csak húszat (!) gyűjtött Mansell és Patrese a gyenge Judd-erőforrással. A visszaesés átmeneti volt, 1989-ben hosszú és sikeres együttműködés kezdődött meg a Renault-val, először csak két-két futamgyőzelem formájában, 1991-ben pedig csak kevéssel csúszott le Mansell az egyéni vb-címről, de már érezhető volt, hogy a Williams ismét a leggyorsabb autó a mezőnyben.

Két éves háborítatlan regnálás következett 1993 végéig, Mansell és Prost is világbajnok lett, sőt egy évre rá egy pont híján Damon Hill is. ’92-ben és ’93-ban összesen húsz futamot nyert a Williams-Renault, a következő két évben a Benetton Schumacherrel learatta a babérokat, de így is megvolt 12 győzelem. Az utolsó aranykorát 1996-ban és 1997-ben élte meg a csapat. Előbbi évben Hill, utóbbiban Jacques Villeneuve nyerte meg a címet, ismét húsz győzelem két év alatt, természetesen konstruktőri győzelmekkel. Húsz éve már ennek, azóta a Williams nem nyert világbajnoki címet.

Három átmeneti év következett komoly visszaeséssel, harmadik, ötödik, illetve újra harmadik lett a csapat az összetettben, előbb a Mecachrome, Supertec elnevezésű ex-Renault erőforrásokkal, majd az éppen csak visszatérő BMW motorokkal. 2001-ben is csak harmadik lett a gárda, de már 80 ponttal és összesen négy futamgyőzelmet szerezve. 2002-ben szinte mindent besöpört a Ferrari, egyetlen győzelem sikeredett, de a vörösök mögött így is stabil második lett a Williams. Egy év múlva négy győzelem és sokáig esélyes volt Montoya a végső győzelemre is, végül az év végét elszúrta, de a csapat eleddig utolsó kiemelkedő évét elérve 144 ponttal (a régi pontozási rendszer szerint!) második lett a konstruktőri világbajnokságban a Williams.

2004-ben lassú, de folyamatos romlásnak indultak az eredmények, 2004 végén még ugyan egy győzelem összejött, de az azutáni években jó, ha néhány dobogó sikeredett a 2006-tól Cosworth, Toyota, majd újra Cosworth motorokat használó istállónak. 2006-ban például csak nyolcadik lett az összetettben a csapat, dobogó nélkül, mindössze 11 pontot szerezve. Még tovább süllyedt a gárda, 2011-ben mindössze öt pontot hozott össze az istálló úgy, hogy ez már az új pontozási rendszer szerint mért mennyiség, sem Barrichello, sem Maldonado nem került a legjobb nyolcba, félő volt, hogy nincs kiút a folyamatos romlásból.

Hihetetlen hétvége jött azonban össze Pastor Maldonadonak 2012-ben Spanyolországban, bravúros vezetést bemutatva megnyerte a futamot, ezzel közel nyolc év után újra versenyt nyert a Williams, ekkor már ismét Renault motorokkal. 2013-ban megint borzalmas év következett, öt pontocska, kilencedik hely a gyártók között, ráadásul a csapat financiális nehézségekkel is szembenézett, félő volt, hogy a pénzügyi gondokra rámegy Frank Williams patinás istállója.

2004 és 2017 között egyetlen futamgyőzelem, Maldonado, 2012-ben


A turbókorszak visszatérésével azonban jó döntéseket hozott a vezetőség, a Mercedesszel szerződtek le, utóbb kiderült, hogy a legjobb erőforrást a németek készítették el. 320 pont, stabil harmadik hely az összetettben, Massa három, Bottas hat alkalommal állt dobogóra, az új névadó szponzornak köszönhetően pedig a pénzügyi nehézségek is megoldódtak. Még 2015 is jól sikerült, konstruktőri harmadik hely, négy dobogós helyezés. Tavaly ismét visszaesés volt megfigyelhető, már csak 138 pont és gyártói ötödik hely a mérleg egyetlen egy dobogóval. Sajnos a folyamat egyelőre tovább tart, a 2017-es szezonban igen messze az istálló a pódiumtól is, Massa és Stroll révén az első hatba kerülés már sikernek számít, a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull elérhetetlen távolságban a Williams számára.

A Formula-1-nek szüksége lenne egy igazán jó Williamsre, de a közeljövőben egyelőre nem látszik, hogy megismétlődhetne az istálló ’80-as és ’90-es években látott győzelmi szériája.

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: