DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 17. vasárnap
Retro

HGP 2015 – Győzelem Bianchiért

2015-ben kerek évfordulóhoz érkezett a Magyar Nagydíj, harmincadszor rendeztek futamot a Hungaroringen. Ez volt a Mercedes egyik legrosszabb turbós futama és Vettel érzelmes győzelme.

Miután a Mercedes 2015-ben is folytatta az előző évben megkezdett dominanciát, ők szerezték meg az első két helyet a magyar időmérő edzésen, a Hungaroringen pedig a közhiedelem szerint szinte lehetetlenség formulaautóval előzni, a többség egy unalmas futamra és egy sima kettős Mercedes-sikerre számított. Nagyobbat nem is tévedhettek volna! Azon a forró júliusi napon a 2015-ös szezon talán legszenzációsabb versenyét, s minden idők egyik legjobb Magyar Nagydíját láthattuk.

Már a rajt előtt a tetőfokára hágtak az izgalmak, amit fokozandó Felipe Massa rosszul állt fel rajthelyére, és emiatt egy plusz felvezető körre is el kellett mennie a mezőnynek. Második nekifutásra már rendben elrajtolt a mezőny, ám nem éppen az a látvány fogadta a szurkolókat, amit 2015-ben megszoktak. A pole-ból induló Lewis Hamilton ugyanis kicsit beragadt a rajtnál, Sebastian Vettel viszont elképesztően lőtt ki mögüle, majd kívülről bement mellé, és egy pillanatra össze is értek. Vettelt okosan lekövette csapattársa, Kimi Raikkönen is a külső íven, és a 2-es kanyarban már a két Ferrari fordult el az élen, miután a finn kőkemény csatát nyert meg Nico Rosberggel szemben.

Hamilton hirtelen az 1.-ről a 4. helyen találta magát, és ezt nem is sikerült túl jól feldolgoznia: még az első körben rontott a sikánban, kicsúszott a kavicságyba, ahonnan csak a 10. helyre tudott visszajönni. Majdnem olyan rosszul kezdődött tehát számára a futam, mint az előző évben, ekkor kevesen fogadtak volna rá, hogy végül mégis növelni fogja előnyét az összetettben Ezt követően a brit több előzést is bemutatott, és megkezdte a felzárkózást, de Vettel az élen már több mint egy bokszkiállásnyi előnyt épített ki vele szemben. Ricciardo is szépen tornázta előre magát, Kvjat a Red Bull utasítására engedte őt el a 8. körben, de később Hülkenberget és Bottast is meg tudta előzni.

Az első bokszkiállások után Vettel, Raikkönen, Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Bottas, Hülkenberg, Kvjat, Verstappen, Alonso volt a top10 sorrendje, az izgalmak java viszont csak ezután következett. A 29. körben Hamilton már Ricciardót előzte, ami kulcsfontosságúnak tűnt abból a szempontból, hogy újra szabad lett előtte a terep lágygumis etapjában. A 40. kör táján Raikkönen alatt elkezdett visszalassulni a Ferrari, mint később kiderült, az MGU-H rendszer adta meg magát. Alonso nyomban vissza is vette vele szemben a körhátrányát.

A 43. körben újabb nem várt fordulat állt be a verseny alakulásában, miután Hülkenberg Force Indiájáról a célegyenesben magától leszakadt az első szárny, majd begyűrődve az égbe röpítette az autót. A német pilóta a szemközti gumifalban végezte, de előtte még jól teleszórta törmelékkel a pályát. Először úgy tűnt, meg tudják oldani a romok eltakarítását a virtuális safety car alkalmazásával, ám hamarosan a valódi biztonsági autót is a pályára küldték.

Gyakorlatilag mindenki a bokszba hajtott friss abroncsokért, készülve az utolsó, mindent eldöntő, nagyjából 20 körös sprintfutamra. Az újraindítást megelőzően Vettel vezetett Raikkönen, Rosberg, Hamilton és Ricciardo előtt, a két Ferrari és a két Mercedes közepes, a Red Bull viszont a gyorsabbik lágy keveréken várta, hogy újból verseny legyen.

És akkor kiállt a safety car, a fiúk pedig nyomban egymásnak is estek, ahogy kell! Rosberg már rögtön az első kanyarban megelőzte Raikkönent, míg Ricciardo Hamiltonnal tett ugyanígy. A két autó egy pillanatra össze is ért, aminek folytán Hamilton orrkúpja megsérült, és a bokszba kellett hajtania egy újért. Ráadásul az esetért meg is büntették, így ebben a pillanatban úgy tűnt, minden esélye elszállt a pontszerzésre is. Csakhogy messze volt még a vége!

Bottas defektet kapott a Verstappennel történt koccanás következtében, majd Raikkönen érkezett a Ferrari bokszába egy gyors rendszer-újraindításra, de néhány körrel később autója végleg kilehelte a lelkét. Közben a büntetések is záporoztak, Maldonado hamarosan már négynél járt belőlük, de Verstappen is kapott egy bokszutca-áthajtásost, amiért túl gyorsan hajtott még a virtuális safety car ideje alatt. A holland a büntetés letöltése után is vissza tudott jönni az 5. helyre, kevéssel Alonso elé, aki Sainz megelőzése után egészen hihetetlen módon már a 6. helyen haladt a McLarennel.

A 64. kör első kanyarjában újabb drámai fordulat állt be a verseny menetében. Ricciardo messziről bevetődve próbálta megelőzni Rosberget, a két autó egy pillanatra összeért, amiért mindketten súlyos árat fizettek: Rosberg járt rosszabbul, neki egy teljes kört kellett végigszenvednie egy bal első defekttel, míg Ricciardo megúszta egy első orrkúpcserével.

Közben Kvjatnak is kiosztottak egy 10 mp-es időbüntetést négykerekes pályaelhagyás miatt, de ez a Red Bull fiatal oroszát aligha zavarta, hiszen a többiek összecsapásai és problémái folytán immár a 2. helyen haladt, úton első F1-es dobogója felé. Csapattársa, Ricciardo az orrkúpcsere után is vissza tudott jönni a 3. helyre, miközben Vettel senkitől sem zavartatva haladt az élen pályafutása első hungaroringi győzelme felé.

A végén Hamilton még Grosjeant megelőzte a 6. helyért, ám Alonsót a leintésig már csak utolérni tudta, megelőzni nem, így a spanyol a McLaren-Honda messze addigi legjobb eredményét szállította bravúros 5. pozíciójával. Verstappen is csupa mosoly volt a leintés után 4. helyének köszönhetően, míg a boldog győztes, Vettel sportszerű és megható módon Jules Bianchinak ajánlotta a Ferrari győzelmét. Két Red Bull a dobogón, Hamilton pedig a lehető legfurcsább és kacifántosabb módon bár, de növelte előnyét az összetettben Rosberggel szemben, aki végül 8. lett Grosjean mögött. Jenson Button is pontszerző helyen hozta célba a McLarent, sőt, Marcus Ericsson 10. helye révén még a Saubernek is jutott egy kis öröm a verseny végén.

 

30. Magyar Nagydíj - 2015. július 24-26.

A rajtsorrend

A futam végeredménye

1. 

Lewis Hamilton

Mercedes

1:22.020

1.

Sebastian Vettel

Ferrari

1:46:09.985

2.

Nico Rosberg

Mercedes

+0.575

2.

Danyiil Kvjat

Red Bull-Renault

+15.748

3. 

Sebastian Vettel

Ferrari

+0.719

3.

Daniel Ricciardo

Red Bull-Renault

+25.084

4. 

Daniel Ricciardo

Red Bull-Renault

+0.754

4.

Max Verstappen

STR-Renault

+44.251

5. 

Kimi Raikkönen

Ferrari

+1.000

5.

Fernando Alonso

McLaren-Honda

+49.079

6. 

Valtteri Bottas

Williams-Mercedes

+1.202

6.

Lewis Hamilton

Mercedes

+52.025

7. 

Danyiil Kvjat

Red Bull-Renault

+1.312

7.

Romain Grosjean

Lotus-Mercedes

+58.578

8. 

Felipe Massa

Williams-Mercedes

+1.517

8.

Nico Rosberg

Mercedes

+58.876

9.

Max Verstappen

STR-Renault

+1.659

9.

Jenson Button

McLaren-Honda

+1:07.028

10.

Romain Grosjean

Lotus-Mercedes

+2.161

10.

Marcus Ericsson

Sauber-Ferrari

+1:09.130

Leggyorsabb kör: Daniel Ricciardo - 1:24.821, 68. kör

Versenytáv: 69 kör, Idő: napos

 
További érdekességek: A 2015-ös Magyar Nagydíjra rányomta a bélyegét Jules Bianchi egy héttel korábbi halálhíre. A futam előtt a versenyzők megemlékeztek elhunyt társukról, az eseményen pedig a Marussia néhai francia pilótájának családja is részt vett.
A Hungaroring az egyetlen versenyhelyszín, melyen a Mercedes a turbókorszak kezdete óta nem tudott győzni, sőt a legjobb eredményük csak egy harmadik hely volt az első két esztendőben. Ez volt az első futam 2014 eleje óta, ahol dobogóra sem tudtak állni, sőt a 2016-os barcelonai kettős kiesésig a leggyengébb eredménnyel zárult hétvégéjük is.
A Ferrari viszont egy negatív sorozatot tört meg Vettel győzelmével: 2004 óta egyetlen győzelmet sem arattak a magyar pályán – a legközelebb kétségkívül 2008-ban jártak a sikerhez, amikor Felipe Massát a hajrában hagyta cserben az erőforrás.
Sebastian Vettel 41. futamsikerével beérte Ayrton Sennát a győzelmi örökranglista harmadik pozíciójában.
Danyiil Kvjat karrierje első dobogóját szerezte, amivel ő lett a Formula-1 történetének 206. dobogós versenyzője. Az orosz pilóták 100 százalékosak e tekintetben, hiszen az ország mindkét F1-ese elérte legalább egyszer a pódiumot.
Max Verstappen pályafutása addigi legjobb helyezését érte el Magyarországon – a Red Bull-család először képviseltette magát három autóval a legjobb négy között.
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: