Április közepén, Veszprémben rajtol el az ORB és az ERC idei szezonja: a zempléni Rally Hungaryt a szervezők a jól ismert veszprémi murvára vitték el 2024-re. Az útvonal már ismert, szűk 200 versenykilométer vár majd a résztvevőkre, és többféle talajtípussal is meg kell majd küzdeni, ami nem lesz egyszerű feladat.
„ORB-futamként 120-130 kilométer szokott lenni a Veszprém Rali, és akkor is szokott lenni sok defekt, kiesés, ilyesmi. Nagyon jók ezek a pályák, de szinte elkerülhetetlen a defekt, sokkal nehezebb lesz szerintem ezt a 200 kilométert jól abszolválni. A lőterek állapota egy kicsit minden évben változik, és például az Iszka is különbözik mondjuk a Kislőtérhez képest (hiába hasonló a talaj), teljesen más jellegű pálya. A szakaszok közül szinte mindegyiken versenyeztünk már, én tavaly Tésen először mentem, nekem az nem volt a szívem csücske, de valószínűleg azért, mert nagyon rossz időket futottam ott…” – mondta önkritikusan Vincze Ferenc kétszeres magyar bajnok és Európa-bajnoki dobogós pilóta a Formula Shakedown című műsorunkban.
„A gumiválasztás nagyon fontos lesz, kivéve, ha sárosak lesznek a pályák, mert akkor oda való abronccsal kell menni, és nincs min gondolkodni. Viszont szárazban matekozni kell, hogy az adott körben milyen keverékkel érdemes menni a különböző pályákon, illetve a defekttűrő gumi is dilemmát okoz, mert azzal kisebb esély a defektre, de lassabb, mint a másik” – mondta a Formula.hu raliszakértője.
Nagyobb vagy kisebb előnyt jelent majd a veszprémi központ?
A hazai pálya előnye mindig mérhető az Európa-bajnokságon, de már az is kérdés, hogy vajon a magyar pilótáknak ez mennyire volt meg más országokhoz képest – hiszen a Zemplén környéki szakaszok igazából csak az ERC-futammal tértek vissza a magyar naptárba is, a mezőny máskor nem versenyzett rajtuk, és a jellegük is eltér kissé az év közben megszokott helyszínektől.
A Veszprém környéki szakaszok sokkal jobban ismertek a magyarok számára, hiszen mindig ugyanott zajlik a küzdelem évről évre, vagy akár évente többször is – de cserébe nincs más murvatapasztalata az itteni mezőnynek, míg az ERC-sztárok sokkal-sokkal többet mennek ilyen talajon, ami bőven ellensúlyozhatja a pályaismeret hiányát.
„A Zemplén Rali nem régóta szerepelt (ismét) a programban, szerintem ott nem volt olyan nagy előny a hazai pálya, maximum a szurkolók miatt, mert sok szurkoló kilátogatott, és az azért ösztönözte az embert. A veszprémi szakaszok jóval ismertebbek, viszont mivel a nemzetközi Eb-mezőny jóval többet megy murván, ezért szerintem ők sokkal felkészültebbek. Emiatt én azt gondolom, hogy jobban fognak alkalmazkodni a körülményekhez, így gyorsabbak lesznek, és nehezebb lesz velük magyarként felvenni a versenyt” – fogalmazta meg a véleményét Vincze.
Formula Shakedown című műsorunk több más témát is érintő legutóbbi adása megtekinthető a YouTube-csatornánkon: