DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Rali

A 2017-es siker ismétlésében bízik a Toyota

A Toyota Yaris WRC a 2019-es FIA Rally Világbajnokság második fordulójában arra a Svéd Rallyra készül, ahol a világbajnokságba való visszatérését követő első győzelmét aratta két évvel ezelőtt. Ott Tänak, Jari-Matti Latvala és Kris Meeke pilóták a TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapatával együtt igyekeznek a versenyen a Monte Carlo Rallyn mutatott biztató teljesítményre építeni. A jövő hét végén, február 14 és 17 között megrendezésre kerülő Svéd Rally egyébként az egyetlen valóban téli rally a versenynaptárban.

A Svéd Rallyn szöges abroncsok biztosítják a tapadást, így ez a verseny egyike az idény leggyorsabb futamainak. A pilóták autóikkal szinte rátámaszkodnak az útszéli hófalakra, hogy nagyobb sebességgel vegyék a kanyarokat, ám ha a melegebb idő miatt azok széthullanak, előfordulhat, hogy az autók beleragadnak a hóba. A rallyt Torsbynál rendezik, közel a norvég határhoz, ahol a pénteki nap programjának nagyobb részére sor kerül. Az első, speciál szakaszt csütörtökön, Karlstadban teljesítik a pilóták, majd ezt 48 órával később megismétlik. A 2018-hoz képest nagyjából változatlan itiner szerint a klasszikus Hagfors és Vargåsen szakaszok szombaton következnek majd, amikor a mezőny ismét áthalad Rämmenen. A rally vasárnap zárul a gyorsasági szakasszal, s legvégül a mindkét irányban teljesített Likenäs tesztet követően a Torsby szervizparkban lesz a befutó. Latvala már négy alkalommal győzött a Svéd Rallyn, és ő szerezte meg a Yaris WRC számára az első győzelmet két évvel ezelőtt. Idén rekordot dönt azzal, hogy 197. alkalommal rajtol WRC futamon, túlszárnyalva ezzel az eddigi csúcstartó – a szintén híres Toyota pilóta -, Carlos Sainz teljesítményét. Idén először egy negyedik Yaris WRC is szerepel majd a versenyen, ami a rally világába visszatérő kétszeres világbajnok, Marcus Grönholm saját GRX csapatának színeiben indul.

 



Tommi Mäkinen (csapatfőnök)

„A Monte Carlo-i nagyon jó idénykezdés után biztos vagyok abban, hogy készen állunk ringbe szállni a győzelemért a Svéd Rallyn is. Tavaly szenvedtünk egy kicsit az útviszonyokkal és megvívtuk a pozícióharcokat, de úgy gondolom, idén riválisainkhoz képest jobb pozícióból indulunk, szóval, nincs ok az aggodalomra. Az utóbbi hetekben Finnországban elvégzett tesztelés során nagyon jól felkészültünk a versenyre, az autónknak pedig jól fekszenek az ottani gyors szakaszok.”

Ott Tänak (a 8. rajtszámú autó pilótája)

„Szerintem sikerült jól felkészülni Svédországra, de mindig nehéz pontosan előre megjósolni, milyen viszonyok várnak majd ránk a versenyen. Tavaly sok volt a hó és hatalmas hófalak között mentünk, de igazából ezt szeretjük a téli rallyban. Ugyanakkor nehéz dolgunk is volt, mert a friss hóban gyenge volt a tapadás. Remélem, idén nagyobb eséllyel versenyzünk majd az élmezőnyben. Ha az útviszonyok kedvezőek, akkor ez egy igazán élvezhető verseny lesz, nagyon gyors szakaszokkal, és ezek szerencsére nagyon fekszenek a mi autónknak.” 

 

Jari-Matti Latvala (a 10. rajtszámú autó pilótája)

„Az idei Svéd Rally nagyon különleges lesz számomra: ez volt ugyanis az a verseny, ahol minden idők legfiatalabb pilótájaként szereztem WRC futamgyőzelmet, és most alig 11 évvel később a legrutinosabb versenyzőként indulok majd ugyanitt. Jelenleg nagy a hó itt Finnországban, úgyhogy arra számítok, Svédországban sem lesz ez másképp, szóval egy igazán kellemes téli rallyt várok. Remélhetőleg a 2017-eshez hasonló szép eredményért harcolhatunk majd, mint amikor megszereztük első futamgyőzelmünket a Yaris WRC-vel. Azért nem ártana jobban ráéreznem a versenyzésre, mint Monte Carlóban.”

Kris Meeke (az 5. rajtszámú autó pilótája)

„Monte Carlo pozitív kezdés volt számomra, de nem változtat a pillanatnyi prioritáson, ami szerint meg kell ismernem az autót, és élveznem kell azt a három nagyon eltérő versenyt, amelyen elindulunk az idény első részében. A múlt héten három remekül sikerült napot töltöttem teszteléssel Finnországban a Svéd Rallyra készülve. Igazán hasznos volt első alkalommal kipróbálni az autót a téli beállításokkal. Nagyon jó érzéssel fejeztem be a tesztelést, de nem felejtem el, hogy a hőmérséklettől függően a rallyn igen eltérőek lehetnek az útviszonyok. Remélhetőleg kellemes, egyenletes körülmények között versenyezhetünk egy olyan rallyn, amit mindenki élvez majd.”

Statisztika (svéd Rally)

Év

Ott Tänak

Jari-Matti Latvala

Kris Meeke

2018

9

7

DNF

2017

2

1

12

2016

5

26

23

2015

4

DNF

7

2014

5

1

10

2013

-

4

-


Mi történt tavaly? 

2017-es győzelmét követően a TOYOTA GAZOO Racing számára 2018-ban komoly próbatételt jelentett a Svéd Rally. Az útviszonyok rendkívül nehezek voltak az elsőként áthaladók számára, mint Tänak és Latvala, akik végül a hetedik, illetve kilencedik helyen végeztek. Esapekka Lappinak pénteki hibáját követően sikerült javítania és megnyernie a gyorsasági szakaszt, így végül összesítésben negyedik helyen ért célba.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: