Az idei év lehet az amikor a Toyotának minden összejöhet? Miután 1000 lóerős hibrid elektromos versenygépeivel végre megnyerték a legendás Le Mans 24 órás futamot a Toyota Gazoo Racing főhadiszállásán kétségkívül sikeres évnek könyvelték el 2018-at. Azóta azonban a versenyistálló Yaris WRC-vel versenyző WRC csapata is sikert sikerre halmoz, Törökországban át is vették a vezetést a konstruktőri bajnokságban, Walesben pedig, sorozatban negyedik dupla dobogójukat megszerezve tovább növelték előnyüket a bajnokságban. Nincs más hátra, mint a 20 pontosra hízott előnyt megtartani vagy esetleg még tovább növelni, és ismét ünnepelhetnek a Toyota központban: 17 év kihagyás után, egy évados bemelegítás után a második évadban bajnokságot nyerni nem lenne kis fegyvertény.
A Brit Rali utolsó napja öt szakaszból állt: ebből három az észak-walesi erdőkben zajlott, míg a Llandudnoig kijelölt, aszfaltúton rendezett szakaszt kétszer kellett teljesíteni a versenyzőknek. Latvala az élen álló versenyző mögött 4,4 másodperces hátránnyal kezdte a napot, de kiváló teljesítménnyel megnyerte az első SS20 szakaszt, és átvette a vezetést. A nap hátralevő részében végig kiélezett küzdelemben végül 10,6 másodperccel szorult a második helyre Latvala - ezzel az utóbbi négy versenyből harmadszor végezve a dobogón. Lappi alig 1,7 másodperces előnnyel kezdte a napot a negyedik helyezett versenyző előtt, de azonnal jelentősen megnövelte előnyét az SS19 szakasz megnyerésével. Végül félperces előnnyel őrizte meg harmadik helyét, ami számára a harmadik dobogós helyezést jelentette öt versenyből. Latvala és Lappi eredményének köszönhetően a TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapat immár 20 pontra növelte előnyét a az autógyártók világbajnoki mezőnyének élén. Miután szombat délután fel kellett adnia a futamot, Ott Tanak vasárnap ismét rajthoz állt, és a SS20 gyorsasági szakaszon a második helyen végezve Latvala mögött négy pontot szerzett. Ez azt jelenti, hogy az észt pilóta már csak 21 pontnyira van az első helytől a pilóták bajnokságában, miközben még hátra van két forduló.
Tommi Makinen (csapatfőnök): „Jari-Matti ma nagyszerűen küzdött. Mindent megpróbált, amit csak lehetett, de úgy tűnik, Ogier ezúttal picit jobb volt. Jó érzés ismét két egységünket is a dobogón látni. Ez az eredmény azt jelenti, hogy jól állunk az autógyártók bajnokságában. Nyilván csalódást keltett, ami Ottal történt szombaton, Ez némileg megnehezíti a dolgát a pilóták bajnoki címéért folyó versenyfutásban, de még bőven szerezhet pontokat, és jelenleg egyértelműen ő a legjobb pilóta, szóval bármi megtörténhet. Úgy hiszem, még semmi sem dőlt el az Ausztrál Rally végéig.”
Jari-Matti Latvala (a 7. rajtszámú autó pilótája): „Nagy csata volt a mai, nagyon élveztem a küzdelmet. Az első két szakasz remekül sikerült számomra, de sajnos az utolsó körben elúszott a győzelem. Lehet, hogy az abroncsválasztáson múlt a dolog: volt az autón egy használt, lágy keverékű abroncs, és a földúton nem volt az igazi. Ez egy nagyon fontos eredmény a csapat számára az autógyártók bajnokságában, de számomra is. Nagyon jó érzés, hogy zsinórban harmadszor is felállhattam a dobogóra.”
Ott Tanak (a 8. rajtszámú autó pilótája): „Ma azt tettük, ami a dolgunk volt: pontokat szereztünk a gyorsasági szakaszban, és végigcsináltuk a futamot. Ma csak ennyit tudtunk tenni. Még versenyben vagyunk a bajnoki címért, de immár nehezebb dolgunk lesz. Nem lesz könnyű a bajnokság hátralevő része, de az utolsó pillanating harcolni fogunk.”
Esapekka Lappi (a 9. rajtszámú autó pilótája): „Viszonylag elégedett vagyok ezzel az eredménnyel. Ezek fontos pontok, különösen a csapat számára. A reggeli szakaszon nagyon jól szerepeltünk: megtartottuk a harmadik helyet és sikerült a legjobb időt elérnünk, ami mindig öröm. Nagy előnyre tettünk szert, utána pedig csak arra kellett figyelnünk, hogy épségben eljussunk a célvonalig, ami sikerült is.”
A Brit Rali végeredménye:
1 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) 3 óra 06 perc 12,5 mp
2 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) + 10.6 mp
3 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) + 35.1 mp
4 Craig Breen/Scott Martin (Citroen C3 WRC) +1 p 10.4 mp
5 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 p 14.4 mp
6 Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 p 15.9 mp
7 Hayden Paddon/Seb Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 p 18.4 mp
8 Mads Ostberg/Torstein Eriksen (Citroen C3 WRC) +1 p 21.6 mp
9 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Skoda Fabia R5) +9 p 14.7 mp
10 Pontus Tidemand/Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) +10 p 48.9 mp
...
19 Ott Tanak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) +20 p 38.9 mp
Mi következik most?
A Spanyol Rali (október 25-28.) a WRC egyetlen fordulója, ahol aszfaltutak és murvás utak is vannak. Az első, murván rendezett nap után a csapatoknak az előírt 75 perces szervizelési időn belül át kell állítaniuk az autókat aszfaltra. Az ezt követő, aszfalton rendezett szakaszokra a versenypályákhoz hasonló jellegű, sima és gyors utakon kerül sor.