DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Rali

Török Rali: Újra terepen bizonyíthat a Toyota Yaris WRC

A Finn Ralit és a Német Ralit, azaz két győzelmet és két dupla dobogót köszönhetően a világbajnoki címért is versenyben lévő TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapat előtt új kihívás áll a szeptember 13-16. között, e hétvégén zajló Török Ralin: ez lesz az idei FIA Rally Világbajnokság tizedik fordulója, ami új állomást jelent a világbajnokság versenynaptárban. Jari-Matti Latvala, Ott Tanak és Esapekka Lappi pilóták ezúttal murván versenyeznek majd a Toyota Yaris WRC versenygépekkel.

A most hétvégi lesz az lesz az első Törökországban rendezett WRC forduló 2010 óta. A versenyt a mediterrán tengerparton fekvő Marmaris környékbeli utakon rendezik meg, ahol a simább útszakaszokat később sziklás, nehezebb pálya váltja fel, főleg északra, Mugla felé. A csapatok számára mindegyik szakasz teljesen új lesz, a versenyt megelőző felderítés során nulláról indulva kell majd összeállítani az itinereket. Mivel a törökországi helyszíni tesztelést nem engedélyezték, a Yaris WRC-t a csapat a múlt héten Portugáliában próbálta ki. A rali csütörtök este rajtol egy Marmarisban kijelölt utcai szakasszal, majd egy három részre osztott dupla hurok következik Mugla közelében pénteken. Szombaton a versenyzők nyugat felé indulva három szakaszt teljesítenek egymás után kétszer is, majd a rally vasárnap négy szakasszal, köztük a szervizparkban végződő gyorsasági szakasszal zárul.

Toyota_Yaris_WRC_1_1



Tommi Makinen (csapafőnök)

„Csodálatosan alakult az utóbbi két rally a számunkra, és természetesen az a célunk, hogy így folytassuk a jövőben is. Persze mindannyiunk számára sok az ismeretlen tényező a törökországi versennyel kapcsolatban, mert ez egy teljesen új rally. Én egyébként versenyeztem már Törökországban, amikor 2003-ban első alkalommal rendeztek ott WRC futamot: emlékszem, hogy nagyon mostoha körülmények között, elég rossz utakon mentünk. Most azonban teljesen máshová megyünk, de itt sem tudjuk pontosan, milyen jellegű szakaszok várnak ránk. Igyekeztünk olyan jól felkészülni, amennyire csak lehetséges volt. Jól sikerült a múlt heti tesztelés Portugália déli részén, remélhetőleg igen hasonló körülmények között próbálhattuk ki magunkat, mint amilyenek Törökországban várnak ránk – elsősorban a forróság.”

Toyota_Jari_Matti_Latvala_Miikka_Anttila

Jari-Matti Latvala (a 7. rajtszámú autó pilótája)

„Hosszú évek óta ez az első alkalom, hogy egy teljesen új WRC ralira készülök. Sok az ismeretlen tényező: itinereket kell készíteni, nem ismerjük az utak jellegzetességeit, és nem tudjuk, hogy azok hogyan változnak majd, mire másodszor is áthaladunk. Emlékszem, milyen nagyon meleg volt, amikor 2008-ban először jártunk Törökországban, Anatóliában. A hosszú szakaszok nagyon kimerítőek voltak, és a gumikat is erősen igénybe vették. Annak alapján, amit eddig láttam, úgy gondolom, hasonló körülményekkel találjuk magunkat most is szemben, úgy vélem, az Acropolis Ralira hasonlít majd ez a verseny. A tesztelés jól sikerült számomra, rendkívül elégedett voltam az autóval, és sikerült jelentősen javítani a futómű beállításain.” 

Toyota_Ott_Tanak_Martin_Jarveoja

Ott Tanak (a 8. rajtszámú autó pilótája)

„Egyértelműen nagyon jó eredményeket értünk el a közelmúltban, de én most is csak a következő ralira gondolok. Nehéz megmondani, mire számíthatunk Törökországban, mivel nem sokat tudunk erről a rallyról. Mindenki azt mondja, nehéz verseny lesz, majd meglátjuk, milyen eredményt hoz a felderítés. Azt biztosan tudjuk, hogy nagy lesz a forróság. Úgy gondolom, hogy a Dél-Portugáliában tartott tesztelés jól felkészített minket erre, és mi is mindent megtettünk azért, hogy jó esélyekkel indulhassunk a törökországi versenyen. Mostantól már nem nagyon tehetünk semmit, ha odaállunk a rajtvonalra, a gyakorlatban is kiderül, milyenek is ezek a szakaszok.”

Toyota_Esapekka_Lappi_Janne_Ferm

Esapekka Lappi (a 9. rajtszámú autó pilótája)

„Váratlan dolgokra is számítani kell Törökországban. A rendelkezésünkre álló információk szerint ugyanis nehéz verseny vár ránk, sok laza talajú földúttal, ahol azon múlik majd minden, hogyan tudunk az abroncsokkal gazdálkodni. Emiatt gondolom azt, hogy a hosszú, délutáni hurkok kulcsfontosságú szerepet játszanak majd. A tesztelés során láttuk, hogy a rossz utakon és 35 fokos hőségben eléggé kopnak a gumik. Általánosságban azt mondhatom, a tesztelés nagyon jól sikerült, úgy gondolom, megtaláltuk a legjobb beállításokat. Nagyon várom már ezt a kihívást, újabb alkalom a tanulásra. Eddig nem volt erősségem a laza talajon való autózás, igyekszem majd javulni ezen a téren.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: