DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 1. péntek
Rali

WRC: Belenyúlhatnak a legendás versenybe

Már megint a túl magas átlagtempó okozhat kellemetlen gondokat - a bajnokság egyik legjobb szakaszát kell módosítani, hogy az FIA követelményeinek megfeleljen.

Az idei évre megváltozott szabályok szerint épített WRC-k elérték a kívánt hatást, látványosabbak és jóval gyorsabbak elődeiknél, ez azonban már a szezon második futamán problémát is okozott: Svédországban kivettek egy gyorsasági szakaszt a túl magas átlagtempó miatt. Hasonló esemény következhet a legendás Finn Ralin is, ahol a történelminek számító Ouninpohja szakaszt módosíthatják, hogy elkerüljék a 130 km/h feletti átlagsebességet - szűkebb részekre vezetik a mezőnyt.

"Ezen a szűk helyek jelentősen csökkenthetik az átlagtempót" - mondta a Svéd Ralit megnyerő finn Toyota-pilóta, Jari-Matti Latvala az Autosportnak. "A FIA aggódott Svédországban és a Finn Rali második napján az Ouninpohja, a Paijala és a Pihlajakoski is nagyon gyorsnak ígérkezik. Szerintem itt láthatnánk 140 km/h feletti átlagsebességet is."

wrc-finland



Ahogy a szurkolók, úgy a versenyzők sem kedvelik az ilyen akadályokat, hiszen a raliversenyzés nem erről szól, ráadásul az átlagtempó leginkább csak statisztika - néhány lassabb kanyar beépítésétől nem lesznek kevésbé veszélyesek a gyors részek, mint ahogy a lassítók nélkül sem lesznek veszélyesebbek a padlógázas szakaszok. Jó példa erre, hogy Svédországban is rendszeresen elérték a 190 km/h körüli tempót a pilóták a jégen, szűk erdei, bukkanós utakon, de néhány visszafordító miatt az átlagtempó az FIA által előírt érték alá csökkent, így csak azt vették ki, ami a versenyzők szerint kicsit sem volt veszélyes - a széles, egyenes útszakaszokkal tűzdelt, lassú részeket nélkülöző gyorsaságit.

"Szerintem lesznek most mesterséges lassítók, de ez nem passzol a finn utak karaktetisztikájához. Szokatlan is a murván, aszfalton inkább bevett szokás. Azt kell mondanom, hogy a pilóták nem kedvelik az ilyesmit" - tette hozzá Latvala.

"Az nyilvánvaló, hogy valamit tennünk kell. Az FIA azt szeretné, ha természetes akadályok lennének, vezessük be a szakaszt lassú részekre, vagy vigyük át sok kereszteződésen. Ez tényleg egyszerűbb lenne, mint különböző elemeket felállítani lassítónak az erdő közepén. Ráadásul a pályafelírást is egyszerűbbé tenné, hiszen a közutakra nem helyezhetünk ki ilyeneket, amikor nincs verseny" - magyarázta Kai Tarkiainen, a rendező.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: