DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök

Eltiltották egy-egy futamtól a McLaren és az Alpine Formula-3-as juniorját

Szokatlan büntetések a Formula-3-ban: két versenyzőt is eltiltottak egy-egy jövőbeli versenyhétvégétől, mivel rajthoz álltak egy hasonló teljesítményű versenygépeket felvonultató formulaautós szériában az adott helyszínen. A két szóban forgó versenyző a McLaren juniorprogramjába órákkal a szankció bejelentése előtt bekerülő (a fotó is ennek kapcsán készült) Martinius Stenshorne, valamint az Alpine akadémiájához tartozó Nikola Tsolov. A Melbourne-ben futamot is nyerő norvég a GB3-as bajnokság silverstone-i fordulóján állt rajthoz, míg a bolgár a Eurocup-3 spái állomásán – és tették mindezt az FIA előzetes engedélye nélkül, ami a sportszabályzatba ütközik.

A versenyzők elmondták, hogy nem voltak tisztában vele, hogy az F3-as szabályzatba ütközik engedély nélkül versenyezni a naptár egy későbbi pályáján, és Stenshorne azt is hozzátette, hogy a GB3-as szereplését a menedzsmentje szervezte. Értelemszerűen ő a Brit, míg Tsolov a Belga Nagydíj betétprogramjaként futó Formula-3-as fordulóról kénytelen így távol maradni.

Egy harmadik pilótát, a Red Bull-junior Arvid Lindbladot pedig 10 ezer eurós – és ugyanennyi felfüggesztett – pénzbírsággal sújtották, miután egy kétnapos GB3-as teszten vett részt szintén Silverstone-ban. A stewardok az esetében elfogadták a magyarázatot, miszerint kommunikációs félreértés történt a menedzsmentje és a versenycsapata között.

f3-stenshorne-mclaren

A Formula-E sorozatát egy vonzó opciónak tartotta a McLaren

Mint ahogyan arról korábban már mi is beszámoltunk, az előző szezonban világbajnoki címet szerző Mercedes elhagyja a Formula-E bajnokságát, helyét pedig a McLaren veszi át 2023-tól. A márka vezérigazgatója nemrégiben kifejtette, miért döntöttek így.

„A nyilvánvaló izgalmakon túl, a Formula E, mint verseny és marketingplatform, a technikai szempontokkal együtt nagyon vonzó opció volt a számunkra, és az, hogy megszerezzük a világbajnokságban szereplő csapatot, amely megnyerte a legutóbbi monacói futamot, amelyen ott voltunk. Egy működő vállalkozás megszerzésével nagyrészt csak annyit kell tennie a csapatfőnök Ian Jamesnek, hogy jövőre pólót cserél, és máris megvan a csapata” – mondta Zak Brown a döntésük hátteréről.

Miért féltjük Barcelonát?

A Formula Podcast legutóbbi adásában arról is beszélgettünk, hogy bár a Spanyol Nagydíj helyszíneként a katalán aszfaltcsík több mint három évtizede kirobbanthatatlan a versenynaptárból, mostanában nem volt olyan év, hogy ne kellett volna aggódni a Circuit de Barcelona-Catalunya jövőjéért. Hallgasd meg a Spanyol GP beharangozó adását, melynek e szakaszát 04:29-től találod.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

 

Domenicali mielőbb elvinné Afrikába az F1-et

Kyalamiban utoljára 1993-ban rendeztek Formula-1-es futamot, azóta pedig nem is látogatott el a fekete kontinensre a száguldó cirkusz. Most egy ideje újból terítéken van, hogy visszavigyék a Formula-1-et Dél-Afrikába, ezt pedig az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali is megerősítette. "Jelenleg két komolyabb pályázónk van, ahol új versenyeket rendeznénk meg. Az egyikük Kyalami, ahová szeretném, ha a lehető leghamarabb el tudnánk jutni. Egy ideje már terítéken van ez a lehetőség, most megvizsgáljuk, mi a leghamarabbi lehetséges időpont" - mondta Domenicali a The New York Timesnak. "Amerikában egyre jobb a helyzetünk, de szeretnénk Afrikát is a versenynaptárban tudni, majd Ázsiában is terjeszkednénk" - tette hozzá az olasz.

A McLaren újra pályára küldi a 2008-as McLarent, Glock trollkodott

A 2008-as világbajnokság az egyik legdrámaibb volt a száguldó cirkusz történelmében, Lewis Hamilton akkori McLarenjét pedig azóta is legfeljebb csak kiállították, de nem nyúlt hozzá senki sem. Ns, ez most úgy tűnik, hogy megváltozik, ugyanis a McLaren Instagramra feltöltött videója alapján ellenőrzik a vezetékeket, a motort, a fékeket és minden egyebet az autón, mivel az hamarosan visszatér a pályára, a 2008-as Brazil Nagydíj óta először. A show-t persze Timo Glock hozzászólása vitte el, aki megkérdezte, hogy mi is történt pontosan a 2008-as Brazil Nagydíj utolsó körén.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 

Mazepin a Selyemút Ralin térhet vissza a volán mögé

Nyikita Mazepint az orosz-ukrán konfliktus hatásai után menesztette a Haas F1-es üléséből, az esetet követően pedig azt mondta az orosz pilóta, hogy reményei szerint csak szünetel Formula-1-es pályafutása, és mielőbb visszatérhet a királykategóriába. Egyelőre ha oda nem is, de a versenypályákra mindenképp visszatér Mazepin, aki sajtóértesülések szerint az orosz Selyemút Ralin vesz részt, amely július 6-tól 16-ig tart. A versenyzők Asztrahánból indulnak majd, a 11. napon pedig Moszkvában zárul a megmérettetés. A Tass hírügynökség árulta el - egy meg nem nevezett forrásra hivatkozva -, hogy Mazepin erősen gondolkodik a részvételen.

Sato kezdett az élen Indyben

Megkezdődött az Indy 500 programja az első szabadedzéssel, melyen Takuma Sato autózta a legjobb kört. Sokáig Scott Dixon állt az élen 227,768 mérföld/órás átlagsebességgel, azonban az edzés végéhez közeledve a Dale Coyne Racing japán pilótája átvette a vezetést 228,939 méfrföld/óra átlagtempójú körével. A harmadik helyet Jimmie Johnson szerezte meg, őt csapattársa - egy másik korábbi F1-es - Marcus Ericsson követte. A 33 fős mezőnyben 7 újonc is található, akik szintén nem teljesítettek rosszul. Például Sato csapattársa, a húszéves David Malukas a hetedik helyen zárta az első szabadedzést.

Megszakad a Mercedes évtizedes spanyol rekordja?

Az idei erőviszonyokat látva jó esély van rá, hogy nem valamelyik Mercedes-pilóta szerzi meg az első rajtkockát a szombati időmérő edzésen Barcelonában, erre pedig egészen 2012 óta nem volt példa. A 2013-as kvalifikáció óta hatszor Lewis Hamilton, kétszer Nico Rosberg, egyszer pedig Valtteri Bottas autózta a legjobb időt a kvalifikáción, így utoljára tíz évvel ezelőtt, 2012-ben esett meg, hogy nem egy Mercedes várta a sor legelején a piros lámpák kialvását a másnapi futamon.

Akkor egy bizonyos Pastor Maldonado indulhatott az élről a Williamsszel, miután az akkor még McLarennel versenyző Hamiltont kizárták az időmérő edzésről, mivel nem hozta vissza a bokszba az autót, hanem megállította azt a pályán, a későbbiekben pedig kiderült, hogy nem maradt elegendő üzemanyag a mintavételhez a McLarenben. Ahhoz, hogy tényleg egy olyan időmérőt keressünk, amin a győztesnek abszolút semmi köze sem volt a Mercedeshez, egy évvel korábbra, 2011-be kell visszamennünk, akkor ugyanis Mark Webber érte el a leggyorsabb köridőt a Red Bull színeiben. Vajon meglesz zsinórban a tizedik Mercedes-pole Barcelonában, vagy vége szakad ennek a hosszú sorozatnak?

Bernie Ecclestone fia már egy versenyautóban ült

Egy nagyon kedves fotó látott napvilágot nemrégiben. A Formula-1 korábbi első emberének fia, Ace még csak idén lesz két éves, de alighanem a vérében lesz a motorsport iránti szeretet szüleinek köszönhetően. Ezt az alábbi kép is bizonyítja, melyet a fiú édesanyja, Fabiana Ecclestone készített a TCR South America sorozat interlagosi fordulóján. A hölgy jelenleg az FIA dél-amerikai sportért felelős alelnökeként tevékenykedik, az eseményre pedig a családja is elkísérte.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Fabiana Ecclestone (@fabianaecclestone) által megosztott bejegyzés

Michael Jordan cipője hozta meg Kurt Busch szerencséjét Kansasben

Különleges sikert ért el a NASCAR Cup Series rutinos pilótája. A 2004-es bajnok már több mint 20 éve van jelen a kategóriában, ám egészen idáig nem tudott futamot nyerni a Kansas Speedwayen. Kurt Busch az idei évre a Michael Jordan és a mezőnyben autózó Denny Hamlin által birtokolt 23XI Racing pilótája lett, a múlthétvégén rendezett versenyen pedig először nyert a mumusának számító pályán, valamint szintén először győzött a Toyota színeiben. A 43 éves pilóta így minden jelenlegi márkával nyert már futamot, hiszen a Chevrolet, és a Ford színeiben is volt szerencséje elsőként meglátni a kockás zászlót, de korábban a Dodge márkájával is megtette már ugyanezt.

A győzelme még különlegesebb lett, hiszen a csapat autóján először jelent meg szponzorként az Air Jordan márka, mely a legendás játékoshoz köthető, ráadásul Busch versenyruhája, és cipője is egyedi tervezésű volt. A kansasi futam sok defektet, ezáltal pedig rengeteg fordulatot hozott, melynek utolsó szakaszában, nyolc körrel a leintés előtt dőlt el a győzelem sorsa a címvédő Kyle Larson, és Kurt Busch csatájával, ami után meglett a szezon idei 11. győztese. A verseny összefoglalóját az alábbi videóban lehet megtekinteni.

A kettős szezon kihívásai: Michelisz Norbertet kaptuk mikrofonvégre

Még a franciaországi szezonnyitó előtt beszélgettünk Michelisz Norberttel, aki idén karrierje legkülönlegesebb szezonját teljesíti: a WTCR és ETCR bajnokságokban is teljes évet vállalt, melyek többször ugyanazon a hétvégén zajlanak. Michelisz teljesítménytrénerével, Matics Zsolttal is beszélgettünk – vele egy bővebb szöveges interjút is olvashattok az oldalon.

Az utolsó napokban fújták le az ETCR törökországi versenyét

A hétvégén rendezték volna meg az Elektromos Túraautó-világkupa második, ezúttal a WTCR-től külön futó isztambuli állomását. A szervezők azonban kedden rövid közleményben jelezték, hogy az esemény promóterével, az FIA-val és a török szövetséggel történt egyeztetés után arra jutottak, hogy elhalasztják a versenyt. A közlemény szerint a „rendezéshez szükséges verseny előtti feltételeknek” nem felelt meg az Isztambul Park – hogy pontosan miről van szó, nem részletezték. A török fordulót novemberben tervezik pótolni, ez pedig azt is jelenti, hogy a Michelisz Norberttel felálló mezőny legközelebb június közepén, a WTCR-rel és a Kamion-Eb-vel közös hungaroringi hétvégén csap össze.

etcr

Idén is feltűnik a Honda neve a Formula-1-ben

A japán márka 2021 végén kiszállt a kategóriából – bár az általuk kifejlesztett motorok gyakorlatilag továbbra is a Red Bull és AlphaTauri autóiban dolgoznak, ezek már RBPT (Red Bull Powertrains) néven futnak.

A Honda név azonban hivatalos kapacitásban rövid időre visszatér a Formula-1-be: a suzukai pálya tájékoztatása szerint az autóipari vállalat lesz a 2022-es Japán Nagydíj névadó szponzora. A Honda 2018-ban már volt a verseny főtámogatója, és 2021-ben is betöltötte volna ezt a szerepet, de az a futam a 2020-ashoz hasonlóan a koronavírus miatt elmaradt.

Kimi Raikkönen egy sztárcsapatban tér vissza

Ismét az F1-es pilóták között lesz a finnek 2007-es világbajnoka, igaz már csak a focipályán. Kimi Raikkönen ugyanis csatlakozik játékosként ahhoz a jótékonysági mérkőzéshez, melyet Monacóban rendeznek majd. Az eseményen rengeteg jelenlegi Formula-1-es versenyző részt vesz, így a jégember olyanokkal léphet pályára, mint Fernando Alonso, Max Verstappen, vagy Sebastian Vettel. A pilóták csapata az All Stars Formula 1 Drivers nevet kapta, és a Star Team For The Children ellen fognak játszani, melyben olyan nevek szerepelnek, mint II. Albert monacói herceg, vagy a korábbi MotoGP-bajnok Max Biaggi. A meccsre május 24-én kerül sor.

 

 

A Lamborghini is beszáll a WEC csúcskategóriájába

LMDh modelljével 2024-től csatlakozik a WEC és IMSA sorozatokba a Lamborghini Squadra Corse – jelentették be pénteken. A márka nem tervez gyári csapatot indítani, hanem ügyfeleket lát el modelljével. melyet a Ligier-vel együttműködésben fejleszt ki.

A Lamborghini ezzel az Acura, Alpine, BMW, Cadillac és Porsche mellé érkezik a 2023-ban induló LMDh géposztályba. Korábban az Audi is bejelentette csatlakozását, de a német márka programja hivatalosan szünetel, várhatóan pedig vissza fognak lépni – a szaksajtó szerint a 2026-os Formula-1-es tervek miatt.

Visszatért a vállkamera: ilyen volt a Francia GP Aleix Espargaróval – videó

Le Mans-ban újra láthattuk a MotoGP-közvetítések egyik nagy újítását, a vállkamerát, amellyel egészen egyedi szemszögből követhetjük az eseményeket. Ezúttal Aleix Espargaróra került fel az eszköz, így a végül dobogóra álló apriliás spanyol „fedélzetéről” nézhetünk meg olyan kulcspillanatokat, mint a start vagy épp Joan Mir kicsúszása, ami épp előtte történt. Az alábbi videóban egy válogatás látható az „Espargaro-kamerából”, de láthatunk néhány felvételt egyéb onboard kamera jóvoltából is:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ki javította eddig a legtöbb helyezést idén az F1-ben?

Aligha meglepő, hogy a kétszer is a mezőny hátsó fázisából pontszerzésig menetelő Alexander Albon vezeti azt a listát, amelyben azt láthatjuk, ki hány pozíciót javított az első öt futamon a rajthelyéhez képest: a Williams pilóta összesen 27 helyet lépett előre eddig. Kiemelendő még, hogy George Russell és Esteban Ocon is rendre szépen korrigálja az esetleges gyengébb időmérős szereplést – a vonatkozó lista élmezőnye az F1 Instagram-bejegyzésében látható:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Először nyert formulaautó-versenyt a McLaren 15 éves tehetsége

Brands Hatch-ben első Formula-4-es győzelmét ünnepelte Ugo Ugochukwu, a McLaren utánpótlás-pilótája. Az amerikai állampolgárságú, apja révén olasz, anyja révén nigériai származású Ugo egy éve, eredményes gokartosként került a McLaren kötelékébe. 2022-ben debütált formulaautóval a Carlin kötelékében, a brit F4-es bajnokság második fordulóján pedig első ízben a dobogó tetejére állt. Az amerikai ezzel harmadik a bajnokságban – már a legelső versenyt pole-pozícióból kezdte és harmadikként végzett.

Ráadásul épp aznap nyert, mikor a helyszínen volt a McLaren vezérigazgatója: Zak Brown egy közösségi médiás posztban is gratulált Ugónak, akiről valószínűleg sokszor hallunk még a jövőben.

 

Négy gigaceleb egy fotón – az egyik természetesen Hamilton

A Saturday Night Live afterpartiról „szivárgott ki” egy fotó, amelyre Lewis Hamilton és még három híresség fért rá: a hétszeres világbajnok az énekesnő Selena Gomez, a rapper Post Malone és a modell Cara Delevinge (valamint még egy, azonosítatlan hölgy) társaságában érezte láthatóan jól magát.

Sprinthétvégét akar tartani 2023-ban Baku

Akárcsak 2021-ben, 2022-ban is három versenyhétvégén rendeznek a rajtrácsról döntő és extra pontokat érő szombati sprintet: az első, Imola már lement, hátravan a Red Bull Ring és Interlagos. 2023-ban a csapatok megegyezése szerint hatra növekszik a sprintek száma (az FIA jóváhagyása még hiányzik), Azerbajdzsán pedig olyan helyszín, amely örömmel beállna a sorba:

„Boldog lennék, ha sprintfutamunk lenne Bakuban jövőre, remélem, azon hat verseny közé tartozunk, akik megkapják” – mondta a Motorsportweek szerint a pálya vezetője, Arif Rahimov, aki már egy éve is bejelentkezett a sprint rendezéséért. „A napirenden szerepel az idei versenyen, hogy előterjesszük. Nagyon tetszik az elképzelés, felkeveri a dolgokat, amelyek unalmassá tudnak válni, mert az emberek hajlamosak megszokni az aktuális formátumot és elveszteni az érdeklődést. Egy ilyen jellegű változás jót tesz a sportnak.”

Rahimov beszámolt egy másik, az idei, június 10-12-i Azerbajdzsáni Nagydíjat érintő változásról is: az FIA kérésére biztonsági megfontolásból kismértékben változtattak a bokszutca bejáratán.

Magyar ralikrosszos győzelem a brit bajnokságban

A kétszeres Európa-bajnok, világbajnokságon dobogós helyeket jegyző Szabó Krisztián hétvégén részt vett idei első ralikrosszversenyén: egészen Nagy-Britanniáig, a walesi Pembrey-be utazott miatta, ahol egy szokatlan versenygépbe, a crosskart jellegű RX150-be pattant.

A szombati nap, melyen a brit ralikrosszbajnokság szezonjának harmadik fordulóját tartották, a tanulásról szólt Szabó Krisztián számára az egységes RX150-nel: negyedik és hatodik helyeket szerzett a kvalifikációs futamokon, a döntőben viszont meglett a második hely Nick Priddy mögött. Vasárnap már lendületben volt, mindhárom selejtezőt megnyerte, aztán a döntőben is győzött.