DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Tripla BoP-változtatással sújtják Le Mans-i győzelme után a Ferrarit

Történelmi sikert aratott néhány hete a Le Mans-i 24 óráson a Ferrari, legyőzve a Toyotát. A legendás viadal előtt azonban kisebb balhét váltott ki az, hogy a szervezők hozzányúltak a Balance of Performance teljesítmény-kiegyenlítő rendszer értékeihez, s ez a változtatás főként az első három WEC-futamot megnyerő Toyotát sújtotta. Most viszont a Ferrari kapja a nagyobb nehezítést (szó szerint is): a hétvégi monzai 6 órás versenyre ugyanis 5 kg-val megnövelték a 499P-k tömegét, miközben a Toyota súlya változatlan marad. És ez még nem minden: a Ferrarik teljesítményét 12 kW-tal csökkentik Monzára, míg a Toyotáét csak 5 kW-tal – ezzel 10 kW-ra nő a két gyártó gépe között a különbség. A vörös autóknak ráadásul az egy etap során felhasználható energia mennyiségét is csökkentették 8 megajoule-lal 893 megajoule-ra.

A legjelentősebb változtatás amúgy a Le Mans-ban dobogós Cadillacnél történik, csak náluk kedvezőbb irányba: 14 kilogrammal lesznek ugyanis könnyebbek – még ha ez 15 kW-os teljesítménycsökkentéssel is párosul. A Porsche 1 kg-mal lesz nehezebb Olaszországban és 2 kW-tal csökkentették a teljesítményét; a Peugeot-nál 4 kg-os súlynövekedés és 4 kW-os teljesítménynövekedés szerepel a BoP-táblázatban; a Vanwall 8 kW-os emelést kapott; a Glickenhausnál pedig minden maradt változatlan.

A szervezők amúgy a világbajnoki évad hátralévő két futamára, Fujira és Bahreinre is közzétették a Balance of Performance-táblázatot, több ponton Monzához képest is változó adatokkal. A Toyota például újra 514 kW-os teljesítménnyel számolhat a hazai versenyén és az évadzárón, ami 2 kW-tal még annál is több, mint amit Le Mans-ig használhattak, míg a Ferrari 12 és 11 kg-val lesz nehezebb Japánban és Szahírban, mint volt a 24 óráson, miközben 4 kW-tal fogják vissza a teljesítményüket. Az FIA közlése szerint a különböző értékekkel az eddig nyert adatok alapján igyekeznek kiegyensúlyozni a különböző karakterisztikájú pályákból adódó különbségeket.

wec-ferrari-lemans

Mindössze egy hely kiadó a NASCAR Cup Series rájátszásában

Továbbra is elképesztően fordulatos a NASCAR királykategóriájának idei szezonja, melynek alapszakaszában szokatlanul idő előtt elkelhet minden hely a rájátszásban. A kieséses szakaszba egy futamgyőzelemmel automatikusan be lehet kerülni, ez alól pedig csak az jelent kivételt, ha 16-nál többen nyernek, vagy ha nincs ennyi győztes. Jelenleg 15-nél járunk, mivel legutóbb Kevin Harvick diadalmaskodott a Michigan International Speedwayen. A pole-pozíciót meglepetésre Bubba Wallace szerezte meg, aki az egész hétvégén nagyszerű tempóra volt képes, de az első két szakaszt is Toyotával induló pilóta nyerte. Először Christopher Bell, majd féltávnál Denny Hamlin látta meg elsőként a zöld kockás zászlót. Bár ismét történt pár látványos baleset, a végjáték viszonylag lazára sikerült, miután Harvick jelentős előnyt autózott ki Wallace előtt, így majdnem két év után nyert, és valószínűleg bebiztosította helyét a folytatásban. Mivel még három futam hátra van az alapszakaszból, így akár az sem elképzelhetetlen, hogy őrült módon 16 felé emelkedik a győztesek száma. Az elkövetkezendő három hétvégén sorrendben Richmond, Watkins Glen, és Daytona következik a mezőny számára.

Napokon belül meglesznek a 2023-as szabálymódosítások

Az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem tweetelte ki, hogy a napokban elfogadhatják a delfinezés megfékezésének érdekében bevezetésre kerülő változtatásokat a 2023-as F1-es szezonra vonatkozóan. Ben Sulayem szerint mind a tíz csapatfőnökkel és mind a húsz pilótával átbeszélték a helyzetet, a Motorsport Világtanács mostani ülésén pedig be is terjesztik a javaslatot. Az FIA már a következő fordulótól, Spától életbe léptet egy direktívát erre a szezonra vonatkozóan, 2023-ra viszont módosítanak is a szabályokon, amelyeket már nagyon várnak az érintettek: Toto Wolff, Mattia Binotto és Christian Horner is beszélt arról nemrég, hogy a jövő évi erőviszonyokat is meghatározhatja ez a lépés.

-00122027_027

fotó: dppi

Vettel és Hamilton barátok maradnak

Lewis Hamilton reagált úgy Sebastian Vettel visszavonulására a Hungaroringen, hogy nemcsak versenytársak, hanem barátok is lettek az évek során. Erre reagált a négyszeres világbajnok német:

„Az emlékeket, az érzelmeket, a pillanatokat és azokat az embereket viszem magammal, akiket megismertem. Lewis nyilvánvalóan az egyik központi figurája az utóbbi éveknek és az egyik barátom, akit szereztem, ez pedig így is marad. Sokkal nehezebb lenne visszavonulni, ha az azzal járna, hogy ezt mind elveszítjük ezekkel az emberekkel együtt. Nyilván nem fogom őket olyan gyakran látni és kicsit más lesz az egész, de a barátságok és a kapcsolatok megmaradnak” – idézi Vettel szavait a RacingNews365.com.

bi_1

fotó: dppi

A szingapúri F1-es pálya is bekerült az új Call of Dutyba

Némi meglepetésre a szingapúri Formula-1-es pálya is bekerült a választható helyszínek közé az új Call of Duty videójátékba. A pályával kapcsolatban elvileg nem lesznek F1-es márkajelzések, de az információk szerint a paddock-komplexum, a bokszutca és több részlet is elérhető lesz a helyszínen. Íme egy erről szóló videó:

 

Borulás, baleset, félelmetes ugratók és iszonyatos tempó: ez volt az idei Finn Rali – videó

Ott Tanak mestermunkája és sokszor 100%-on felüli kockázatvállalása adta a hétvégi finn WRC-futam gerincét, de Oliver Solberg például az első kanyarban törte össze a Hyundait (majd üvöltött, végül a könnyeivel küszködve adott interjút) – a hétvége sok szép és látványos jelenete megtekinthető a Dirtfish videójában, ami ezen a linken, vagy a képre kattintva indul!

pf2_23

 

Solberg jelenete pedig itt:

pf3_18

Ezek voltak az idei legnagyobb csaták Verstappen és Leclerc között – eddig

Úgy kezdődött az idény, hogy Max Verstappen és Charles Leclerc szenzációs küzdelméről szólhat majd 2022 – aztán nem így történt, az F1 mindenesetre a nyári szünetben összeszedte a két klasszis eddigi legszebb pengeváltásait. A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

pf1_28

 

Mégis találtak törést Aleix Espargaro lábában

Aleix Espargaro a MotoGP Brit Nagydíjának negyedik szabadedzésén mutatott be egy nagy tempójú highside bukást, amely után alig egy órával csodával határos módon a hatodik helyen végzett az időmérőn – pedig a baleset helyszínéről még hordágyon vitték el. Bár vasárnap is voltak fájdalmai, a futamon is rajthoz állt, s ott kilencedik lett, egyetlen hellyel a vb-éllovas Fabio Quartararo mögött befutva.

Hétfőn aztán az Aprilia rövid közleményben tudatta, hogy az újabb orvosi vizsgálatok mégis állapítottak meg törést a spanyolnál: a jobb lábának sarokcsontja tört el. Az orvosok emiatt egyhetes szigorú pihentetést írtak elő Espargarónak, amely során mankót fog használni. Műtétet nem igényel a sérülés a közlemény szerint, amely szerint a cél, hogy az összetettben 22 pontos hátránnyal második versenyző a lehető legjobb fizikai állapotban érkezzen meg a jövő hétvégi Osztrák Nagydíjra.

aleix-espargaro-motogp-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Így reagált Michelisz a Hyundai csapatutasítására

Az Anneau du Rhin pályán rendezett WTCR-hétvége második versenyén sokáig a harmadik helyen haladt Michelisz Norbert, ám amikor felzárkózott mögé BRC-s csapattársa, Mikel Azcona, arra kérték, hogy adja át a dobogós pozíciót a világkupa összetettjét vezető spanyolnak. Idén már nem először került sor elengedésre a Hyundainál, de emlékezhetünk rá, hogy 2019-ben, amikor Michelisz harcolt a bajnoki címért, őt is többször elengedtek a márkatársak. Éppen ezért a magyar versenyző nem is volt bosszús a történtek miatt, a közösségi oldalain a következőt írta: „Egy csapat tagjának lenni az egyik legjobb dolog a világon. És ha ezt érzed, akkor nem olyan nehéz csapatjátékosnak lenni. 4. és 4. hely ma, szuper hétvége volt!” – összegezte az elzászi hétvégét Norbi. A kommentek között maga Azcona is köszönetet mondott neki.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Norbert Michelisz (@nmichelisz) által megosztott bejegyzés

November közepén, utolsó előtti futamként rendezhetik a Las Vegas-i Nagydíjat

Néhány hónapja jelentette be a Liberty Media és a Formula-1, hogy a 2023-as szezontól kezdődően Las Vegas is versenyt rendez, így Austinnal és Miamival együtt már három fordulót fognak tartani az Egyesült Államokban. A Motorsport.com most egy március végi keltezésű szándéknyilatkozatról szóló levél alapján arról írt, hogy egyfelől a Las Vegasszal kötött szerződés 2027-ig, azaz öt évre szól, valamint az is kiderül belőle, hogy az első futam időpontja 2023. november 18. lenne. Ez egy szombati nap, méghozzá a hálaadás hete előtti szombaté, de ebben nincs meglepetés, hiszen már az eredeti bejelentésben is szerepelt, hogy nem vasárnap, hanem helyi idő szerint szombat este rendeznék a nagydíjat, hogy az amerikaik főműsoridőben, az európaiak pedig már vasárnap reggel nézhessék.

A lap szerint ez amúgy azt jelenti, hogy Las Vegas az egy héttel későbbi, évadzárónak szánt Abu Dhabi Nagydíjjal alkothat párt, mivel az F1 vezetése szeretné november utolsó hétvégéjén befejezni a szezont. A teljes 2023-as versenynaptárt egyébként várhatóan október elején tehetik közzé Stefano Domenicali szerint.

vegas-f1

Az életét megváltoztató élménnyel gazdagodott Afrikában Hamilton

Lewis Hamilton az Instagramon fotóválogatással számolt be arról, hogy többek között Namíbiában töltötte a Magyar Nagydíj óta eltelt időt, hogy elmondása szerint felkutassa a gyökereit: „Idén olyasmivel töltöm a nyári szünetet, amit már évek óta meg akartam tenni” – írta a hétszeres világbajnok pilóta. „Végre felkutatom a gyökereimet Afrikában, és srácok, ha azt mondom, hogy ez egy alapvető tapasztalat volt, még alá is becsülöm a dolgokat. Ez az életemet megváltoztató kaland volt. Úgy érzem, új nézőpontot találtam az élethez, még erősebbé vált az állatok iránt érzett imádatom, és még szorosabbá vált a kapcsolatom a testvéreimmel, akikkel együtt voltam ezen az utazáson. Bármerre is tekintek, mindenhol gyönyörű dolgokat látok, és úgy érzem, feltöltődtem és békére leltem.”

„Az első állomásom Namíbia volt, az egyik legcsodálatosabb hely, amit a saját szememmel láthattam. A szavak és a képek nem adják át a valóságot. Szürreális volt a hőlégballonos utazás. Oldalasan kellett leszállnunk, amit biztosan nem felejtek el soha. Nem tudnék ennél jobb helyet elképzelni erre a kikapcsolódásra. Békét és világosságot küldök mindenkinek, indulok a következő állomásra…”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Ha lemaradtál az IndyCar nashville-i őrületéről, itt pótolhatod a lényeget!

Csaknem kétórás csúszással startolt el az IndyCar vasárnapi futama, de megérte annak, aki ennek ellenére fennmaradt – aki pedig nem, az az alábbi összefoglalóban megnézheti a legfontosabb momentumokat:

Huff: Masszívan túlteljesítünk, nem fogjuk megkönnyíteni Azcona dolgát

Rob Huff idei második győzelmét aratta vasárnap az elzászi WTCR-forduló második versenyén, ezzel ő lett az első, aki a Zengő Motorsport színeiben egy szezonon belül egynél több diadalt tudott felmutatni (ez még anno Michelisz Norbertnek sem sikerült). A 2012-es világbajnok nem is győzte dicsérni a csapat produkcióját a futam után – szavait a TouringCarTimes.com szaklap idézi:

„Masszívan túlteljesítünk. Egy héttel a szezon kezdete előtt azt sem hittük, hogy versenyezni fogunk. Másfél napot teszteltünk, és ennyi volt. Azért teljesítünk így és szerzünk ilyen eredményeket, mert nagyon összeállt a csapat. Rendkívül közel vagyunk egymáshoz, elképesztően motiváltak vagyunk és nincs rajtunk nyomás. Nem voltak elvárásaink a szezon előtt, ezért olyan érzés ez a mostani, mintha repülőszőnyegen ülnénk és kihasználjuk minden pillanatát. Most az a feladatunk, hogy meghajtsuk Mikelt az évad hátralévő részében.”

Huff továbbra is a világkupa összetettjének harmadik helyén áll, hátránya 54 pont két fordulóval a vége előtt az éllovas hyundaios, Mikel Azcona mögött. Az esélyekről így beszélt a brit: „Nem akarjuk megkönnyíteni a dolgát. Izgalmas, mert az első futamon veszítünk néhány pontot, majd a másodikon vissza is szerezzük. Nem hiszem, hogy egyikünk is hibázott volna idén. Mindketten az összes futamot pontszerzőként fejeztük be, és ez a lényeg. Meg kell várnunk az idény végét, hogy lássuk, mi lesz, de tovább fogjuk nyomni.”

huff-zengo-podium-wtcr-1

Folytatódott a MotoGP elképesztő silverstone-i sorozata

Mi is írtunk róla, hogy az előző hét Brit GP-t hét különböző motoros nyerte, azaz 2013 óta senki sem tudott duplázni Silverstone-ban a királykategóriában (2018-ban az eső és a rossz vízelvezetés miatt nem tudták megrendezni a versenyt, 2020-ban a koronavírus-járvány miatt kikerült a naptárból a forduló). Ez a széria pedig vasárnap sem szakadt meg – bár Maverick Vinales majdnem „elrontotta” a sormintát –, hiszen Francesco Bagnaia győzött a Ducatival. Így már nyolc különböző győztesnél járunk zsinórban a szigetországi versenyen: név szerint Jorge Lorenzo, Marc Marquez, Valentino Rossi, Vinales, Andrea Dovizioso, Alex Rins, Fabio Quartararo és Bagnaia tartozik ebbe a sorba.

bagnaia-dppi-silv-2022

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A Mercedes is a kötelékeiben akarta tudni Alonsót?

Fernando Alonso a Magyar Nagydíj utáni hétfőn jelentette be, hogy 2023-tól az Alpine helyett az Aston Martint fogja erősíteni. A két csapat idei szereplése alapján nehéz megérteni, miért is döntött a váltás mellett a spanyol. Ted Kravitz, a Sky riportere azonban egy érdekes és elsőre kissé vad elmélettel állt elő, miszerint a Mercedes is örült annak, hogy Alonso az ő hajtásláncukkal felszerelt autót fog vezetni a következő szezontól:

„Ez azt is jelenti, hogy Fernando újra Mercedes-motoros autót fog vezetni, ami érdekes szempont lehet” – fogalmazott Kravitz. „Fernando azóta nem ment Mercedes-erőforrással, hogy 15 éve először elhagyta a McLarent. Szóval ez beleegyezést igényelhetett Toto Wolfféktól, amit nyilván megkapott. Nevetséges arra gondolni, hogy a Mercedes újra a kötelékeiben akarta tudni Fernandót, csak hogy lássa, hogy milyen? Ha esetleg Lewis valamilyen okból a távozás mellett döntene, és egy világbajnokot ültetnének George mellé, nem lenne-e jó némi rálátás arra, hogyan is teljesít még 41 évesen is? Gondolhatnánk, hogy ez eléggé valószínűtlen, de a mostani bejelentés is bizonyította, hogy bármi lehetséges az F1-ben!”

alonso-mercedes-dppi-f1

fotó: DPPI

Október elején jelenthetik be és 24 futamos lehet a jövő évi F1-es naptár

Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója a Liberty Media befektetőinek egyeztetésen beszélt néhány részletről a 2023-as versenynaptár kapcsán. Az olasz szakember elmondása szerint „október eleje környékén” tehetik közzé a jövő évi előzetes menetrendet. Két oka lehet, hogy még várni kell a bejelentésre: egyfelől a levegőben lóg Kyalami esetleges visszatérése, amely a hírek szerint befolyásolhatja például a Belga Nagydíj sorsát is, másfelől a Formula-1 szeretné némileg átszervezni a versenynaptárt, hogy fenntarthatóbbá váljon az utazások szempontjából, azaz igyekeznek még jobban csoportosítani az egy régióban rendezendő versenyeket.

Amelyek a tervek szerint márciustól novemberig oszlanak majd el, s amelyek száma pedig elérheti akár a 24-et is Domenicali szerint: „Nagyon-nagyon magas a jelentkezések száma. De nem mondhatunk többet, hiszen nyilván még véglegesítjük a részleteket. De egyértelmű, hogy néhánnyal több futamra számíthatunk jövőre, mint idén, viszont kevesebbre, mint 25, ez biztos” – fogalmazott az F1 vezére a RaceFans.net szerint. Az idei 22 forduló mellé már bejelentett módon érkezni fog Katar és Las Vegas és a koronavírus-helyzettől függően visszatér Kína is, viszont szinte biztosan kiesik a Francia Nagydíj, míg Spa-Francorchamps helye attól függhet, hogy sikerül-e már jövőre megvalósítani a Dél-afrikai GP-t.

f1-start-2022-dppi-barcelona

fotó: DPPI

Melyik versenyző tervezi a legjobb F1-es pólót?

Újabb kihívás elé állították a Formula-1-es pilótákat: ezúttal a rajztehetségüket kellett megcsillogtatni azáltal, hogy F1-es pólót kellett tervezniük. A megvalósítás spektruma igen széles lett: volt, aki csak szöveget írt a pólóra, mint például Fernando Alonso, más a saját logóját vázolta fel, de születtek kifejezetten ötletes alkotások is, mint például Yuki Tsunodáé. A videó IDE vagy a képre kattintva indul:

polo-f1-video

Hatodik házassági évfordulójukat ünneplik Raikkönenék

„Boldog 6. évfordulót! Gyorsan múlik az idő és eddig nagyon szép volt, a legjobb része pedig, hogy még nagyon sok év vár ránk együtt! Szeretlek!” – írta Kimi Raikkönen az Instagramon az alábbi fotó kíséretében. A képhez hozzászólt a felesége, Minttu is: „Életem szerelme” – kommentelt egy szív-emojival megtoldva.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Kimi Räikkönen (@kimimatiasraikkonen) által megosztott bejegyzés

Assenben bemutatózott Coulthard és a Red Bull – videó

Az elsősorban a motorversenyek terén legendás Assenben tartott bemutatót a Red Bull: az RB8-ast vitte pályára a csapat korábbi pilótája, David Coulthard. Természetesen videók is készültek minderről, úgyhogy hangerőt feltekerni!

Az első osztrák világbajnokról nevezték el a Red Bull-főhadiszállás új épületét

Rindt épület – ezt a nevet viseli mostantól a Red Bull motorrészlegének gyárcsarnoka Milton Keynes-ben. A csapat Jochen Rindt előtt tiszteleg, aki 1970-ban posztumusz világbajnoki címet nyert a Lotus versenyzőjeként. Az elnevezés azért rendhagyó, mert a Red Bull Racing-főhadiszállás többi épülete mind sorszámot visel.

A motorgyár rekordidő, 55 nap alatt épült fel 2021 elején. Itt készítik fel a Hondától örökölt, RBPT névre keresztelt motorokat – a sajtóhírek szerint pedig a napokban az első saját fejlesztést, a 2026-ra készülő erőforrás prototípusát is beindították a Rindt épület falai között.

MotoGP és két WTCR-futam a mai program a motorsportok szerelmeseinek

A motorosok Silverstone-ben, a túraautósok Elzászban, az IndyCar Nashville-ben érkezik versenyhétvégéje csúcsához, a futamok napjához – mindeközben a WRC Finn Ralija is befejeződik ma. A vasárnap fontos időpontjai a következők:

8:23 WRC, harmadik versenynap (WRC+)
11:15-11:50 WTCR, első futam (Eurosport1)
12:20 Moto3, futam (Aréna4)
14:00 MotoGP, futam (Aréna4)
15:30 Moto2, futam (19:45-től Aréna4)
16:15-16:45 WTCR, második futam (Eurosport2)
21:15 IndyCar, futam