A 2023-as szezonban három másik csapathoz hasonlóan új vezetőt kapott a Williams együttese: Jost Capito megüresedett helyén meglepő kinevezés történt, hiszen James Vowles korábban a Mercedes stratégiai vezetője volt. A szakember csupán február 20-án kezdte meg hivatalosan a munkát Grove-ban.
„Rengeteg kiváló ember van a csapatnál” – beszélt első napjai benyomásairól a péntek déli sajtótájékoztatón, melyen virtuális formában a Formula.hu is részt vett. „Nehéz volt számukra az utóbbi 15 év a különböző körülményekből kifolyólag, mint például az anyagiak, de a szenvedélyről elmondható, hogy változatlan, tekintet nélkül a rajtrácson elfoglalt pozícióra. Megtesznek mindent az előrelépésért, amit kell.”
James Vowles első számú feladata a Williamsnél
A fenti kérdésre a brit mérnök egyértelmű választ adott: „Nincs meg a kellő műszaki struktúra, ami a közelmúltban történt változások eredménye. Az első számú teendő egy rendes struktúra létrehozása technikai igazgatóval és aerodinamikai vezetővel. Ez a legfontosabb, egy csapatnak szüksége van rájuk az előrelépéshez” – szögezte le a csapatfőnök.
2022 végén ugyanis nem csupán Capito távozott, de a műszaki igazgató Francois-Xavier Demaison és az aerodinamikai igazgató David Wheater is – a technikai részleg így gyakorlatilag két legfontosabb emberét vesztette el, a mérnöki stábnak irányt kijelölő vezetők nélkül kell fejlesztenie az FW45-öt és közben a jövő évi modellen dolgoznia. Vowles megkapta azt a kérdést is: milyen határidőn belül kell pótolnia a szóban forgó szakembereket?
„Erős struktúránk van, működik technikai igazgató nélkül is, hihetetlen munkát végzett a csapat az autóval a tél folyamán. Egyértelmű, hogy ez nem egy rövid távú feladat, hosszabb távú cél, hogy a megfelelő embert találjuk meg a pozícióra. Sajnos nem tudok választ adni a mikorra, de nem fogjuk elsietni a döntést, a legfontosabb, hogy olyan embert találjunk, aki illik a csapatba hosszú távon” – válaszolt.
„Ezen túlmenően fel kell térképezni, hol áll a Williams. Egy olyan csapatnál voltam, ahol amit kértünk, azt meg is kaptuk, mindent, ami csak elképzelhető. Ez a mostani éles ellentétben áll vele, részben a költségsapka miatt is” – beszélt további teendőiről, összehasonlítva a Mercedes és a kiscsapat lehetőségei közti különbséget.
Eltérő szerep a Mercedesnél és Williamsnél
Egy stratégiai igazgató és egy csapatfőnök feladata értelemszerűen jelentősen különbözik. Maga Vowles így jellemezte új szerepét:
„Mondjuk úgy, jelentősen eltávolodtam az autótól, sokkal jobban kapcsolódok a szponzori ügyekhez, a médiához. Ez nem feltétlenül rossz dolog, ez is élvezetes ebben a szerepkörben. De egyértelmű, hogy korábban nagyon közel álltam az autóhoz, most pedig egyszerűen nincs időm olyan mélységben foglalkozni vele” – fogalmazta meg.
Albon: Az új csapatfőnök értékes tudást hoz a Mercedestől
Ugyanezen a sajtótájékoztatón, a versenyzők blokkjában kérdezték Alex Albont arról, hogyan értékeli Vowles munkájának első napjait. A thaiföldi pilóta a Mercedesnél töltött hosszú évek tudásanyagát emelte ki.
„Rendkívül tapasztalt, több mint húsz évig volt a Mercedesnél. Ez hasonló ahhoz, mint hogy én voltam a Red Bullnál, mielőtt a Williamshez érkeztem. Sok ismeretet, tudást gyűjt össze az ember az évek alatt. Ő nálam is biztosan sokkal több ismerettel rendelkezik, olyannal is, amiről versenyzőként elképzelésem sincsen. Nagyszerű hír, hogy csatlakozott hozzánk, nem csupán a hosszabb távú siker érdekében, de a rövidebb távú teljesítmény miatt is. Egy-két tizedet nyerhetünk különböző területeken a Mercedesnél szerzett tudásának köszönhetően” – beszélt optimistán Vowles hatásáról Albon.