DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

A NASCAR újra megidézi a múltat a hétvégén

Vannak, akik ellenzik, másoknak egyből elnyerte a tetszését a széria salakpályás versenye, ami szervesen hozzátartozik a NASCAR történelméhez. Azon persze szintén lehet vitatkozni, hogy mennyire volt jó ötlet pont az egyik legrövidebb és legszűkösebb pályát, a Bristol Motor Speedway aszfaltját átalakítani erre a célra, ám a szervezők kitartanak emellett. 2021 óta ezen a helyszínen egy különleges hétvégét láthatnak a rajongók, amire sokáig nem volt példa, mivel még 1970-ben hagyták maguk mögött a dirtpályákat, de a dolog most reneszánszát éli. Ehhez azonban komoly munkálatokra van szükség, hiszen jelentős mennyiségű agyagból és fűrészporból álló keveréket visznek fel ilyenkor a bristoli vonalvezetésre.

A hétvége különlegességét azonban a pálya mellett a megváltozott lebonyolítás is adja, mivel szombaton kvalifikációs futamok határozzák meg a rajtsorrendet. A mezőnyt négy csoportra osztják, majd a 15 körön át tartó úgynevezett heat-futamok során dől el, honnan indulnak a pilóták, mégpedig az egyedi pontozás által. Az egyes versenyek győzteseit 10 ponttal jutalmazzák, a második helyezettek 9 pontot kapnak, a harmadikok 8 egységet és így tovább. Ezen túl a heat-versenyen mindenki annyi pontot zsebelhet be pluszban, amennyi pozíciót sikerült javítania, az ebből összeállt tabella pedig meghatározza majd a végső sorrendet. Mindez a bajnokságba persze nem számít bele, oda majd a szokásos vasárnapi futamon lehet pontokat gyűjteni. Itt a résztvevőknek 250 kört kell majd teljesíteni három szakaszra bontva, de különlegesség, hogy csak az etapok között lehet kijönni kerékcserére és tankolni. Ez alól kivételt képez persze, ha valamelyik autó megsérülne és indokolt lenne a szervizelés.  

A 2021-es versenyt Joey Logano nyerte, tavaly pedig Kyle Busch diadalmaskodott.

Így tudta meg Hamilton, hogy brazil állampolgár lett

Tiszteletbeli brazil állampolgárságot kapott Lewis Hamilton – aki sok szállal kötődik az országhoz, hiszen gyerekkori hőse Ayrton Senna, ő maga Brazíliában nyerte meg első vb-címét 2008-ban, összesen pedig három nagydíjon győzött Sao Paulóban, beleértve a tavalyit bravúros felzárkózása után. Az állampolgárságot a brazil parlament alsóháza szavazta meg, de furcsamód hivatalosan nem tájékoztatták róla Hamiltont.

„Nagyon szürreális és hatalmas megtiszteltetés. Meglepett, amikor tegnap hallottam róla, hiszen senki sem vette fel a kapcsolatot velem, csak a hírekből tudtam meg” – mondta a hétszeres világbajnok a pénteki sajtótájékoztatón Bakuban. „Ayrton követése eleve az országhoz húzott, aztán életem során sok brazillal találkoztam és sokat megtudtam sokszínű kultúrájukról és közösségükről. Zene és színek, rengeteg csodás alkalmat töltöttem ott, náluk nyertem az első bajnoki címem, és 14 évvel később epikus futamon győztem, amely után a brazil zászlóval ünnepeltem. A legnagyobb rajongótáborom Brazíliában van, így rendkívül megtiszteltetve érzem magam.”

Fotó: Pirelli

Nem léphet be a paddockba az oltatlan Nico Rosberg

A 2016-os világbajnok tavaly csatlakozott a Sky Sports közvetítőcsapatához, amelynek továbbra is tagja, idén azonban furcsa módon csak otthonából vagy a pályán kívülről jelentkezett be a műsorba – még lakhelyén, Monacóban is. Sőt, még egy olyan pletyka is napvilágot látott, miszerint a németet Monte-Carlóban a paddock bejáratánál fordították vissza a biztonsági őrök.

Az ok: Nico Rosberg nincs beoltva koronavírus-vakcinával, márpedig 2022-ben negatív teszt helyett az oltottság az F1-es paddockba való belépés követelménye. A német a Sport1-nek valóban beismerte, nem kapott vakcinát, ugyanis átesett a Covidon, emiatt pedig olyan magas antitestszámmal rendelkezik, hogy orvosa szerint szükségtelen beoltani.

A PlanetF1.com-nak Rosberg szóvivője megerősítette, a német nem oltott, de rendelkezik gyógyultsági igazolvánnyal, és rendszeresen tesztelik az antitestekből fakadó védettségét. A monacói kiutasításról szóló pletykát viszont cáfolta: „Nem igaz. Nem próbált meg bejutni az F1-es paddockba” – mondta a szóvivő. Az viszont szembetűnő, hogy nem tért ki rá, Rosberg oltatlanként beléphetne-e paddockban: minden jel szerint a fő hír igaz, és a német valójában tiltólistára került a vakcina hiánya miatt.

Leclerc tud jobban spanyolul vagy Sainz franciául?

Újabb résszel jelentkezett a Ferrari kihívássorozata: ezúttal Charles Leclerc-nek és Carlos Sainznak a másik anyanyelvével kapcsolatos tudásáról kellett számot adnia azzal, hogy minél több angol kifejezés megfelelőjét megmondják. A videóból kiderül, hogy egyikük sokkal otthonosabban mozog a másik nyelvét illetően…

Piros zászló és Vips-pole az F2-esek időmérőjén

Szokás szerint a Formula-2-esek számára már a kvalifikációt rendezték pénteken, s ahogy az Bakuban egyáltalán nem meglepő, baleset miatt egyszer félbe kellett szakítani a félórás tréninget: az addig az élen álló Ayumu Iwasa csapta falnak az autóját. A japán így végül még a tízből is kicsúszott, az újraindítás utáni hajrában ugyanis rengetegen megelőzték.

A leggyorsabbnak végül a Red Bull-támogatott és néhány hete F1-es szabadedzésen is autóba ülő Jüri Vips bizonyult, aki idei második rajtelsőségét zsebelte be. Liam Lawson lett a második, Dennis Hauger a harmadik. A bajnokságot vezető Felipe Drugovich az ötödik helyen zárta az időmérőt, ami pedig különösen jó hír számára, hogy fő üldözője, Theo Pourchaire mindössze a 12. pozíciót kaparintotta meg mindkét futamra. A két verseny magyar idő szerint szombaton 11:30-kor és vasárnap 9:05-kor startol.

vips-f2-baku-kvali

Az utolsó szalmaszál: láthatjuk-e még valaha az igazi Marc Marquezt?

Az elmúlt hetek egyik fontos híre volt a MotoGP-ben, hogy negyedszer is megműtötték a Repsol Honda nyolcszoros világbajnokának jobb felkarját – a Formula Motocast friss adásában az Olasz és Katalán GP kitárgyalása és az őrült pilótakeringő fejleményei mellett erről is beszéltünk 23:42-től:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Eltiltottak egy versenyzőt a Le Mans-i 24 órásról, Nyck de Vries ugorhat be helyette

Jelen állás szerint egy pilóta már a szabadedzések után elveszítette jogát arra, hogy rajthoz álljon a legendás viadalon, az ok pedig a többi versenyző biztonsága. A Motorsport beszámolója szerint Philippe Cimadomót a szabadedzéseken történt három incidens miatt kizárták a hétvégi futamról. A 62 esztendős francia pilóta a TDS Racing X Valiante #13-as autójával indult volna Mathias Beche és Tijmen van der Helm társaságában, ám a versenyfelügyelők döntése értelmében ezt már nem teheti meg. Cimadomo szerdán a #63-as Chevrolet Corvette C8.R-rel találkozott, később a bokszbejáratnál is veszélyt okozott, a minap pedig összetörte versenygépét, miután ütközött a Sean Gelael által vezetett #31 WRT autóval. A hivatalos közlemény szerint a döntést Eduardo Freitas versenyigazgató javaslatára hozták meg Cimadomo és a többi versenyző biztonsága érdekében, de a franciának joga van fellebbezni, főleg, hogy idén incidens nélkül versenyzett az európai Le Mans-sorozatban.

A TDS csapat mindenesetre semmit sem bíz a véletlenre, pénteken dél körül ugyanis bejelentették, hogy a Formula-E címvédője, Nyck de Vries érkezik az eltiltott versenyzőjük helyére, akinek már van tapasztalata a sportautó versenyekről, mivel többször tesztelhette a Toyota versenygépét, valamint a TDS csapattal is együtt dolgozott 2019-ben. Az egyelőre nem világos, hogy ez a változatatás milyen hatással lesz a nevezésükre, hiszen a szabály kimondja, hogy a Pro/Am csapatoknak kötelező legalább egy bronzminősítésű pilótát indítaniuk a felállásukban, a holland pedig platina státusszal rendelkezik.

Másodvirágzás: Bottas a szezon legkellemesebb meglepetése

A Formula Podcast legutóbbi adásában sorra vettük a mezőny összes tagját, méghozzá a futamértékelőinkben kiosztott pontszámok mentén sorba rendezve őket. Beszéltünk többek között Valtteri Bottasról is, aki valósággal kivirágzott új csapatánál – ezt a szakaszt 01:30:09-től hallgathatod meg!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Videó: Ilyen a bakui pálya a hétköznapokban

Monaco után egy újabb - ám merőben más karakterisztikájú - utcai pálya következik. Nézzük meg, hogyan festenek a bakui utcák olyankor, mikor nincsenek átalakítva a Formula-1-es versenyre.

Bakuban elég egy kis figyelmetlenség: Ennyire sérült Albon autója a falnál

A thaiföldi a kormányon állított a második szabadedzésen, és ez elegendő volt ahhoz, hogy autója mindkét bal oldali kerekét a falnak verje. Edzése véget is ért, a szerelőcsapatra pedig jócskán hagyott munkát – a videóban látszik, mennyire sérültek a Williams kerekei.

A Cadillac is bemutatkozik a WEC-ben

Idén is nagyobb bejelentésekre lehetett számítani a Le Mans-i 24 órás hetében, a sort pedig a BMW után a Cadillac folytatta, mely egy egészen látványos koncepciót mutatott be a közönségnek, továbbá konkrétumokat is elárultak a 2023-as szezonjukkal kapcsolatban. A hivatalos közlemény szerint a márka egy autóval a teljes szezont végig csinálja a WEC-ben, míg a legendás viadalon több egységet is terveznek indítani, azt azonban még nem erősítették meg, hogy melyik istálló felel majd a versenygépekért, melyeket egy teljesen új, 5,5 literes V8-as motor hajthat, párosítva az LMDh szabályaiban előírt hibrid rendszerrel. „Megtiszteltetés egy olyan ikonikus amerikai márkával, mint a Cadillac, a Le Mans-i győzelemért versenyezni. Az egész csapat izgatottan várja, hogy tovább építsük a Cadillac versenyzői örökségét azzal, hogy nemzetközi szinten és a világ legkeményebb versenyén a legjobbakkal mérhetjük össze magunkat” – mondta Laura Klauser, a General Motors versenyrészlegének menedzsere.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

World Endurance Championship (@fiawec_official) által megosztott bejegyzés

Erre ő sem számított: Nagy Dani visszatérése a WTCR-be

Versenyzői licenszet sem váltott ki a 2022-es szezonra Nagy Dániel, akit totális meglepetésként ért Zengő Zoltán ajánlata a csapat egyik Cuprájának ülésére – két héttel a szezonnyitó előtt. A 24 éves versenyző a pau-i első forduló után járt az AFM stúdiójában és beszélt arról, hogyan kötött ki a világkupa rajtrácsán.

Le Mans: Hartley lenyomta Kobayashit a Hyperpole-on

A szerdai időmérő után csütörtökön este megtartották a Le Mans-i 24 órás verseny Hyperpole-ját. Fél óra állt mindenki rendelkezésére, hogy megszerezze a lehető legjobb rajtpozíciót a szombaton délután négy órakor rajtoló legendás versenyre. A Hypercar kategóriában nem történt meglepetés, hiszen a két Toyota végzett az élen. A legjobb időt a #8-as Toyotát vezető Brendon Hartley autózta (3:24,408) a Hyperpole-on, négy tizedet adva a másik Toyotát vezető Kamui Kobayashinak. Tőlük nem sokkal maradt el az Alpine, a negyedik-ötödik helyen pedig a két Glickenhaus zárt.

Az LMP2-es kategóriában Robin Frijns volt a leggyorsabb a #31-es WRT-vel, a GTE Pro osztályban pedig kisebb meglepetést okoztak a Corvette-ek, hiszen nemcsak a Ferrarikat, de a Porschékat is megelőzték, itt a #61-es autó indulhat majd az első helyről, míg a GTE Am-ben Abril autózta a legjobb köridőt a #61-es AF Corse Ferrarival.

 A Hyperpole végeredménye:

Hypercar

1. #8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa)

2. #7 Toyota Gazoo Racing (Kobayashi/Conway/Lopez)
3. #36 Alpine Elf Team (Lapierre/Vaxiviere/Negrao)
4. #709 Glickenhaus Racing (Briscoe/Westbrook/Mailleux)
5. #708 Glickenhaus Racing (Pla/Dumas/Derani)

LMP2

1. #31 WRT (Gelael/Frijns/Rast)
2. #41 Realteam by WRT (Nato/Habsburg/Andrade)
3. #22 United Autosports USA (Hanson/Albuquerque/Owen)
4. #38 JOTA (Da Costa/Gonzalez/Stevens)
5. #9 Prema Orlen Team (Kubica/Deletraz/Colombo)
6. #23 United Autosports USA (Jarvis/Lynn/Pierson)

GTE Pro

1. #64 Corvette Racing (Sims/Milner/Tandy)
2. #63 Corvette Racing (Catsburg/Garcia/Taylor)
3. #91 Porsche GT Team (Bruni/Lietz/Makowiecki)
4. #92 Porsche GT Team (Estre/Christensen/Vanthoor)
5. #52 AF Corse (Molina/Fuoco/Rigon)
6. #51 AF Corse (Pier Guidi/Calado/Serra)

GTE Am

1. #61 AF Corse (Prette/Grunewald/Abril)
2. #57 Kessel Racing (Kimura/Schandorff/Jensen)
3. #77 Dempsey-Proton Racing (Ried/Tincknell/Priaulx)
4. #98 Northwest AMR (Thiim/Dalla Lana/Pittard)
5. #54 AF Corse (Flohr/Castellacci/Cassidy)
6. #85 Iron Dames (Frey/Gatting/Bovy)

Alsóház: Akiktől mindenképpen több kell

A Formula Podcast legutóbbi adásában sorra vettük a mezőny összes tagját, méghozzá a futamértékelőinkben kiosztott pontszámok mentén sorba rendezve őket. A lista alján azok a versenyzők találhatók, akik egyelőre minden várakozást alulmúlnak – ezt a szakaszt 09:17-től hallgathatod meg!

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Egyedi festést villantott az Alfa az azeri hétvégére

Nem az Alfa Romeo az egyetlen csapat, amely idén módosít némileg az autója fényezésén, hiszen az Alpine az első két futamon teljesen rózsaszín festéssel indult, míg a legtöbb csapat a súlycsökkentés jegyében ahol csak lehetett, elhagyta a festéket a szénszálas kasztniról. Az Alfa viszont Bakuban az olasz trikolor színeiben fog pompázni, ezzel ünnepli ugyanis a csapat az Alfa Romeo Tonale utcai autó megjelenését. Hogy tetszik? A képre kattintva még több fotót láthattok az Alfa Romeo új festéséről!

Egyértelműsítették a bokszbe- és kijárati vonalakra vonatkozó előírásokat

A Formula-1-es Monacói Nagydíj eredménye egy ideig a levegőben lógott, mivel a Ferrari óvást nyújtott be, miután azt feltételezték, hogy Sergio Perez és Max Verstappen szabálytalan volt azzal, hogy ráhajtott vagy esetleg túl is lépte a bokszutca kijáratánál lévő vonalat. A kavarodást az okozta, hogy Eduardo Freitas a versenyhétvége előtti jegyzeteiben úgy fogalmazott, hogy a versenyzőknek egyértelműen a vonal jobb oldalán kell maradniuk, csakhogy a tél során változott az F1 Nemzetközi Sportkódexének előírása, amely már csak azt tekintette szabálytalannak, ha az autó kereke teljes terjedelmében a vonal túloldalára került, azt nem, ha csak érintette azt. Márpedig a Red Bull-osok esetén ez utóbbi volt a helyzet, ezért is nem szankcionálták őket.

A további félreértesések elkerülése végett Niels Wittich, a Bakuban visszatérő másik versenyigazgató egyértelműsítette a helyzetet a jegyzeteiben, amelyben immár úgy fogalmaz, hogy a bokszbejárati és bokszkijárati vonalakat illetően a Sportkódexben meghatározott procedúra van érvényben – azaz csak az a szabálytalan, ha valaki teljes kerekével a vonal túloldalára került.

f1-pitvonal-dppi

fotó: DPPI

WEC: Ezzel a két versenyzőpárossal debütál a Peugeot

Csatlakozik a Hosszútávú Világbajnoksághoz a Peugeot a 9X8 névre hallgató radikális, szárny nélküli Hypercarjával: a bemutatkozást a szezon második félidejét jelző monzai 6 órás futamra, a hétvégi Le Mans-i egynapost követő versenyre tűzték ki. A márka hat versenyzője, akik között találhatók korábbi F1-esek, Formula-E-bajnok és abszolút Le Mans-győztes is, már korábban ismert volt, a Peugeot azonban most a két autó közt is szétosztotta őket a július 10-i versenyre.

A #93-as autót két volt Formula-1-es húzónév vezeti, a kétszeres Formula-E-bajnok Jean-Eric Vergne és a DTM-bajnok Paul di Resta, társuk a dán Mikkel Jensen lesz, akinek eddigi legjobb eredménye az ELMS és IMSA kategóriabajnoki címe. A #94 versenygép legénységét a 2013-as Le Mans-i 24 órás nyertese, Loic Duval alkotja a 2016-os LMP2-es bajnok Gustavo Menezes és James Rossiter társaságában. Utóbbit eredetileg tartalékpilótaként szerződtette a Peugeot, de versenyzői pozícióhoz jutott, miután Kevin Magnussen kilépett a csapatból, hogy elfogadja a Haas F1-es ülését.

Az Alpine-ra is felkerül a szivárvány júniusban

A Mercedes szivárványszínűre festett csillagos logóval teljesíti a szezon következő három versenyét, de nem a konstruktőri címvédő lesz az egyetlen csapat, amely felhívja a figyelmet a Pride-hónapra. Az Alpine A522-re is felkerül a meleg büszkeséget képviselő szivárványos szimbólum Bakutól kezdve, az Enstone-i főhadiszálláson pedig felhúztak egy hatszínű zászlót. A csapat együttműködik a Racing Pride-dal, melynek küldetése az LMBT közösség befogadása a motorsportban.

Pályán a Porsche Gen3-as Formula-E-gépe

Az elektromos bajnokság 2022/23-as szezonjának versenygépét először tesztelte egy csapat – az autót korábban csak a sorozat tesztpilótája, Benoit Treluyer vitte pályára, az istállók most kapják kézhez a modelleket a Spark Racing Technologiestől.

Elsőként a Porsche tett közzé képeket a Gen3 pályatesztjéről: a 600 kW teljesítményű – egy 250 kW-os motorral az első és 350 kW-ossal a hátsó tengelyen – autót a márka gyári pilótája, Pascal Wehrlein járatta be Weissachban, aki versenyezni is fog vele Antonio Felix da Costa csapattársaként.

Alonso rekorddöntésre készül Bakuban

Az Alpine spanyol versenyzője a legendás Michael Schumacher 2012 óta fennálló rekordját fogja megdönteni a hétvégi versenyen, a hétszeres világbajnok debütálása és utolsó nagydíja között ugyanis 21 év és három hónap telt el, ezt fogja felülírni vasárnap Alonso Bakuban, hiszen 21 évvel, három hónappal és 8 nappal a debütálását követően (2001-es Ausztrál Nagydíj) állhat fel a rajtrácsra az Azeri Nagydíjon.

A versenyt követően így Alonso mondhatja majd magáénak a leghosszabb F1-es pályafutást, ami annak időtartamát illeti, a nagydíjszámok tekintetében pedig várhatóan a Szingapúri Nagydíjon fogja átvenni az elsőséget a tavaly visszavonuló Kimi Raikkönentől, aki 350 versenyt követően akasztotta szögre a sisakot.

Alonso 2018-ban egyszer már búcsút intett a királykategóriának, melyet követően 2021-ben tért vissza, elmondása szerint pedig szívesen maradna még további két-három évet a száguldó cirkuszban.

Le Mans: Egy Toyota két Glickenhaus előtt az első időmérőn

Szerda este megtartották a Le Mans-i 24 órás első időmérő edzését – a formátum alapján ez a szakasz a csütörtöki Hyperpole-be jutásról dönt, ahova a négy kategória hat-hat leggyorsabb autója kvalifikál. Ennélfogva éppen a csúcskategóriában nem volt tétje a szakasznak, mivel a versenyen öt Hypercar vesz részt.

Az edzés legjobb körét, 3:27,247-et Kamui Kobayashi futotta a #7-es Toyotával, egy tizeddel megelőzve az Olivier Pla vezette #708-as Glickenhaust. Az amerikai csapat testvérautója és az Alpine egysége következett a harmadik-negyedik helyen: egyedül a #8-as Toyota lógott ki a sorból a Hypercarok közül, a hátsó felfüggesztés szerelése miatt az autó csak a 60 perces edzés második felében hajtott ki, mikor megérkezett az eső, így nagyon lassú köridőt teljesített, a 29. helyen végzett.

Le Mans-ban két szabadedzést is tartottak az időmérő előtt és után, délután a #7-es Toyota, éjszaka a #708-as Glickenhaus volt a leggyorsabb.

 

A Hyperpole-ra kvalifikáló egységek:

Hypercar

#7 Toyota Gazoo Racing (Kobayashi/Conway/Lopez)
#8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa)
#36 Alpine Elf Team (Lapierre/Vaxiviere/Negrao)
#708 Glickenhaus Racing (Pla/Dumas/Derani)
#709 Glickenhaus Racing (Briscoe/Westbrook/Mailleux)

LMP2

#9 Prema Orlen Team (Kubica/Deletraz/Colombo)
#22 United Autosports USA (Hanson/Albuquerque/Owen)
#23 United Autosports USA (Jarvis/Lynn/Pierson)
#31 WRT (Gelael/Frijns/Rast)
#38 JOTA (Da Costa/Gonzalez/Stevens)
#41 Realteam by WRT (Nato/Habsburg/Andrade)

GTE Pro

#51 AF Corse (Pier Guidi/Calado/Serra)
#52 AF Corse (Molina/Fuoco/Rigon)
#63 Corvette Racing (Catsburg/Garcia/Taylor)
#64 Corvette Racing (Sims/Milner/Tandy)
#91 Porsche GT Team (Bruni/Lietz/Makowiecki)
#92 Porsche GT Team (Estre/Christensen/Vanthoor)

GTE Am

#54 AF Corse (Flohr/Castellacci/Cassidy)
#57 Kessel Racing (Kimura/Schandorff/Jensen)
#61 AF Corse (Prette/Grunewald/Abril)
#77 Dempsey-Proton Racing (Ried/Tincknell/Priaulx)
#85 Iron Dames (Frey/Gatting/Bovy)
#98 Northwest AMR (Thiim/Dalla Lana/Pittard)