DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 27. vasárnap

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Hill: Mikor lett Hamilton utoljára hatodik?

Lewis Hamilton az üldöző szerepében nyolc ponttal követi Max Verstappent a világbajnokságban. Mivel csak két nagydíj maradt hátra, a holland akár Szaúd-Arábiában bebiztosíthatja vb-címét, de ehhez nyernie kell leggyorsabb körrel, miközben Hamilton legfeljebb csak hatodik (a rivális leggyorsabb köre nélkül pedig hetedik). Erről beszélt az 1996-os világbajnok, Damon Hill:

„Lewis szeret a vadász szerepében lenni, nincs igazam? Tehát örül a mostani helyzetének, hogy vadászhat. De már csak pár értékes lehetősége van arra, hogy ledolgozza a különbséget. Most egy olyan statisztikai helyzet áll fenn, hogy elveszítheti a bajnokságot Maxszal szemben, aki megnyerheti Szaúd-Arábiában, ha bizonyos permutációk megvalósulnak” – mondta Hill az F1 Nation podcastben.

„De mikor lett utoljára hatodik? A teljesítményelőny egyértelműen a Mercedes oldalára került, és ne felejtsük el az új motort. Toto is azt ígérte, hogy a ’pikáns motort’ fogják betenni” – folytatta az egykori világbajnok. Kérdését megválaszoljuk mi: utoljára az idei Monacói Nagydíjon fordult elő, hogy önerőből nem végzett a legjobb ötben, akkor hetedik lett.

Eldőlt: 2026-ig marad Barcelonában az F1 és a MotoGP

Az utóbbi években többször is felmerült, hogy kikerülhet a Formula-1-es menetrendből a Circuit de Barcelona-Catalunya versenypálya – eredetileg a 2022-es naptártervezetben is feltételesen szerepelt a forduló –, az F1 azonban most bejelentette, hogy újabb öt évre aláírták a katalán helyszínnel, így 2026-ig biztosan a jól megszokott pályán rendezik majd a Spanyol Nagydíjat. A közlemény kiemeli, hogy a jövő évi futam előtt több átalakítás és fejlesztés is lesz a barcelonai létesítményben, ezek közül több is a fenntarthatóságot veszi célba.

Ezzel szinte egy időben a MotoGP részéről is közölték, hogy szintén 2026-ig meghosszabbították a szerződést, itt viszont hozzáteszik, hogy a jövő évi Katalán GP után a 2023-2026-os időszakban „minimum két verseny” rendezéséről szól a megállapodás, a Dorna korábban ismertetett tervezete szerint ugyanis az újonnan érdeklődő országok és helyszínek – többek között épp Magyarország – miatt az ibériai félsziget pályái között szezononként rotálnák a nagydíjakat.

f1-barcelona-start-dppi

Egy formulaautó a ralikrosszpályán? Lehetséges!

Normális esetben az embernek nem jutna eszébe olyan őrültség, hogy egy ralikrossz pályára vigyen egy formulaautót, ám az alábbi videó tanulsági szerint nem mindenki gondolkodik így. A felvételt a Nürburgring hivatalos Instagram, valamint YouTube oldala osztotta meg a nagy közönséggel, ezzel pedig elég sajátos módon vezették fel a WRX szezonzáró fordulóját. A világbajnokság mezőnye ugyanis Németországba látogat el a hétvégén, ahol szerencsés esetben még akár Szabó Krisztián is megszerezheti a bajnoki címet. A videón egyébként Andreas Gülden volt az a bátor pilóta, aki vállalkozott a feladatra és teljesítette ezt az elképesztő kört.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

DerNürburgring (@nuerburgring) által megosztott bejegyzés

A csapat cáfolt, de azért megálmodták a McLaren-Audit

Múlt héten a McLaren vehemensen cáfolta a sajtóban megjelent hírt, miszerint a Volkswagen Csoporthoz tartozó Audi felvásárolta a versenycsapatot. Ugyanakkor továbbra is tartja magát a teória, hogy az istálló és autógyár egyesítheti erejét a jövőben. Ezek az előzmények inspirálhatták Chris Pault, aki már most megálmodta a McLaren-Audi 2022-es modelljét, a Formula-E-csapat festéséből kiindulva, Daniel Ricciardo 3-as rajtszámával.

Omlett, tészta, gomba – Daniel Ricciardo egynapi étrendje

A McLaren osztott meg egy rövid videót TikTokon arról, hogy mit is eszik egy nap során Daniel Ricciardo. A menüben reggelire omlett szerepel friss zöldségekkel, ebédre tészta zöld pestóval, vacsorára pedig gombás rizottó. A videó elején egy pillanatra megmutatott táblázat szerint mindez a pénteki menetrend volt az ausztrál számára, de a tészta-pesto kombináció minden nap feltűnik vagy ebédre, vagy vacsorára. A videóból egyébként kimaradt, de a táblázat szerint pénteken uzsonnára, nasiként egy kis popcorn is belefért...

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 

Új amatőr gokartbajnokságot indít az MGSZ

Miután kiderült a Gokart-ob jövő évi menetrendje, egy új, könnyedebb versenysorozatot is indít a Magyar Gokart Szövetség 2022-től MGSZ Club Sport néven azzal a céllal, hogy a fiatalok, a kezdők, a hobbi, vagy az idősebb újrakezdő gokartosok is versenyzési lehetőséghez jussanak. A kicsiknek ez lehet a belépő szint a gokartversenyzés világába, ahol megismerkedhetnek az autóversenyzés alapjaival (vezetéstechnika, fizikai állóképesség, versenyszituációk), ahonnan majd tovább tudnak lépni a profik közé. A versenyek egynaposak lesznek, hazai pályákon zajlanak a Gokart Országos Bajnokság futamai előtti heteken. További részletek a Magyar Gokart Szövetség Facebook-oldalán.

Már előrendelhető a Száguldás és cirkusz friss kötete

Hamarosan kapható lesz a 2021-es Formula–1-es szezon bemutatását és a 2022-es idény felvezetését megcélzó kiadványunk. A Száguldás és cirkuszban hosszú évek óta foglaljuk össze az adott Formula–1-es idény minden eseményét és fordulatát – a 2021-es kötetben is erre törekszünk, nyomon követve a rendkívül sűrű menetrenddel lezajlott szezont. Kiadványunkban egy csipet 2020-as szezon is lesz még, illetve sorra vesszük, hogy mi is történt a 2020-as szezonzárótól az idei szezonnyitóig.

Könyvünk, benne Esteban Ocon előszavával és Ross Brawn köszöntőjével, már előrendelhető webshopunkban, 4990 forintos árért, IDE kattintva. A könyv december 1-től lesz elérhető a könyvesboltokban, és szerkesztőségünk másik kiadványa, az Autósport évkönyv is hamarosan megjelenik.

A Formula-E-ben folytatja az F1-ről lemondó brit botrányhős

Dan Ticktum karrierje eddigi szakaszában jórészt inkább a vitatott eseteivel hívta fel magára a figyelmet – egy ízben azért kapott eltiltást, mert a biztonsági autó mögött haladva szándékosan kiütötte ellenfelét –, amely kapcsán a korábban a Williams és a Red Bull neveldéjében is megforduló versenyző is elismerte, hogy alighanem eljátszotta az esélyét arra, hogy valaha is a Formula-1-be kerüljön. Pedig a brit idén a negyedik helyen áll a Formula-2 összetettjében, a csütörtöki bejelentéssel viszont kiderült, hogy más irányban folytatódik a pályafutása.

Kiderült ugyanis, hogy Ticktum 2022-ben a Formula-E-ben fog szerepelni, miután a legtöbbször sereghajtónak bizonyuló NIO 333 őt igazolta le Oliver Turvey mellé. A korábban az IndyCart és a DTM-et is alternatívaként emlegető brit néhány nap múlva a valenciai teszten ki is kipróbálhatja majd az elektromos formulaautót, de csak a kollektív gyakorlás elején tud részt venni, mert aztán az F2 dzsiddai állomásán lesz jelenése.

Ha már Formula-E: az elektromos világbajnoksághoz kötődő hír, hogy Susie Wolff lett a Venturi Racing elnök-vezérigazgatója, míg az általa eddig birtokolt csapatfőnöki pozíciót Jerome d'Ambrosio vette át.

ticktum-dppi

Katarban Perez volt az előzések mestere, összesítésben viszont az „öregek” dominálnak

Az idei évtől már különdíjat kap az év végén a szezon során legtöbb előzést bemutató versenyző, így fél szemmel azt is érdemes figyelemmel követni, ilyen szempontból ki hogyan teljesített az adott versenyen. A Katari Nagydíjon Sergio Perez nem kevesebb, mint 17 előzést produkált – viszont az összesített listán épp az a Fernando Alonso vezet, akit már nem sikerült a futam hajrájában elkapnia. A spanyol előnye mindössze egyetlen előzés a másik két, középmezőnyben szereplő világbajnokkal, Sebastian Vettellel és Kimi Raikkönennel szemben, de Perez is felzárkózott rájuk – mindez az alábbi lapozható Instagram-posztból derül ki:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Ferrari-akadémista vezetheti a Haast a fiatal pilóták tesztjén

A Haas bejelentette, hogy a Ferrari kötelékeibe tartozó Robert Svarcman fogja vezetni az autójukat az évadzáró Abu Dhabi Nagydíj után esedékes fiatal pilóták tesztjén. Az orosz, aki korábban megnyerte a Formula-3-at, jelenleg az összetett harmadik helyén áll második F2-es idényében. Svarcman számára nem lesz újdonság az F1-es autó vezetése: korábban a Ferrariról Fioranóban, valamint tavaly Abu Dhabiban is kapott már tesztlehetőséget.

svarcman-haas

Alonso 40 felett is csúcsformában

Ahogy korábbi vendégünk, Helio Castroneves is leszögezte: bizony a negyvenesek is képesek néhány segget szétrúgni (bocsánat, de hát ha egyszer ezt mondta)! Fernando Alonso is megmutatta ezt a hétvégén, így aligha meglepő, hogy a Formula Podcast hallgatósága és stábja is őt szavazta meg Katar legjobbjának, miután szenzációs produkciójával kissé háttérbe szorította a bajnoki címért küzdő nagymenőket. A Formula Podcast legutóbbi adásában 44:30-tól beszélgettünk Fernando Alonsóról és az Alpine-ról.

 

 

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Semmit sem bíz a véletlenre Hamilton: megint szimulátorba ült

Szemlátomást tényleg mindent megtesz a rekorddöntést jelentő nyolcadik vb-címéért Lewis Hamilton, aki az Instagram-sztorijába feltöltött fotó tanúsága szerint a minap is járt a Mercedes szimulátorában. Korábban nem feltétlenül volt jellemző a britre, hogy sok időt töltött volna a szimulátorban, az idei kiélezett világbajnoki küzdelemben viszont már nem először fordul ez elő, a Brit Nagydíj hétvégéjén még péntek délelőtt is keményen dolgozott.

hamilton-szimulator-insta

Így cserél kereket felesége autóján Raikkönen

A finn F1-es pilóta Instagram-sztorijába került fel (majd már a Youtube-on is elérhető, így ide is beágyazhatjuk) egy videó azzal a címmel, hogy felszereli a téli gumikat felesége, Minttu autójára - az arca alapján úgy tűnik, hogy élvezi...

 

Így halad Robert Wickens rehabilitációja

A kanadai versenyző 2018-ban, az IndyCar poconói futamán szenvedett súlyos gerincvelő-sérülést, amelynek következtében egy időre szinte teljesen lebénultak alsó végtagjai. Rehabilitációja egyre jobban halad, májusban már versenyautóba is ült Wickens, aki esküvőjén még táncolt is feleségével, most pedig újabb frissítést adott állapotáról a fiatal versenyző. "Mindig új módszereket keresek rá, hogy erősítsem az alsó végtagjaimat, ebben az izomgörcsök hátráltatnak leginkább, de most is a lábizmaim erősítésén dolgozom." Az alábbi videón láthatjátok, milyen gyakorlattal igyekszik minél előbb a teljes felépülés felé Robert Wickens.

 

A partizán sportbíró, Verstappen büntetése és a vacsora Totóval – Horner elvetette a sulykot?

Jelenése volt a sportfelügyelők előtt a Toto Wolff ellenében ádáz csatát vívó Christian Hornernek, miután a katari hétvégén többször is nehezen tudta magát visszafogni. A Formula Podcast legutóbbi adásában arról is beszéltünk, miért jött ki különösen rosszul a Red Bull-főnök egyik beszólása, illetve miért felelt meg a szabályoknak teljes mértékben Max Verstappen (végül igen keveset számító) időmérős büntetése. Az adás e szakasza 12:15-től hallható.

 

 

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

12 órás versenyen indul a McLaren vezérigazgatója az IndyCar-pilótáival

Önmagában az még talán nem tartana számot komolyabb érdeklődésre, hogy a United Autosport visszatér a Gulf 12 órás versenyre, amelyet 2022-ben január 6-8-án rendeznek majd meg Abu Dhabiban. Csakhogy az egységben ott lesz a csapat két tulajdonosa, Zak Brown és Richard Dean is – előbbi a McLaren alakulatának is a vezérigazgatója –, akikhez az Arrow McLaren SP IndyCar-versenyzői, Pato O’Ward és Felix Rosenqvist csatlakoznak. A négyes egy McLaren 570S GT4-est fog vezetni a félnapos futam során.

brown-united-autosports-gulf12h

A Mercedes aerodinamikai főnökét is elhalászta az Aston Martin

Folytatódik az építkezés az Aston Martin Formula-1-es alakulatánál: újabb neves szakember érkezik hozzájuk a közeljövőben. Ezúttal Eric Blandin, a Mercedes aerodinamikai vezetője csatlakozik majd Lawrence Stroll gárdájához: a csapat szóvivője a RaceFans.net szaklapnak megerősítette ezt a tényt, de azt még nem tudták megmondani, pontosan mikor áll munkába jövőre a szakember. Blandin korábban a Red Bullnál és a Ferrarinál is dolgozott, mielőtt a Mercedeshez igazolt, ahol 2017 óta töltötte be a vezető aerodinamikai főnök szerepkörét.

Nem ő az első szakember, akire kivetette hálóját az Aston Martin: arról, hogyan építi a csapatot idősebb Stroll, az Autósport és Formula Magazin számában is írtunk korábban.

aston-martin-f1-2021-dppi

Jön a MotoGP-be is a fenntartható üzemanyag

A kétkerekű motorsportok csúcskategóriáját is utolérte az utóbbi évek trendje: a MotoGP bejelentette, hogy a közeljövőben teljesen átállnak a fenntartható üzemanyagok használatára. A közleményben megfogalmazott konkrét célok szerint 2024-re szeretnék elérni, hogy az üzemanyagok 40 százalékban készüljenek nem fosszilis eredetű anyagokból, s 2027-re legyen százszázalékos ez az érték. A MotoGP-ben minden gyártó a saját üzemanyagbeszállító gyártójával együtt dolgozik ezen, míg a Moto2-ben és a Moto3-ban továbbra is egyenbeszállító látja el üzemanyaggal a csapatokat.

motogp-start-2021-dppi

Már rendelhető szerkesztőségünk újdonsága, a 2022-es lapozható MotoGP-s falinaptár, benne látványos fotókkal és a jövő évi futamok időpontjaival! Ha pedig nem szeretnél semmiről lemaradni, ami MotoGP, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Tűzijáték, csaták, defektek – a legjobb katari onboard felvételek

Megérkezett a szokásos válogatás a legutóbbi F1-es versenyhétvége legjobb fedélzeti kamerás felvételeiből, amelyben többször is feltűnik Sergio Perez, valamint a rajtot is megnézhetjük több szemszögből – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

katar-onboard-video

Bejelentést tett az Alfa Romeo: 2022-ben is folytatódik a lengyel-svájci barátság

Igazi nemzetközi csapat az Alfa Romeo Racing: az olasz autógyártó F1-es istállója valójában a svájci székhelyű Sauber, az együttműködés főtámogatója pedig egy lengyel olajvállalat, a PKN Orlen, amely 2019-ben csatlakozott a fedélzetre.

Az Alfa mai bejelentése értelmében az együttműködést meghosszabbították, így az Orlen a csapat névadó szponzora marad a harmadik évben is. A hírt a lengyel cég közösségi médiás oldalán Robert Kubica jelentette be, aki – a csapat által kiküldött sajtóközlemény alapján –marad az istálló tartalékpilótája 2022-ben is az új versenyzői páros, Valtteri Bottas és Guanyu Zhou mellett az állandóságot képviselve.