Steward
Szikora Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. október 6. csütörtök

Egy év után ismét csapatot vált Di Grassi a Formula-E-ben

Lucas di Grassi az Audi Sport Abt kiszállása után került a 2022-es szezonra a Venturi alakulatához a Formula-E-ben, ahol eddig egy győzelmet szerzett. Most azonban bejelentették, hogy a Gen3-as éra első idényében már nem a Maserativá alakuló csapatot fogja erősíteni, hanem a Mahindrát: a széria korábbi bajnoka a hírek szerint többéves szerződést írt alá az indiai gyártóval, amely a The Race értesülései szerint akár azt is magában foglalhatja, hogy a brazil később a menedzsmentben foglalhat el valamilyen pozíciót.

Di Grassi Alexander Sims helyére érkezik, aki az évadzáró Szöul ePrix után a Formula-E-nek is búcsút int, hogy a hosszútávú versenyzésre koncentráljon. A 2016/2017-es idény bajnokának csapattársa a Mahindránál maradó Oliver Rowland lesz. Érdekesség egyébként, hogy jövőre az Abt is visszatér az elektromos formulaautós világbajnokságba, s nekik is a Mahindra szállítja majd a hajtásláncot.

digrassi-mahindra-1

Leclerc pole-pozícióinak több mint felét a Red Bull váltotta győzelemre

Borzalmas pole/győzelem aránnyal rendelkezik Charles Leclerc a Formula-1-ben: eddig 18 alkalommal szerzett rajtelsőséget, ám ebből csak négyszer kerekedett ki futamgyőzelem (miközben hátrébbról csak egyszer, az idei Osztrák Nagydíjon tudott diadalmaskodni, amikor a második helyről startolva vadászta le Max Verstappent). Viszont érdekesség, hogy a maradék 14 futamból összesen tízet nyert meg a Red Bull valamelyik versenyzője!

Verstappen vezeti a rangsort, aki összesen hétszer győzött olyan versenyen, amelyiken Leclerc indult az élről: 2019-ben Spielbergben, tavaly Monacóban (bár ott a ferraris végül nem tudott rajthoz állni, de övé lett volna az első rajtkocka), valamint idén Miamiban, Barcelonában, Bakuban, Le Castellet-ben és Monzában. Sergio Perez pedig három ilyen sikert tud felmutatni a 2021-es Azerbajdzsáni, valamint az idei Monacói és Szingapúri Nagydíjakkal (azaz a mexikói a győzelmeinek háromnegyedét úgy aratta, hogy Leclerc-é volt a pole). Rajtuk kívül egyébként Lewis Hamilton háromszor és Sebastian Vettel egyszer szerzett győzelmet a monacói első rajthelye kíséretében.

szing-2022-start-leclerc-pole-dppi

fotó: DPPI

Így nyert Bottas a legutóbbi Japán Nagydíjon

A szingapúri helyszínhez hasonlóan Suzuka is 2019-et követően tér vissza az F1-es versenynaptárba. A koronavírus-pandémia miatti kényszerszünet előtt Sebastian Vettel szerezte meg a pole-pozíciót Japánban, azonban hiábavaló volt az első sor kisajátítása az olaszoktól, a győzelem így is a Mercedesé lett, ahogyan zsinórban a hatodik konstruktőri vb-cím is. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Aki még ehhez hasonló tartalmakra kíváncsi, annak érdemes csatlakozni a Formula Retro nevű Facebook-csoportunkhoz.  

 

Az eddig utolsó F1-es pole Japánban: Vettel és a Ferrari

2019-ben rendeztek utoljára Japán Nagydíjat, akkor Sebastian Vettel futotta a leggyorsabb kört az időmérőn a Ferrarival. A belsőkamerás felvétel ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető - hangolódjunk ezzel az előttünk álló hétvégére:

pole_1

Valószínűleg a Japán Nagydíjat sem ússza meg eső nélkül az F1-es mezőny

A hétvégén három év után újra Suzukában fog versenyezni a Formula-1, az előrejelzések szerint viszont az időjárás nem biztos, hogy kegyes lesz a csapatokhoz és a versenyzőkhöz. Pénteken ugyanis minden jel szerint esőben kerülhet sor mindkét szabadedzésre – ami azért is lehet kellemetlen, mert épp a Japán Nagydíj második tréningje lenne az egyik, amelyen a Pirelli a 2023-as gumikat tesztelné a gyakorlás fél órával való meghosszabbítása mellett.

Szombaton az előrejelzések szerint napos idő várható Suzukában, vasárnapra azonban megint jósolnak záporokat a környékre: egyelőre még nem kérdőjeles, hogy a csapadék mikor érkezik meg a pálya környékére, de 70 százalék körüli eséllyel mondják azt a meteorológusok, hogy legalább részben vizes aszfalton zajlik majd a futam.

eso-f1

fotó: DPPI

Akkor és most: Verstappen több mint húsz év után ült vissza ugyanabba a Hondába

„Rendkívül különleges pillanat volt visszaülnöm ma abba az autóba, amelyikbe kisfiúként is beülhettem, amikor apám a Hondánál vezetett – főleg, ha ráeszmélünk az utóbbi néhány évben közösen elért sikerekre” – írta néhány fotó kíséretében a címvédés bebiztosítására készülő Max Verstappen. A képeken az látható, hogy a Red Bull pilótája még egészen kisfiúként, valamint most beül ugyanabba az autóba a Honda jóvoltából, amely gyártó részére az apja, Jos 1999-ben tesztpilótaként dolgozott.

MiniDrivers: Master Chief célkeresztjében Verstappen

Megérkezett a Szingapúri Nagydíj hat és fél perces összefoglalója a MiniDriverstől. Lássuk, miként szerezte szezonbeli második győzelmét Perez Miniéknél, miközben a HALO-videojátékból ismert Master Chief mintájú sisakjával Lando Norris célkeresztbe veszi Max Verstappent.

Vettel remek rajtja, Hamiltonék hibái, Zhou és Latifi ütközése – a legjobb szingapúri onboard videók

A vizes pálya gondoskodott róla, hogy bőven legyen miből válogatni a Szingapúri Nagydíj fedélzeti kamerás összeállításához – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

onboard-szing-video

Az IndyCarban térhet vissza Kimi Raikkönen

Egy erősen pletykaszintű, de egészen izgalmas forgatókönyv látott napvilágot a tengerentúlon: több forrás, mint a brazil UOL Sport arról ír, hogy Kimi Raikkönen 2023-ban újra versenyezhet, mégpedig az IndyCarban. A 42 éves Formula-1-es világbajnok, aki idén NASCAR-futamon vett részt Watkins Glenben, állítólag előrehaladt tárgyalásban áll a Ganassi istállóval. Raikkönen a 48-as számú Chevrolet-t Jimmie Johnsonnal felváltva vezetné – a hétszeres NASCAR-bajnok múlt héten jelentette be, egyik szériában sem vállal teljes szezont a jövőben.

A hírek szerint Johnson az öt oválversenyen szerepelne, Raikkönen pedig maradék 12 fordulón, az épített és utcai versenypályákon. Egy fontos akadály azonban van: állítólag Raikkönen felesége, Minttu nem rajong az ötletért, a Ganassi táborában mégis nagy a bizakodás, hogy a finn csatlakozik hozzájuk jövőre.

Formula-1-es világbajnokként utoljára Fernando Alonso szerepelt az IndyCarban 2020-as indianapolisi rajtja során, szezonra pedig Emerson Fittipaldi vállalkozott 1996-ban, mikor sérülés miatt még az év vége előtt visszavonult.

A színjáték vége: ismét megjelennek a Honda-logók a Red Bullokon és az AlphaTaurikon

Ugyan senki előtt nem volt titok, hogy a Red Bull idén is a Honda motorjait használja és a japánok komplett F1-es részlegét csak átcímkézték erre az évre, most mégis ismét hivatalossá teszik az együttműködésüket a felek. A Japán Nagydíjon ugyanis ismét ott lesz a Red Bull és az AlphaTauri autóin is a Honda logója, ezt jelentették be az érintettek - hozzátéve, hogy Sergio Perez lesz a Honda versenyzői akadémiájának nagykövete is. Ezzel beismerték a nyilvánvalót: eszük ágában sem volt szakítani egymással 2021 végén, a motorszabályokkal kapcsolatos politikai harc miatt viszont ezt a látszatot kívánták meg akkor a Red Bull érdekei. A HRC továbbra is jelentős munkát végez a csapatnak és nemrég az is kiszivárgott, hogy tárgyaltak egymással a 2026 utáni folytatásról is.

-00122024_016

fotó: dppi

Sajtóhírek szerint mégsem olyan nagy a Red Bull szabálysértése

A Daily Mail és a Sky Sports is arról számolt be saját információi alapján, hogy a Szingapúrban megszellőztetett csalásvádak annyira mégsem súlyosak a Red Bull-lal szemben, mint elsőre tűnt. A brit lapok úgy tudják, hogy ugyan valóban túlcsúszott a költséghatáron Christian Horner csapata, de nem jelentős összeggel, csak nagyjából egymillió fonttal, amit az energiaitalosok könyvelési hibákkal magyaráznak – állításuk szerint olyan tételek szerepeltek még a kiadásoknál, mint például idő közben elküldött munkavállalók bére. 

Szingapúrban a Mercedes és a Ferrari képviselői is deklarálták, hogy több tizedmásodperces előnyt jelenthet egy autónak az, ha a csapat túllépi a költséghatárt, így feltételezhető, hogy ha amennyiben az FIA valóban csak egy ejnye-bejnyével sújtja a Red Bullt, akkor itt még nem ér véget a szópárbaj. Az elmúlt hétvégén szinte minden csapat egyöntetú véleményt fogalmazott meg a kérdésben, hozzátéve, hogy a szőnyeg alá söprés veszélyes precedenst jelenthet a későbbiekre nézve.

Információk szerint az FIA jelentése valamikor a mai nap folyamán láthat napvilágot.

-00122040_389

fotó: dppi

Marquez a vb-esélyekről: „Pecco motorjára fogadnék”

Hihetetlenül szoros végjátékra van kilátás a MotoGP-ben: három fordulóval a szezon vége előtt mindössze két pont választja el egymástól a vb-tabella élén Fabio Quartararót és Francesco Bagnaiát, de Aleix Espargaro hátránya is mindössze húsz egység – sőt, még Enea Bastianini és Jack Miller is 40 ponton belül található. A nyári szünet óta Bagnaia van a legjobb formában, s a Thaiföldi GP-n Johann Zarco révén azt is láthattuk, hogy a Ducatin belül puha csapatutasítások – vagy ahogy a Formula Motocast lentebb hallgatható adásában fogalmaztunk: csapatkérések – is elhangzottak már az olasz segítése érdekében. Marc Marquez, akit még megelőzött a Bagnaiát már nem támadó Zarco, nem lát ez utóbbiban semmi kivetnivalót, egyúttal utalást tett arra, hogy a Desmosedici a legjobb gép jelenleg a királykategóriában:

„Tény, hogy Zarco nagyon gyorsan jött fel, megelőzött engem, és aztán Pecco mögött maradt. De ez normális, a Ducati 2007 óta nem nyert egyéni világbajnokságot. Sokszor kialakul a mezőny elejében a „Ducati Kupa”, és ebből profitálniuk kell. Övék a legjobb motor a rajtrácson, az összes versenyzőjük az élmezőnyben, ezt pedig ki kell használniuk ahhoz, hogy megnyerjék a bajnokságot” – vélekedett a The Race által idézett Marquez. Amikor arról kérdezték a Repsol Honda nyolcszoros világbajnokát, hogy Quartararót vagy Bagnaiát tartja-e esélyesebbnek a címre, válaszában a spanyol újra a Ducati versenyképességét emelte ki: „Pecco motorjára fogadnék. Úgy értem, a Ducati az Ducati, és mint látjuk, számos versenyzőjük nagyon jó. De Fabio az Fabio szintén, és nagyon jól motorozik. A gyenge pontját talán most az esős körülmények jelentik, de érdekes lesz majd ezt látni.”

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Sajtó: Közel a megállapodás Ricciardo és a Mercedes között

Daniel Ricciardo a 2022-es szezon végén távozik a McLarentől, s egyelőre nem dőlt még el, hogyan folytatódik a pályafutása. A Szingapúri Nagydíj csütörtöki médianapján arról beszélt, hogy az A terv továbbra is az, hogy 2023-ban is a rajtrácson legyen – szabad ülés már csak az Alpine-nál, a Haasnál és a Williamsnél van, de egyik istállónál sem ő a favorit –, de azt is elismerte, hogy opció számára a jövő év kihagyása és a tartalékosi szerep.

Ez utóbbi kapcsán már hetekkel korábban felmerült, hogy a Mercedes tartalékversenyzője lehet az ausztrál, s most a Canal+ francia tv-csatorna arról számolt be, hogy közel lehet a megállapodás a felek között. Ricciardót egyébként a hétvégén látták épp a Mercedes motorhome-jából távozni, ami szintén egyeztetésekre utalhat. A többszörös nagydíjgyőztes a korábbi teóriák szerint Lewis Hamilton visszavonulására játszva vállalná be a harmadik pilótai státuszt a Mercedesnél, a helyzetét azonban nehezítheti, hogy a jelek szerint a brit – aki korábban elmondta, hogy túl jónak tartja Ricciardót ehhez a munkakörhöz – nem mostanában akarja szögre akasztani a bukósisakját.

ricciardo-szingapur-dppi

fotó: DPPI

Ideges Verstappen, Latifire panaszkodó Zhou – így szólt a rádió Szingapúrban

Megérkezett a hétvégi csapatrádiós válogatás, benne többek között Max Verstappen időmérő végi kiakadásával, Sergio Perez örömével és szokás szerint ideges Yuki Tsunodával – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-szing-video-1

Bottas nem bánja, hogy kockáztattak Szingapúrban

Pontok nélkül maradt az Alfa Romeo csapata a legutóbbi hétvégén, miután Guanyu Zhou nem tudta befejezni a futamot, Valtteri Bottas pedig a 11. helyen zárt. A finn versenyzővel egy kockázatosabb stratégiát is bevállalt a csapat, amikor a lágy keverékű gumikat raktak fel az autójára, de a 33 esztendős pilóta ezt egyáltalában nem bánja. „A vége felé határozottan elkezdett visszaesni az autó tempója, de azt hiszem jó döntés volt kipróbálni, hátha előnyt ad a gumik melegítésénél, vagy valami mással. Végül nem tűnt úgy, hogy nagy különbséget jelentene, de úgy gondolom, azon a ponton kellett valami, ha pontokat akartunk szerezni. Legalább megpróbáltuk” – idézte Bottast RaceFans.

Hamilton szerint a magasságok és a mélypontok hétvégéjén vannak túl

Nem éppen a Mercedes tervei szerint alakult az előző hétvége, pedig a pálya karakterisztikája kedvezhetett volna nekik. George Russell már a kvalifikáción gondba került, és a versenye sem sikerült jobban, Lewis Hamilton pedig hiába indulhatott a harmadik helyről, több hibát is vétett, így végül mindössze a kilencedik helyen zárt. A csalódottságának a Twitter-oldalán is hangot adott, miközben igyekezett pozitívan előre tekinteni a következő fordulóra. „Ha azt mondom, hogy ez a magasságok és mélypontok hétvégéje volt, akkor az még enyhe kifejezés. Ismét köszönöm a csapatnak a kemény munkát, és hogy megtartották a lendületet. Köszönöm a szurkolóknak is. Lehajtjuk a fejünket, tovább küzdünk, és megerősödve térünk vissza Japánban” – állt a hétszeres világbajnok bejegyzésében.

Megkezdődhettek az egyeztetések Mick Schumacher és a Haas között

Először tárgyalhattak a szerződéshosszabbításról a felek a Sky Germany információi szerint. A fiatal pilóta 2021-ben csatlakozott jelenlegi alakulatához, az idei évben mutatott teljesítménye miatt viszont többször is felmerült, hogy új versenyzőt igazolhatnak a helyére, miután az idény végén lejár a kontraktusa. A Haas részéről a csapatfőnök Günther Steiner nemrégiben elárulta, hogy nem kapkodnak a döntéssel, mivel a lehető legjobb döntést szeretnék meghozni, a német médiában viszont felröppentek olyan hírek miszerint Szingapúrban már egyeztettek egy új szerződésről. Az elmúlt hetekben több pilótát is szóba hoztak a csapattal, állítólag Nico Hülkenberg, Antonio Giovinazzi, de még Daniel Ricciardo is esélyes lehet az ülésre.

Briatore komolyan kritizálta a versenyirányítást

Már a Szingapúri Nagydíj utolsó köreiben egyértelművé vált, hogy Sergio Perezt vizsgálták a biztonsági autós fázis alatt elkövetett szabálytalanságaiért, vétségei miatt pedig egy megrovást, valamint egy öt másodperces büntetést kapott a futam utáni órákban. Előnyének köszönhetően a győzelmét így is megtarthatta, ám ahogy az olasz média, úgy az egykori csapatfőnök Flavio Briatore is kritikus volt az FIA-val szemben, mivel nonszensznek gondolják, hogy csak órákkal a leintés után született meg a hivatalos döntés. A szakember jelenleg a sportág kereskedelmi oldalán dolgozik, így különösen érdekes volt a véleménynyilvánítása ebben a témában. „Ez nem a Formula-1, hanem az FIA hibája, és feltétlenül változtatni kell. Ez tönkre tehet egy futamot, és kihathat a bajnokságra is. Ha szabálytalanság történt, akkor miért várnánk órákat ezzel, amikor egy perc alatt eldönthetjük az összes technikai eszköz kimerítése által” – mondta Briatore a Lapressének nyilatkozva.

Valamiben azért Verstappen volt a legjobb a szingapúri hétvégén

A világbajnokság éllovasának mind az időmérője, mind a futama feledhetően alakult, a bokszutcában azonban az ő autóján végezte el a leggyorsabb kerékcserét a Red Bull – a 2,46 másodperc idei mércével közepesnek mondható, viszont a csapat a nyolcadik győzelmet szerezte vele a DHL Fastest Pit Stop Award értékelésében, így már 444 ponttal rendelkezik, míg a második McLaren már jelentősen le van maradva 321-gyel, és hasonlóan nagy a 212 pontos Ferrari hátránya harmadikként.

A Szingapúri Nagydíjon a második leggyorsabb a bokszutcában a Mercedes volt George Russell autóján, a harmadik pedig az Aston Martin Lance Stroll révén.

Szingapúr kapcsán kiemelendő egy másik különdíj, a leggyorsabb körért járó elismerés. A futam végén feltett lágy abronccsal Russell futotta meg toronymagasan a legjobb köridőt, 1:46,458-at teljesített. Idén először futott leggyorsabb kört, ezért azonban most szó szerint csak az elismerés járt: mivel az első tízen kívül végzett (14. helyezettként, utolsóként), nem kaphatta meg a bónuszpontot.

Tokióban fog versenyezni a Formula-E

Az elektromos bajnokság régóta tervez Japánban egy fordulót, kétszer bemutatót is tartottak az ország fővárosában, lehetséges helyszínként Yokohama és Tsubuka is felmerült, most pedig úgy néz ki, 2024 márciusában vagy áprilisában a terv megvalósulhat. A széria vezérigazgatója, Jamie Reigle, valamint Tokió kormányzója, Yuriko Koike szándéknyilatkozatot írt alá az esemény megrendezéséről. A pályát a városközponttól távolabb, Koto városrészében, a Tokyo Big Sight rendezvényközpont körül alakítanák ki.

Tokió célja 2050-re elérni a zéró széndioxid-kibocsátást, ebbe a stratégiába illeszkedik az elektromos közlekedést népszerűsítő Formula-E. Reigle elmondta, a sorozat hosszú távú projektben gondolkodik, az első évben pedig húszezer nézővel számolnak.

A Formula-E háza tájáról egy másik aktuális hír, hogy a 2015/16-os szezon bajnoka, Sebastien Buemi leigazolását bejelentette az Envision Racing, ahol az Abthoz csatlakozó Robin Frijns helyét átvéve Nick Cassidy csapattársa lesz. Buemi a széria indulása óta, nyolc éven keresztül az előbb Renault, majd a Nissan gyári programjaként működő e.dams versenyzője volt, de bajnoki címe és három ezüstérme ellenére visszaesett az utolsó két szezonban, 2020 óta dobogóra sem állt.

A szezon összes futamát megnyerte a 14 éves magyar suzukis

Nem akármilyen bravúrral zárta a Swift Cup Europe idényét Bucsi Attila: a magyar rendezésű, de Ausztriában, Szlovákiában és Lengyelországban is szereplő sorozat értékelését a hétvégi poznani szezonzárón 11 abszolút futamgyőzelemmel fejezte be 11 versenyből – úgy, hogy a hétvégék második futamai mindig fordított rajtráccsal zajlanak, azaz az első menet nyertesének a nyolcadik helyről kell indulnia.

A M1RA színeiben versenyző Bucsi bravúros teljesítményének abszurditása, hogy a nemzetközi 1,4-es bajnoki címet nem ő, hanem az osztrák Fabian Ohrfandl nyerte, ugyanis a magyar pilóta kora miatt nem szerezhet pontokat a legértékesebb bajnokságban. Hasonló eset állt fenn tavaly – akkor a fiatal nem nyújtott százszázalékos teljesítményt, de szintén bajnok lett volna, ha értékelik. A nagy trófea helyett a 2022-es magyar 1,4-es bajnoki címmel és az 1,4-es junior pontozás első helyével kell beérnie.

Az elsősorban külföldiekből álló 1,4-es mezőny legeredményesebb magyarja így hivatalosan Hartmann Balázs lett, aki ötödik pozícióban végzett. Magyarok elsősorban a régebbi generációs autókból álló 1,6-os mezőnyben szerepeltek, a nemzetközi bajnoki címet György Gábor szerezte.