DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök

Russell a bokszutcából rajtol Szingapúrban

A Mercedes ifjú britje a 11. rajthelyet lesz kénytelen feladni Szingapúrban, miután a Mercedes úgy döntött, hogy egy teljesen új erőforrással vágnak neki a versenynek Russell esetében. A 63-as rajtszámú autóba új belsőégésű motor, turbófeltöltő, MGU-H, MGU-K, akkumulátor és és központi elektronika is került a kvalifikációt követően. Mivel a csere nem került jóváhagyásra az FIA technikai delegáltja által, ezért a szokásos mezőny végi start helyett Russell a bokszutcából lesz kénytelen a mezőny után eredni.

Eddigi legerősebb hétvégéjét teljesítette Michelisz az ETCR-ben

Egy héttel a hungaroringi Super Racing Festival után ezúttal a WTCR nélkül vendégeskedett a spanyolországi Jaramában az Elektromos Túraautó-világkupa mezőnye. Michelisz Norbert a Pool Fast elnevezésű hatos csoportba került, s az eddigi két fordulóhoz képest erősebben teljesített: a kvalifikációt a negyedik legjobb idővel zárta, így ugyan a kisebb pontszámot érő negyeddöntőbe került, azt viszont megnyerte a Hyundai magyarja. Norbi ezzel felkerült az erősebb elődöntőbe, ahol pedig másodikként ért célba. Ennek köszönhetően a csoportja Szuperdöntőjét ebből a pozícióból kezdhették meg, ott azonban harmadik lett a két Cupra, Adrien Tambay és Marc Gené mögött.

Michelisz a hétvége során összesen 61 pontot gyűjtött, ami csoportjában a harmadik, összesítésben pedig a hatodik helyre volt elég, ami az eddigi legjobb eredménye az ETCR-ben. A hétvége királya egyébként a címvédő Mattias Ekström lett, aki hibátlan teljesítményt nyújtott a Pool Furious nevű csoportban: a kvalifikáción a leggyorsabb volt, majd a negyed-, az elő- és a szuperdöntőt is megnyerte. A Cupra svédje a maximális 100 ponttal így visszavette a bajnoki tabellán is a vezetést a Hungaroringen győztes márkatárs Tambay-től. Michelisz a világkupa összetettjében a nyolcadik pozícióba jött fel.

michelisz-etcr-jarama

Alonsót megbüntették cikázásért, még két helyet bukott

Nem elég, hogy a futam roppant pechesen alakult megint Fernando Alonso számára, még a verseny után is húzza az ág az Alpine versenyzőjét. A spanyolt nem sokkal a leintés után beidézték a felügyelők, mivel cikázott az egyenesben Valtteri Bottas előtt. Nos, a stewardok úgy ítélték meg, hogy Alonso valóban egynél többször váltott irányt a finn elleni védekezés közben az utolsó előtti körben a hátsó egyenesben, ami miatt az Alfa Romeo versenyzőjének egyszer bele is kellett emelnie a gázba, ez pedig annak ellenére is egyértelműen szabálytalannak minősül, hogy Bottas egyszer sem ért mellé.

Emiatt Alonsót öt másodperces büntetéssel sújtották, amivel a kétszeres F1-es világbajnok ezzel a hetedik helyett a kilencedik pozícióba került hátra, Bottas és Guanyu Zhou pedig egyaránt előrelépett egy-egy pozíciót. A 40 éves pilóta egy büntetőpontot is kapott, így már hatnál jár a 12 hónapot felölelő időszakban.

Volt egyébként még egy incidens, amit vizsgáltak a kanadai viadal után a felügyelők: Sebastian Vettel kapcsán merült fel, hogy nem tartotta a maximum tízautónyi távolságot a safety car-fázis során. A stewardok viszont a németet végül nem szankcionálták: indoklásuk szerint bár az Aston Martin versenyzője egy rövid időre valóban jobban lemaradt az előtte haladótól, mint tíz autó, de az SC-fázis vége felé felzárkózott és az újraindításig már tartotta is az előírt különbséget. A felügyelők megjegyzik: más versenyzőknél is megfigyelhető volt ugyanez.

alonso-montreal-futam-dppi

Még Kimi Raikkönen érkezése előtt szabályt módosít a NASCAR

A NASCAR Cup Series mezőnyében a PROJECT91 nevű program keretében tűnik majd fel időnként a Trackhouse Racing 91-es rajtszámú autója, melyet a csapat tervei szerint többségében nemzetközi szinten is elismert pilóták vezethetnek, az első, aki pedig megkapja ezt a lehetőséget Kimi Raikkönen lesz augusztus 21-én, a széria Watkins Glen-i állomásán. Bár mindez igazi szenzáció, a rivális csapatok tetszését abszolút nem nyerte el az ötlet, mivel az újoncoknak tesztlehetőséget kell biztosítani, így attól tartanak, hogy a több gyakorlás által a riválisuk előnybe kerülhet.

A problémát valószínűleg a NASCAR is észrevette, ezért elég hamar szabálymódosítást eszközöltek annak érdekében, hogy egy alakulat se jusson jogosulatlan előnyhöz. Ennek értelmében a szóban forgó teszteken csak olyan ember vezethet, aki legmagasabban jegyzett sorozatok valamelyikében ért el kiváló eredményeket, de nem vezethet azon a vonalvezetésen, melyen bemutatkozik majd a Cup Seriesben, kizárólag hasonló típusún.

Az autóra vonatkozólag is lesznek megkötések, így tehát ugyanolyan márkával kell tesztelni a pilótának, mint amivel rajthoz áll majd, de nem vezetheti a csapata autóját, vagyis Raikkönen esetében a Trackhouse Racing gépe helyett, egy másik alakulat által biztosított Chevrolet-val kell köröznie a jégembernek, a beállítások esetében pedig csak olyanba lehet belenyúlni, melyek a vezethetőséggel kapcsolatosak, és azt is versenyző visszajelzései szerint. Szintén fontos, hogy a tesztet az ominózus futamot megelőző 90 napon belül kell lebonyolítani, és mindössze három szett gumit használhatnak fel.  

Idén eddig nyolc pilóta szerzett pole-pozíciót az IndyCarban

Az IndyCar 2022-es szezonja kivételesen izgalmas eddig, ez pedig a futamok mellett a kvalifikációkra is igaz, amit a széria egyik legutóbbi Instagram-posztja is bizonyít. A mostani idényben eddig nyolc különböző versenyző, Scott McLaughlin, Felix Rosenqvist, Colton Herta, Rinus VeeKay, Will Power, Scott Dixon, Josef Newgarden, és Alexander Rossi rajtolhatott az élről, ez pedig a legtöbb 1961 óta. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NTT INDYCAR SERIES (@indycar) által megosztott bejegyzés

Ricardo Feller tökéletes napot zárt a DTM-ben

A hétvégén Imolában vendégeskedett a DTM mezőnye, ahol az első futamot szombaton René Rast nyerte, vasárnap pedig egy másik Audi pilóta, Ricardo Feller várhatta az élről a második versenyt. Az Abt újonca ezzel karrierje első pole-pozícióját szerezte a szériában, annak ellenére, hogy a tegnapi naphoz képest az Audi R8 LMS Evo II GT3 25 kilóval nehezebb lett a Balance of Performance módosítás miatt. Mellőle Felipe Fraga indulhatott, míg a második sorba olyan rutinos pilóták kerültek, mint Marco Wittmann, és Maro Engel.

Az első körökben Feller és Fraga nagy csatát vívtak, de a legizgalmasabb események a futam második felében következtek. Eddigre Feller már ellépett riválisától, így elindulhatott a meglepetésre élre kerülő Dev Gore után, mögöttük pedig Lucas Auerre irányult a figyelem, aki annak ellenére kiváló tempóra volt képes, hogy egy ízben a falnak ütközött a bokszutcában Mirko Bortolotti hibájának köszönhetően. A koccanás ellenére elég gyorsan elment Luca Stolz, Wittmann, és Engel mellett is, majd kicsivel később már Fragát üldözte a dobogóért. Utóbbi helyzetben végül az első sorból induló brazil húzta a rövidebbet, miután egy defektet kapott, ezzel pedig tönkrement a versenye.

A győzelemért a végén Feller és Gore küzdelmére lehetett számítani, de előbbi elég gyorsan átvette a vezetést, amit a leintésig már nem is engedett ki a kezéből, így első időmérős sikere után az első futamgyőzelmét is megszerezte. A harmadik pozíció sokáig úgy tűnt, hogy Aueré lesz, ám Wittmann az utolsó körben előzött egyet, így a Walkenhorst Motorsport versenyzője állhatott még fel a pódiumra.

Jégpálya-karbantartó gépekkel feszült egymásnak Perez és Tsunoda – videó

F1-es pilóták a világ leglassabb járműveivel: így harangozta be alábbi friss videóját a Red Bull, amelyben két versenyzőjük a jégkorongpályán karbantartására szolgáló gépekkel – amelyek a leírás szerint maximum 15 km/h-s sebességre képesek – teljesítettek egy akadálypályát. Ismerve az energiaitalosokat, mókából természetesen nem volt hiány:

Két pilóta is megrovásban részesült a kvalifikáció után

Több versenyzőt is vizsgáltak az időmérő edzést követően Kanadában. A szombati nap végén Charles Leclerc, Carlos Sainz és Alex Albon ellen is vizsgálat indult, mivel a stewardok úgy érezték, feleslegesen lassan vezettek az időmérőn, azért, hogy tiszta kört kezdhessenek meg. A vádak alól végül mindegyik versenyzőt felmentették, náluk viszont valamelyest rosszabbul járt Guanyu Zhou és Pierre Gasly. Őket azért vették elő, mert a 9-es kanyarban hibájukat követően nem a megfelelő módon, a narancssárga bóját megkerülve tértek vissza a pályára. A két pilótát végül megrovásban részesítették.

Sergio Perezt Kanadában is imádják a szurkolók

Különleges videót töltött fel Twitter-oldalára a mexikói pilóta, melyen az látható, ahogyan Christian Horner és Adrian Newey társaságában megérkezik az egyik szállodához Kanadában. A felvételen jól látható, hogy a rajongók megőrülnek Perezért, aki igyekezett eleget tenni a kéréseknek, így osztott néhány aláírást, és megállt pár fotóra. A Red Bull versenyzője nemrégiben tette ezt közzé, amihez az alábbiakat fűzte hozzá: „Köszönjük mindenkinek a támogatást! Remélem, hogy holnap egy nagyszerű versenyt tudok nektek biztosítani!” – írta még szombat este.

Verstappen és Alonso szárnyalása, Perez hibája – ez történt a montreali időmérőn

Ha esetleg lemaradtál a Kanadai Nagydíj kvalifikációjáról vagy csak felelevenítenéd a legfontosabb történéseket, IDE vagy a képre kattintva nézhető a hivatalos videós összefoglaló:

perez-crash-montreal

Este jön az F1-es Kanadai Nagydíj, előtte MotoGP és túraautó – itt a vasárnapi program

Reggeltől estig lesz mit néznünk, ha autó-motorsportra vágyunk, hiszen Montrealban az F1, a Sachsenringen pedig a MotoGP mezőnye csap össze, de emellett lesz DTM és ETCR is – mutatjuk a menetrendet a közvetítésekkel együtt:

9:05-9:29 ETCR, A csoport, elődöntők
10:05-10:25 DTM, második időmérő
11:00-11:45 Moto3, futam (Aréna4)
12:05-12:29 ETCR, B csoport, elődöntők
12:20-13:05 Moto2, futam (Aréna4)
13:30-14:30 DTM, második futam
14:00-14:45 MotoGP, futam (Aréna4)
15:06-15:21 ETCR, A csoport, szuperdöntő (17:30-tól Eurosport 1)
16:40-17:05 ETCR, B csoport, szuperdöntő (17:30-tól Eurosport 1)
20:00 Formula-1, futam (M4 Sport)

montreal-f1-dppi

Újabb komponenseket cserél a Ferrari, Leclerc a mezőny végéről indul!

Az már péntek este eldőlt a harmadik vezérlőelektronika beszerelésével, hogy Charles Leclerc rajthelybüntetéssel vág neki a vasárnapi Formula-1-es Kanadai Nagydíjnak. A harmadik szabadedzés során pedig az is kiderült, hogy a Ferrari úgy határozott, hogy belsőégésű motorból, turbófeltöltőből, MGU-H-ból és MGU-K-ból pedig a negyediket kapja meg a monacói, ez pedig azt jelenti, hogy a vb-címért harcoló versenyző a rajtrács végéről fog startolni Montrealban.

Leclerc mellett egyébként Yuki Tsunodát is hasonló okokból kifolyólag sorolják majd a mezőny végére a szezon kilencedik futamán.

leclerc-montreal-dppi-2

Friss híreket közöltek a nemrég műtött Marquez állapotáról

Marc Marquez jobb felkarját bő két héttel ezelőtt műtötték meg negyedik alkalommal a két évvel korábbi jerezi balesete óta, mivel a korábbi operációk ellenére sem gyógyult meg rendesen a csont. A nyolcszoros világbajnok motoros szombaton a madridi kórházban járt felülvizsgálaton, a Repsol Honda közleménye szerint pedig eddig biztatók a jelek a doktorok szerint, jól halad a gyógyulás. Marquez a következő négy hétben irányított gyakorlatokat fog végezni, amelyekkel passzív módon „mozgatják” majd a vállát, hiszen a karja továbbra is rögzítve lesz.

„Ma orvosi ellenőrzésen voltam, az orvosok pedig elégedettek” – mondta el a 29 éves motoros. „Rögzítve van a karom, és ez a következő négy hétben is így lesz. Az érzéseim eddig biztatók, mert nincsenek fájdalmaim, és ez rendkívül fontos. Ez lehetővé teszi, hogy pihenjek és kövessem az orvosok utasításait: egészséges diéta, sok folyadék és sokat legyek a kutyáimmal, mert fontos, hogy a testem ne legyen inaktív. A legfontosabb az orvosok szerint, hogy nyugodt és türelmes legyek.”

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Marc Márquez (@marcmarquez93) által megosztott bejegyzés

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megrovást és pénzbírságot is begyűjtött Vettel

A német egyike volt azon három versenyzőnek – Pierre Gasly és Lance Stroll mellett –, akik hivatalos megrovásban részesültek, mert a második szabadedzésen nem a versenyigazgatói utasításnak megfelelően, balról kerülték meg az utolsó sikánnál levő bóját pályaátvágás során.

Vettel ezenkívül egy pénzbírságot is begyűjtött csapata számára: már szombaton érkezett a hír, hogy az Aston Martin 5000 eurós csekket kapott a stewardoktól, amiért Vettel az első edzésen a csapat utasítására Kevin Magnussen elé hajtott ki a bokszutcában. A dánnak vészfékeznie is kellett. Ezek ellenére Vettel mégis elégedetten tekinthet vissza pénteki napjára, hiszen negyedik legjobb köridőt futott meg.

Elhunyt munkatársa előtt tiszteleg a Mercedes

Paul Sims – ez a név került fel a W13 orrkúpjára Kanadában, két szponzori felirat közé. Paul Sims a csapat régi kollégája volt, aki 20 éven keresztül dolgozott Brackley szélcsatornájában technikusként és csoportvezetőként. A megbecsült szakember a héten hunyt el, csapata pedig ezzel a gesztussal emlékezik rá a hétvégi nagydíjon.

DTM: Rast visszatérése óta először nyert, óriási felzárkózás a dobogóra

A 2021-es szezont kihagyó háromszoros DTM-bajnok idén visszatért a sorozat rajtrácsára, az Abt Audi versenyzője azonban lassan vette fel a GT3-as autókból álló mezőny tempóját, a portugál szezonnyitón még a pontzónába sem fért be. A Lausitzringen aztán harmadik hellyel már dobogóra állt, Imolában pedig minden összejött neki: sem az időmérőn, sem a futamon nem talált legyőzőre, a 2020-as hockenheimi szezonzáró óta először nyert. Éppen egykori fő kihívója és márkatársa, Nico Müller lett második a kvalifikáción és versenyen is.

A két Audi meglehetősen unalmas futamot szolgáltatott, egyedül a rajtnál volt köztük kisebb összecsapás, az izgalmak zöméről Mirko Bortolotti gondoskodott. Az olasz lamborghinis a 16. helyről rajtolt – a GRT csapat rosszul jelölt gumikat használt a szabadedzésen, emiatt sorolták hátra tíz hellyel –, ezért alternatív stratégiával próbálkozott, későre hagyta kötelező kiállását. A nyolcadik helyre tért vissza, majd friss gumijain leggyorsabb köröket szórva vadászta le ellenfeleit. A számláló utolsó percében a derekasan védekező Thomas Preininget is megelőzte: az osztrák újonc a korábbi két fordulón még pontot sem ért el, Imolában azonban új szintre lépett, harmadik rajthelyet szerzett a Porschéval, és a legvégéig úgy tűnt, dobogóra áll.

Helyette hazai pályán Bortolotti szerezte negyedik DTM-dobogóját – mindössze hét rajtból – Preiningnek negyedik hely jutott, Kelvin van der Linde lett az ötödik. A sorozat vendégversenyzőként visszatérő veteránja, Timo Glock már az első körben kiesett ütközés következtében.

Ekkor dönthet a Ducati Miller utódjáról – ketten vannak a kalapban

Bő egy héttel ezelőtt vált hivatalossá, hogy Jack Miller 2023-ban már a KTM versenyzője lesz, hosszú évek után elhagyva a Ducati kötelékeit. Azt még egyelőre nem jelentették be, hogy ki foglalhatja el a helyét a gyári csapatban, de régóta egyértelmű, hogy a szatellit csapataiknál pallérozódó Jorge Martin és Enea Bastianini közül kerül ki a befutó. Paolo Ciabatti, a Ducati sportigazgatója ezt meg is erősítette a Sachsenringen a MotoGP hivatalos közvetítésében nyilatkozva, de azt is elmondta, hogy még kivárnak a döntéssel:

„Alighanem várni fogunk az augusztusi második versenyig, hogy kicsit még mérlegeljük a helyzetet. A célunk az volt, hogy Enea és Jorge is maradjon velünk jövőre. Ezt szerintem elértük, most pedig el kell döntenünk, ki menjen a gyári csapatba, Jorgének pedig szeretnénk több esélyt adni, hogy fizikai problémák nélkül motorozhasson” – utalt Martin néhány héttel korábbi kézműtétjére Ciabatti. Jelenleg amúgy Bastianini áll a legjobban az összes ducatis közül, hiszen három futamot is nyert már 2022-ben, de akárcsak Martin, neki is sok bukás miatti nullázás van a neve mellett.

ducati-martin-bastianini

Nemrég az a pletyka is felröppent, hogy esetleg a Suzuki távozása miatt egyelőre üléssel nem rendelkező Joan Mir is esélyes lehet a Ducatinál, de ezt Ciabatti cáfolta: „Joan Mir egy nagyszerű motoros, de soha nem vettük fel vele a kapcsolatot. Jorge és Enea között fogunk dönteni a gyári csapatot illetően, és más versenyző nem lesz érintett. Johann Zarcóval pedig hosszabbítani fogunk a Pramacnál” – tette hozzá. Mir egyébként továbbra is leginkább a Repsol Hondánál köthet ki Pol Espargaro helyén.

Ahhoz, hogy mégsem dőlt még el, hogy Bastianini megy a gyári Ducatihoz, köze lehet annak is, hogy csütörtökön a pletykákkal ellentétben mégsem jelentették be, hogy a KTM-től távozó Miguel Oliveira a Gresini Racinghez igazol, éppen az olasz helyére. A The Race információi szerint egyébként Oliveira az Apriliára váltó RNF Racingnél is esélyes lehet. S ha már RNF: velük korábban Alex Rinst hozták szóba, nemrég pedig felröppent a Moto2-es vb-esélyes Celestino Vietti neve is, ám Razlan Razali csapatvezető az olasz érkezését határozottan cáfolta.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hajszálon múlt egy mormota élete a szabadedzésen

A montreali Notre-Dame-szigeten számos mormota él, és a kis állatok időnként bejutnak az aszfaltcsíkra is. Volt már, akinek földi pályafutása szomorú véget ért, de a 2022-es versenyhétvége első hívatlan látogatója, a közvetítésben Gary névre keresztelt mormota szerencsésebb volt. Az egyik legforgalmasabb pillanatot választotta a pályán való átkelésre, három autó is érkezett, de szerencsére át tudott csusszanni köztük – a fedélzeti kamerás felvételen látható, Carlos Sainz Ferrarija mennyire is közel volt.

Rajztudásukat csillogtatták az F1-es versenyzők

Különleges feladat elé állították az Alpine, az AlphaTauri és a Haas versenyzőit, akiknek a csapattárs rajzait kellett felismerniük. Volt néhány egészen egyszerű feladvány, amikor viszont személyeket kellett lerajzolniuk, gyakran némi csaláshoz folyamodtak a pilóták – az pedig külön megér egy misét, Sebastian Vettelt hogyan ábrázolta Fernando Alonso vagy épp Kevin Magnussen. Az F1 videója IDE vagy a képre kattintva indul:

rajz-f1-video

Három versenyzőt is figyelmeztettek, a futamon óvatosnak kell lenni az utolsó sikánban

Sebastian Vettel, Pierre Gasly és Lance Stroll kapott hivatalos megrovást a Kanadai Nagydíj versenyfelügyelőitől a pénteki második szabadedzés után. Az ok azonos: az utolsó sikánban pályaelhagyásnál nem tartották be az Eduardo Freitas versenyigazgató jegyzeteiben szereplő utasítást, amely arról szól, hogy a narancssárga bóját balról megkerülve, az aszfaltos bukótér legvégén lehet újra csatlakozni a pályára.

A három versenyző jobbról kerülte meg a bóját, ezért részesültek figyelmeztetésben. Érdekesség, hogy Vettel – akinek 2019-ben is meggyűlt a baja a montreali sikánokkal, abban az évben épp egy átvágás és veszélyes visszatérés miatt bukta a futamgyőzelmet – azzal érvelt, az első szabadedzésen még nem állították fel a bóját, de ezt a stewardok nem fogadták el, mivel a versenyigazgatói jegyzet egyértelműen fogalmaz. Figyelni kell a futamon is a Gilles Villeneuve pálya ezen pontján, ugyanis három sikánátvágás után fekete-fehér zászlót kap a vétkes versenyző.

Öt megrovás (ebből négy vezetéshez kapcsolódó) után tízhelyes rajtbüntetés jár a szabályok értelmében. Vettelt és Gaslyt idén először, Strollt másodszor figyelmeztették az illetékesek.

Nizzai utcai pályára költözhet a Francia Nagydíj?

Az egyre több érkező helyszín miatt néhány jelenlegi futam sorsa egy ideje már kérdőjeles a Formula-1-ben: a leginkább a Francia Nagydíj helye forog veszélyben. Ahogy az a Formula Podcast friss adásában elhangzott, a tervek szerint kétévenkénti rendezést vállaló Le Castellet nem is szerepel a 2023-as versenynaptár nagyon előzetesnek nevezhető verziójában.

Ugyanakkor mint arról a Formula Podcast Facebook-csoportban már írtunk, elképzelhető, hogy rövidesen már nem is a Paul Ricard ad otthont a Francia Nagydíjnak: Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója ugyanis a L’Equipe-nek adott interjúban arról beszélt, hogy folyamatban van egy projekt, miszerint egy új nizzai városi pályán rendezhetnének versenyt. Domenicali szerint jelenleg vizsgálják a lehetőségeket, s azt ígérte, hogy július végére tisztább képet kaphatunk a francia futam jövőjéről – egyúttal várhatóan a jövő évi F1-naptár első változatát is akkor ismerhetjük majd meg. Nizza egyébként nem messze fekszik Monacótól, amelynek nagydíja kapcsán szintén felmerült, hogy épp a Francia GP váltótársa lehet.

f1-francia-start-dppi_1

fotó: DPPI