DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 8. vasárnap
Motor

Újra szatellit csapatot akar a Yamaha – de ki lesz vevő rájuk?

A MotoGP-érában először fog előfordulni, hogy csupán a két gyári motort indítják a hangvillások, de hamar változtatna ezen a márka, hiszen egyértelmű hátrányba kerülnek így a riválisokkal szemben.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Nagyjából két évtizedig a Tech3 funkcionált a Yamaha szatellit csapataként a MotoGP-ben, majd néhány éve az előbb Petronas SRT, majd idén már RNF Racing névre hallgató maláj alakulat volt a partnerük. A Tech3 számos dobogós helyezésig jutott a hangvillásokkal (míg utána a KTM futamot is nyertek), a Petronas SRT viszont győzelmeket is bezsebelt 2020-ban Fabio Quartararóval és Franco Morbidellivel.

A 2022-es évad azonban pocsékul sikerült az RNF számára – sőt, igazából Quartararón kívül egyetlen yamahás sem tudott érdemi eredményeket felvonultatni. Ennek eredménye pedig az lett, hogy Razlan Razaliék istállója 2023-ban már nem M1-eseket, hanem az először szatellit csapatot kiszolgáló Apriliákat állít majd csatasorba a királykategóriában.

motogp-rnf-yamaha-2022



Ez azt jelenti, hogy a Yamaha MotoGP-s története során először mindössze a két gyári géppel lesz jelen a rajtrácson, miközben az összes többi márkának lesz legalább egy második csapata (a Tech3 Gas Gas név alatt indítja ugyan a motorjait, de azok gyakorlatilag KTM-ek), sőt az idei évben dominánssá váló Ducati továbbra is összesen nyolc motorral fogja képviseltetni magát. Márpedig azt a Yamahánál is tudják, hogy ez óriási előnyt jelent a bolognaiak számára, így a lehető leghamarabb szeretnének újra szatellit csapatot:

„Igen, feltett szándékunk újra szatellit csapatot indítani, amint ez lehetséges” – nyilatkozta Lin Jarvis csapatmenedzser a Crash.net hasábjain. „Jövőre egyértelműen nem válik az előnyünkre, hogy csak két motorunk lesz! Egyértelmű, hogy a Ducati rengeteg adatra tesz szert. Nemcsak nyolc motorjuk van, hanem öt-hat igen gyors versenyzőjük is. Mindannyian gyorsak, de öt-hat közülük kivételesen jól teljesít. Ennek köszönhetően minden gumit kipróbálhatnak az edzéseken, mindent számításba vehetnek és kiértékelhetnek. Nyilvánvaló, hogy ez előny.”

„De mi nem akarunk nyolc motort, mert ennek azért terhe is van” – tette hozzá Jarvis. „Előnyt jelent, de teherrel is jár nyolc motort támogatni. A mi megítélésünk szerint a négy az optimális szám, és sajnálatos, hogy jövőre nem ennyi gépünk lesz. De remélhetőleg a lehető leghamarabb újra lehet szatellit csapatunk.”

 

Kik jöhetnek számításba?

Már „csak” az a kérdés, hogy lesz-e olyan privát istálló, amely nyitott lenne a Yamahával való együttműködésre. Nyilván nem véletlen, hogy az RNF-nél is úgy döntöttek, hogy inkább Apriliára váltanak, s az említett idei eredmények alapján nem feltétlenül vonzó egyelőre a YZR-M1-es – főleg a Ducatival szemben, még akkor is, ha esetleg az olaszok csak korábbi specifikációt tudnak kínálni, hiszen Enea Bastianini egy 2021-es masinán szerzett négy győzelmet és vb-bronzérmet a Gresini Racingnél.

motogp-yamaha-2022-boksz

Aligha vonzó egy olyan motor, amellyel csak Quartararo tudott érdemi eredményeket elérni 2022-ben

Kik jöhetnek szóba? Az RNF-et a mostani szakítás alapján alighanem lehúzhatjuk a listáról. Jelen állás szerint úgy tűnik, hogy az LCR, a Pramac és a Tech3 is szoros szállal kötődik a gyártójához, azaz sorban a Hondához, a Ducatihoz és a KTM-hez: előbbi és utóbbi esetén az adott márka egyetlen szatellit csapatáról van szó, így eleve szoros az együttműködés, de a Pramac is az első számú partnernek számít a Ducatinál, amit jól mutat, hogy 2023-ban is ők fogják megkapni a gyári gárdával megegyező motort.

Marad lehetőségként a Gresini és a VR46, amelyek egyaránt Ducatival mennek, viszont a Pramac Racinggel ellentétben egyéves specifikációjú motorral. Ám mint írtuk, ez sem feltétlenül hátrány, elvégre a 2022-es Ducati egy világbajnokságot nyert versenygép, s Bastianini említett győzelmei vagy akár Marco Bezzecchi dobogója és pole-ja is azt mutatja, hogy bőven lehet jó eredményeket elérni a korábbi verziókkal is – miközben a Yamahával nemigen lehetett.

A Gresini oldaláról annyit kommunikáltak a Crash.net megkeresésére, hogy a Ducatival kötött szerződésük 2023-ig szól, azt követően nyitottak a lehetőségeik, ám az eddigi eredmények és annak fényében, hogy csak idén váltottak a bolognaiak motorjaira, nem tűnik valószínűnek, hogy rögtön Yamahára cserélnék őket – hacsak jövőre nem esik vissza a teljesítményük Alex Marquezzel és Fabio di Giannantonióval, s a Yamaha nem válik ütőképesebb masinává.

 

Újra összeállhat a Rossi–Yamaha páros?

Ami pedig a VR46-ot illeti, Valentino Rossi korábbi yamahás sikerei kapcsán adná magát az együttműködést. Mielőtt a királykategóriába beszállt volna a Doktor csapata, fel is merült lehetőségként, hogy ők lesznek a hangvillások szatellit csapata, ám a tárgyalásokat nehezítette, hogy Rossi akkor épp az aktuális partnernél, az SRT-nél húzta a gázt, így végül az a döntés született, hogy a maláj istálló marad a Yamaha kötelékeiben, míg a VR46 a Ducatit választotta.

motogp-vr46-marini-2022

Nem biztos azonban, hogy ez sokáig így marad, a FIM nemrég újraválasztott elnöke, Jorge Viegas ugyanis meglepő hírrel szolgált a napokban: „Nem tartom túl jónak a helyzetet” – mondta a Suzuki kiszállása és a Yamahák számának csökkenésére utalva. „De ez szerintem csak 2023-ban lesz így. 2024-ben ugyanis Valentino Rossi csapata Ducatiról Yamahára fog váltani. Egyelőre ez még csak elképzelés, nem pedig megerősített tény, de megosztom a hírt. Hat Ducati és négy Yamaha lesz.”

Azért nem eszik olyan forrón a kását: Viegas szavait ugyanis megdöbbenéssel fogadták a VR46-nál. A csapatfőnök Alessio ’Uccio’ Salucci, aki Rossi legjobb barátjaként a kilencszeres világbajnok teljes karrierjét végigkísérte, határozottan cáfolta a FIM-elnök kijelentését:

„Nem tudom, Viegas miért robbantotta ezt a bombát, de furcsa az egész, mert mi semmit nem tudunk róla” – idézi szavait a GPOne.com. „Ismétlem: hároméves szerződésünk van a Ducatival, amely 2024-ben jár le, és lehetőségünk van további két évre meghosszabbítani. Tiszteletben fogjuk tartani a megállapodást, aztán 2025-re meglátjuk, folytatjuk-e vagy sem. Mint mindig is mondtam, számunkra fontos, hogy versenyképes motorjaink legyenek.”

Utolsó mondata jelen állás szerint egyértelműen a Ducatit jelentheti a fent említett tényezők, de az elmúlt években megszokhattuk, hogy nagyon gyorsan változhatnak a viszonyok a MotoGP-ben. Egyelőre azonban nem tűnik könnyűnek a Yamaha helyzete szatellit csapat szempontjából – hiába lenne az az ideális szcenárió a Dorna számára is, ha minden márka indítana egy második istállót is.

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: