Michelisznek mutatott be Catsburg helyett a kilökött Priaulx
https://formula.hu/parc-ferme/23537
A háromszoros WTCC-bajnok Andy Priaulx a hajrában esett ki a WTCR első suzukai futamáról, miután az 1-es kanyar féktávján Nicky Catsburg hátulról belerohant és kilökte őt. A Lynk & Co versenyzője érthetően nem volt boldog, és az autóból kiszállva rögtön a pálya mellé sétált, hogy a biztonsági autó mögött vonatozó mezőnyben átadja szívélyes üdvözletét Catsburgnak. A britnek azonban nehezére esett megtalálni az ominózus Hyundait a négy közül: először még Gabriele Tarquini érkezésekor is emelte a kezét, majd végül Michelisz Norbert kapta meg a nem túl szép bemutatást, aki az eltelt idő alatt már helyet cserélt Catsburggal, így még jobban összezavarva Priaulx-t.
A versenybírók abban igazat adtak Priaulx-nak, hogy Catsburg volt a vétkes a balesetben, és ki is szabtak a hollandra egy utólagos 30 másodperces időbüntetést, amivel elveszítette a 14. helyért járó két pontját. Az üzenetátadás módját azonban nem díjazták, a sportszerűtlen magatartásért ugyanis a brit 1000 eurós pénzbírságot lesz kénytelen befizetni. Sőt, mivel egy ettől független incidensért, a bokszutcai fehér vonal rajt előtti átlépéséért figyelmeztetést kapott, és ebből összegyűjtötte a harmadikat, a hétvége második futamán 10 rajthelyes hátrasorolással kell majd számolnia.
Andy Priaulx demonstrates proper post-crash anger etiquette at the end of #WTCR Suzuka Race 1
— Motorsport.com (@Motorsport) October 26, 2019
More videos from WTCR here: https://t.co/2UaFnVAKB2 pic.twitter.com/afyPGJB9pe
Videó: új festéssel támad az F1-es Las Vegas-i Nagydíjon a Ferrari
https://formula.hu/parc-ferme/36920
Nemrég a pilóták versenyruházatának módosításait mutatta meg a Ferrari F1-es csapata, most pedig leleplezte, hogy az SF-23-as festését is módosítja kicsit a Las Vegas-i Nagydíjra. Persze gigantikus átalaításokra nem kell készülni, de egy kicsit több fehér kap szerepet a dizájnban.
Íme a videó:
An historic look for an all-new track.
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) November 9, 2023
Say hello to our SF-23 #LasVegasGP livery pic.twitter.com/tLXsPhkq1T
Gyorshír: Elutasították a Haast, marad az USA GP eredménye
https://formula.hu/parc-ferme/36919
A Haas a múlt hétvégén nyújtott be felülvizsgálati kérelmet az austini USA Nagydíjat illetően, mivel szerintük a stewardok által figyelmen kívül hagyott soktucatnyi pályaelhagyásért többszáz másodpercnyi időbüntetést kellene kiosztani. A témáról itt és itt írtunk részletesebben.
Azonban az amerikai csapat kérelmét elutasították, ugyanis az illetékesek szerint nem tudtak jelentős és releváns új bizonyítékokat bemutatni – ami a felülvizsgálati kérelem alapfeltétele.
Erősorrend: Norris a dobogón, Perez süllyed
https://formula.hu/parc-ferme/36918
A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik. A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.
A Sao Pauló-i Nagydíjat követően így áll a pilótarangsor az eddigi pontszámok átlaga alapján:
A brazil hétvégén a szenzációs versenyt futó Fernando Alonso kapta a legmagasabb pontszámot, de kiemelkedő értékelés jutott az egy pole-t és két győzelmet szerző Verstappennek, az egy pole-t és két második helyet gyűjtő Norrisnak, valamint az erőn felül teljesítő Tsunodának, míg a leggyengébbnek ezúttal Zhou produkcióját találtuk. A brazil hétvége összes pontszáma sok más érdekesség mellett meghallgatható a Formula Podcast legújabb adásában:
„Max mintha néha unatkozna” – Lambiase
https://formula.hu/parc-ferme/36917
Bár Gianpiero Lambiase, Max Verstappen versenymérnöke a Talking Bulls podcast adásában magát és a holland pilótát is telhetetlennek és perfekcionistának nevezte, azt azért megjegyezte, hogy a legfölényesebb uralt versenyeken olykor azt érzi a háromszoros F1-es világbajnok versenyzőjén, hogy kicsit unatkozni kezd az autóban ülve:
„Néha úgy érzem, hogy igazából unatkozol” – mondta a műsorban Lambiase a szintén ott lévő Verstappennek. „Úgy gondolom, még ha 30 másodperces előnyünk is van a pályán, mindig a „zónában” maradok, próbálunk mindent maximalizálni és mindent komolyan venni. Míg Max azon a ponton talán némileg elveszíti az érdeklődését, és úgy van vele, hogy ’gyerünk már, GP, lazíts egy kicsit!’.”
Új motort fog használni Russell az F1-es Las Vegas-i Nagydíjon, de vár-e rá rajtrácsbüntetés?
https://formula.hu/parc-ferme/36916
A Mercedes amúgy is pocsék teljesítményére az tette fel a pontot múlt vasárnap Interlagosban, hogy George Russellt egy fokozatos romló motorprobléma miatt idejekorán kihívták a bokszba, így nem ért célba a Sao Pauló-i Nagydíjon. Felmerülhetett, hogy emiatt esetleg motorcsere és ezzel rajtrácsbüntetés vár rá a soron következő Las Vegas-i fordulón, ám Riccardo Musconi, a Mercedes autóteljesítményért felelős vezető mérnöke megerősítette: ugyan valóban másik erőforrást kap Russell a jövő hétvégén, ám egy már használt hajtásláncról van szó és a brazíliai meghibásodástól függetlenül így tervezték, szóval nem sorolják majd hátra a britet.
„George másik motort fog használni a következő két futamon, ahogy azt eredetileg kiosztottuk” – fogalmazott Musconi a Mercedes videójában. „Az Interlagosban használt erőforrásnak az volt az utolsó hétvégéje, szóval miért döntöttünk úgy, hogy kihívjuk a versenyből az autót? Elkezdtünk eléggé aggasztó nyomási és hőmérsékleti adatokat látni, és eljutottak egy olyan pontra, ahol biztosak voltunk benne, hogy meg fog hibásodni. Hogy elkerüljünk egy esetleges tüzet és károkat az autó más részein, a logikus következtetés az volt, hogy álljunk ki. Másik hajtásláncot fog használni az utolsó két futamon, szóval ilyen tekintetben nincs probléma.”
„Lewisnak szelektív a memóriája” – Horner
https://formula.hu/parc-ferme/36915
Valósággal letarolja a 2023-as Formula-1-es szezont Max Verstappen és a Red Bull: a holland pilóta már 17 győzelemnél jár – ráadásul egy több mint 70 éves rekordot is megdöntött –, míg a bikák 19-nél, amellyel beállították a Mercedes 2016-os csúcsát. Lewis Hamilton korábban az RB19-est a valaha látott legdominánsabb autónak nevezte – a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint azonban a hétszeres vb-első elfeledkezik, hogy a Mercedesszel hány évig és milyen mértékben uralták az F1-et:
„Úgy érzem, szelektív a memóriája. Az előző időszakban néhány győzelmük mértéke eléggé szemérmetlen volt. Néhány éve elég jó szériánk van, de ha valakinek nem kellene ezt mondania, az Lewis” – fogalmazott Horner az Eff Won with DRS podcast adásában. A csapatfőnök hozzátette: a 2021-es szezon után, amely „fizikailag öregített” rajta, kellemesnek érzi a kényelmesebb évadokat – viszont 2024-ben arra számít, hogy a szabályok állandósága révén szorosodni fog a mezőny.
Ritkán adódó lehetőséggé kovácsolta a rajtbaleset után a futamát Oscar Piastri
https://formula.hu/parc-ferme/36914
Bár az F1-es Sao Pauló-i Nagydíjának startjánál alapvetően a két Haas és Alexander Albon ütközött össze, Oscar Piastri McLarenjét is eltalálta hátulról Nico Hülkenberg autója. Piastri versenygépét a bokszban meg tudták szerelni a piros zászlós megszakítás alatt, ám akárcsak az erre irányuló szabályokat élesen kritizáló Daniel Ricciardo, ő is körhátrányban folytathatta csak az újraindítást követően. Az ausztrál újonc azonban tesztelésre fordította a versenyt:
„A szombati napot követően volt néhány nyilvánvaló dolog, amit ki akartam próbálni és amin javítani akartam. Szerintem sokat kísérleteztem ezekkel, néhány közülük sikeresnek bizonyult, mások nem. De nagyon ritkán adódik ilyen lehetőség, hogy így tesztelj dolgokat” – fogalmazott Piastri, akit a Motorsport.com idézett. „Persze jobban örültem volna, ha elő sem áll ez a helyzet. De amikor adódik, le kell rá csapni és ki kell használni, figyelembe véve a korlátozott tesztlehetőségeket. Köszönet mindenkinek az elképesztő erőfeszítésért, hogy 20 perc alatt összerakták az autót, ami nem egyszerű feladat, és így nyertünk extra 70 kört. Úgyhogy rengeteget tanultam.”
„A legjobb motorra ülök át, nem lehet kifogás” – Marquez
https://formula.hu/parc-ferme/36913
Marquez a szezon végén 11 év után távozik a Repsol Hondától, és 2024-ben immár a Gresini Ducatinál fog versenyezni a MotoGP-ben. Bár a szatellit istállónál csak egyéves specifikációjú motorra ülhet fel a spanyol, sokan arra számítanak, hogy a nyolcszoros világbajnok az egyik favoritja lesz a következő szezonnak. Azt maga Marquez is elismerte, hogy nem lehet kifogása, hiszen jelenleg a Ducati a legjobb technika a mezőnyben:
„Egy ilyen nagy döntés után mindig vannak kételyek. Rendkívül nehéz átülni egy másik motorra és egyből az első évben nyerni. De tény, hogy az eredmények alapján a legjobb motorra ülök át. A bajnokság első, második és harmadik helyezettje is ezzel a motorral megy. Úgyhogy végső soron nem lehet kifogás, a motor adott” – idézi a motorost a Crash.net portál. Hozzátette: majd az idő eldönti, hogy helyes döntést hozott-e a váltással, amelynek egyébként a személyes aspektusa volt a legnehezebb számára, hiszen hiányozni fog neki a Honda és a körülötte dolgozó emberek.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Leclerc olyan szentháromságot hozott össze idén, amire legutóbb 2011-ben volt példa az F1-ben
https://formula.hu/parc-ferme/36912
Charles Leclerc műszaki hiba miatt már a felvezetőkörben a falnak csapta a Ferrarit a vasárnapi Formula-1-es Sao Pauló-i Nagydíjon, így rajthoz sem tudott állni a futamon. Ezzel Leclerc idén könyvelhetett el már kiesést, kizárást (az USA Nagydíjon) és rajthoz nem állást, amiknek az angol rövidítése DNF, DSQ és DNS (did not finish, disqualified, did not start). Nos, ilyen hármast egyetlen F1-es szezonon belül legutóbb 2011-ben produkáltak: akkor Sergio Perezt kapásból a debütáló versenyén, az Ausztrál Nagydíjon diszkvalifikálták technikai szabálytalanság miatt, Monacóban a szombati balesete után nem tudott indulni a versenyen, kiesést pedig többet is elszenvedett a Sauber színeiben.
„Ez volt az egyik legjobb versenyünk idén” – Gasly
https://formula.hu/parc-ferme/36911
Bár mindkét Alpine már a Q2-ben búcsúzott az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj kvalifikációján, ráadásul mindketten rajthelybüntetést is kaptak feltartásért, végül Pierre Gasly és Esteban Ocon is pontokat szerzett: előbbi a hetedik, utóbbi a tizedik helyen futott be. Gasly elmondta: számítottak rá, hogy nehezebb lesz az időmérőjük, mivel az egyetlen szabadedzésen a futamra igyekeztek beállítani az autót, így viszont a vasárnapjuk az idei egyik legjobbjuk volt a felzárkózással és azzal, hogy megelőzték a Mercedeseket és tartották a lépést a Ferrarival és Lance Stroll Aston Martinjával:
„Úgy vélem, ez volt az egyik legjobb versenyünk az évben. Két nagyon-nagyon erős rajtot produkáltunk. Mindkétszer sikerült előzgetnünk autókat, második alkalommal pedig tapadtam Sainzra, és szinte az egész futamon tartottam vele a lépést, az előtte lévő Astonnal, a Mercedest pedig el is kaptam. És sikerült működésre bírnunk a kétkiállásos stratégiát, jól kezeltük a gumikat, jók voltak a kerékcserék, George-ot és Lewist a pályán előztük meg, és végül egy tizeden belül tudtam teljesíteni a köröket Sainzhoz képest az egész versenyen” – idézi Gaslyt az F1i.com szaklap.
Kicsit újratervezte a pilóták overálját Las Vegasra a Ferrari
https://formula.hu/parc-ferme/36910
Egy picit más, piros-fehér öltözetet kap Carlos Sainz és Charles Leclerc a soron következő F1-es hétvégére. Íme néhány fotó:
Horner szerint Verstappen 2019 után fejlődött nagyot, mára tökéletesen olvassa a futamokat
https://formula.hu/parc-ferme/36909
Szorosabb küzdelemben győzött Brazíliában Max Verstappen, mint ahogy azt idén megszokhattuk, de Christian Horner szerint a háromszoros világbajnok olyan tökéletesen átlátja a helyzetet, hogy pontosan tudja, hol tart – mikor kell gumit spórolni, mikor kell sietni, mikor mire van szükség és lehetőség.
„Mindenki másképp menedzseli a tempóját egy futam alatt. Max viszont most már annyira jól olvassa a versenyeket, hogy nem pánikol, amikor azt látja, hogy mások gyorsabbak nála a középső szektorban,vagy ilyesmi. Hosszabb távon gondolkodik és szerintem megvan már az az önbizalma saját magában, hogy tudja, hol van. 2019-ben volt egy időszak, amikor nagyon-nagyon előrelépett, 2019-ről 2020-ra nagyot fejlődött. A Mercedesnek 2020-ban űrhajója volt, és mégis képesek voltunk pár futamot nyerni abban az évben, majd 2021 nyilván elég masszívra sikerült” – idézi Horner szavait a Racingnews365.com.
„Norris túl sokat hibázik” – Schumacher szerint olyan, mint Leclerc
https://formula.hu/parc-ferme/36908
Karcos véleményt fogalmazott meg Lando Norrisszal kapcsolatban Ralf Schumacher a Sao Pauló-i Nagydíj után:
„Lando Norris vált már az első számú üldözővé, de még mindig túl sok hibát követ el, főleg az időmérőkön. Egy kicsit Charles Leclerc-re emlékeztet, azonban ő remek munkát végez a futamon, az ő problémája az, hogy túl sokat akar az időmérőkön. Aztán elfékezi és túl sokat hibázik” – írta Schumacher a Sky Germanyn.
Emailt küldött a Mercedes gyárába a „padlón lévő” James Allison
https://formula.hu/parc-ferme/36907
Frusztrált emailt küldött a Mercedes alkalmazottainak James Allison – a technikai igazgató szerint „padlóra kerültek” az interlagosi mélyütéssel, erről beszélt az F1 Nation podcastnek.
„Most írtam egy emailt a gyárba, hogy mennyire kiütve, padlóra küldte érzem magam. Úgy jöttünk ide, hogy nyilván túl sok lett volna a tavalyi győzelem megismétlését várni, mert ahhoz a csillagoknak pont úgy kellene állniuk, de azért azt gondoltuk, hogy harcolhatunk a dobogóért” – mondta Allison.
„Legvadabb álmaimban sem gondoltam, hogy ilyen hétvégénk lesz. Egyrészt ez azért valahol biztató, mert biztos, hogy valamit elrontottunk és meg fogjuk találni, hogy mi volt az, és egy kis szerencsével pár hét múlva elfelejthetjük” – tette hozzá a technikai igazgató.
Mick Schumachert nem érdekli a Formula-E
https://formula.hu/parc-ferme/36906
Mick Schumacher tavaly év végén szorult ki az F1-es mezőnyből, miután a Haas elküldte, és bár a Mercedes leigazolta teszt- és tartalékversenyzőnek, rövid távon nemigen van esélye arra, hogy visszatérjen a rajtrácsra. Idén egyáltalán nem is versenyzett a német, 2024-re azonban egyre valószínűbbnek tűnik, hogy az Alpine endurance-világbajnoki projektjében köthet ki: már tesztelte is a franciák LMDh-autóját nemrég.
Persze formulaautós múlttal felmerülhetne a Formula-E is, ahogy több ex-F1-es is az elektromos széria felé vette az irányt. Schumacher azonban nem érdeklődik a Formula-E iránt – méghozzá pont amiatt, mert elektromos: „Hogy teljesen őszinte legyek: nem” – felelte az e-formula.news erre irányuló kérdésére. „Szeretem a belső égésű motorokat, szeretem a benzin illatát. Sajnos a Formula-E nem a megfelelő sorozat számomra jelenleg. De ki tudja, mit hoz a jövő. Ha ilyeneket vezethetünk majd annak idején, akkor nyilván némileg módosítanom kell az elvárásaimat. De imádom a régivágású versenyautókat: a V10-es és V8-as erőforrásokat, amelyeknek van illata, van hangja, és így tovább. Ez az, ami igazán érdekel.”
Verstappen versenymérnöke elárulta, mitől tart a legjobban
https://formula.hu/parc-ferme/36905
Nyolc éve Gianpiero Lambiase Max Verstappen versenymérnöke a Red Bull F1-es alakulatánál. A holland pilóta és „GP” között a rádiózások során számos élesebb szóváltást hallhattunk az utóbbi években, s még idén is, amikor a háromszoros világbajnok kiemelkedett a mezőnyből, ám a Red Bull vezetősége és maga Verstappen is mindig jelezte, hogy valójában nagyon is jó a kapcsolat versenyző és mérnöke között.
Lambiase azért a Red Bull saját podcastjában, a Talking Bullsban viccesen megjegyezte, hogy bele sem mer gondolni, mit fog kapni Verstappentől, amikor már nem lesz ilyen győzelmi szériában: „A legnagyobb félelmem jelenleg az, hogy komolyabb versenyre késztetnek minket és nem nyerünk meg minden futamot. Hiszen látható, hogyan bánik velem most, amikor minden versenyt megnyer! Nagyon nem várom ezt” – fogalmazott a mérnök. Azt Lambiase és Verstappen is elmondta, hogy a versenyhétvégéken kívül ritkán töltenek el közösen időt, elvégre nyolc éve dolgoznak együtt minden futamon, így a szabadidejüket inkább a családjukkal és a barátaikkal töltik.
Közel a kerékcserebajnoki cím is a Red Bullnak – videó
https://formula.hu/parc-ferme/36904
Az elmúlt futamokon a Ferrari és a McLaren diktálta a tempót a bokszutcában – utóbbi Katarban 1,8 másodperces világrekordot is felállított –, az F1-es Sao Pauló-i Nagydíjon azonban újra a Red Bull végezte el a leggyorsabb kerékcserét: Max Verstappen szervizelésével 2,22 másodperc alatt végeztek. Ez már az idei kilencedik elsősége volt a bikáknak ezen a téren, vagyis ebben már nem érhetik utol őket. Ráadásul mivel a harmadik leggyorsabb bokszkiállását is ők jegyezték Sergio Perezzel és 2,27 szekundummal (a McLaren fért be közéjük Oscar Piastri 2,25 másodperces cseréjével), már 85 pont az előnyük a Scuderiával szemben – és miután a pontrendszer megegyezik a Formula-1-es világbajnoki összetettben használttal, már csak 86 egység gyűjthető Las Vegasban és Abu Dhabiban, azaz a Red Bull karnyújtásnyira van attól, hogy itt is megvédje a címét.
Mikor dönthet az F1 az Andretti érkezéséről?
https://formula.hu/parc-ferme/36903
A Nemzetközi Automobil Szövetség már néhány hete bejelentette, hogy az Andretti Global kapott egyedüliként zöld jelzést a részükről a jelentkező csapatok közül arra, hogy csatlakozzanak a Formula-1-es mezőnyhöz. A neheze azonban még csak most jön az amerikai istálló számára, hiszen innentől a kereskedelmi jogokat birtokló FOM-mal kell megállapodnia – úgy, hogy Stefano Domenicaliék a jelenlegi csapatokkal együtt a kezdetektől fogva ellenzik a létszámbővítést.
Domenicali ráadásul arról sem adott ki információt egy részvényeseknek tartott múlt heti értekezleten, hogy mikorra várható döntés Andrettiék kapcsán: „Van egy folyamat, ami éppen zajlik, szóval mint mindig, most sem kell semmiféle előrejelzést adnunk erről. Az FIA betöltötte a megfelelő szerepét azzal, hogy lefolytatták az első értékelést. Jelenleg zajlik a mi értékelésünk folyamata a kereskedelmi és marketingoldalról. Amint véget ér ez a folyamat, természetesen mindenkit megfelelően tájékoztatni fogunk. Mindenekelőtt természetesen az FIA-val osztjuk meg ezt az információt” – idézi az F1 vezérigazgatóját a RaceFans.net portál.
Horner: Kit érdekel egy sprintbajnokság?
https://formula.hu/parc-ferme/36902
Keményen odaszólt a sprintet érintő tervezett változtatásoknak a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner, aki pilótájához hasonlóan nem nagy rajongója a formátumnak, ő ugyanakkor látja azt, hogy van igény a rajongók részéről a még több versenyre.
"Nem tudom, hogy jó ötlet-e ez a sprintbajnokság, mert úgy őszintén: kit érdekelne? Szerintem ettől tudnánk jobbat. Látom, hogy a nézők felől van igény, hiszen a szombati versenyre is rengetegen látogattak ki. De hogyan kellene kinéznie ennek? Fordított rajtrács, bajnoki sorrend szerint rajtoljanak, vagy két nagydíj legyen egy hétvégén? Én nem tudom a választ, de abban biztos vagyok, hogy azon, ahogy most kinéz a sprint, változtatnunk kell."
Fotó: Red Bull Content Pool
Elképesztő összeget fizethet Verstappen a 2024-es nevezésért
https://formula.hu/parc-ferme/36901
Már az idei szezont megelőzően is szóvá tette Max Verstappen, hogy abszurdnak tartja az FIA által kiszabott szuperlicenszének díját, ami 2023-ban a következőképp alakult: egységesen 10.400 euró fejenként, plusz 2100 euró minden, a 2022-es szezonban megszerzett pont után. A hollandnak így 963.800 eurót kellett befizetnie az FIA felé azért, hogy indulhasson a 2023-as szezonban is, a Speedcafe értesülései szerint pedig az infláció miatt tovább emelik a 2024-es szuperlicenszek megváltásának díját.
Ami azért is fájhat még inkább a már háromszoros világbajnoknak, mert két versennyel a szezon vége előtt idén már 524 pontot gyűjtött, ami már most 70 ponttal több, mint amennyit tavaly összesen szerzett. Ez azt jelenti, hogy átléi az egymillió eurós összeget Verstappen 2024-es nevezési díja, ami még az idei számokkal szorozva is 1.110.800 euró, ami forintba átszámolva több mint 420 milliót jelent és erre ugye még rátesz majd egy lapáttal az infláció is, na még a maradék két versenyen szerzett pontok is...
Fotó: Red Bull Content Pool