DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 27. péntek
Motor

Marquez terve, Martin dühe, Bagnaia üzenete

Hogyan zajlott le a Marquez–Martin döntés a Ducatinál? Miért távozik Vinales az Apriliától? Hogyan boríthatja fel a teljes MotoGP-t a bolognaiak stratégiája?

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A június hónap szinte teljesen üres volt a MotoGP-sek számára a Kazah Nagydíj őszre halasztása miatt, viszont a versenyzőpiacon így is zajlottak az események. Mindenekelőtt persze a legfontosabb az volt, hogy az Olasz GP utáni napokban eldőlt, hogy Marc Marquez lesz 2025-től a Ducati másik gyári versenyzője Francesco Bagnaia mellett, míg az újfent mellőzött Jorge Martin az Apriliához igazol.

A Holland TT csütörtöki médianapján először volt lehetőségük az érintetteknek reagálni a hírekre. Marquez pedig a sajtótájékoztatón elárulta, hogy tényleg a mugellói futam után tudatta vele a Ducati a döntést: „Vasárnap este Mugello után értesítettek róla, hogy úgy döntöttek, én leszek a versenyzőjük. Két nap alatt véglegesítettük a szerződést, szerdán pedig be is jelentettük” – idézi a 31 éves versenyzőt a The Race.

motogp-marquez-martin_1



A bolognaiak választása nagy fordulatot jelentett a néhány nappal korábbi állapothoz képest, amikor úgy tűnt, a vb-éllovas Martinra teszik a voksukat. Marquez azonban jelezte, hogy a Pramac Racing gyári motorja nem opció számára, és az a forgatókönyv sem tetszett egyik motorosnak sem, hogy a világbajnoki végeredmény döntsön majd közöttük.

A Gresini nyolcszoros világbajnoka állítja: ő az elejétől kezdve ugyanazt a célt tűzte ki maga elé. „A csapatomban semmi sem változott. Ugyanazt mondtuk Le Mans-tól kezdve Barcelonán át Mugellóig. Ők gondolkodtak a döntésen, még a mugellói szerdán is. Nagyon világos és őszinte voltam azzal kapcsolatban, mit akarok: a legfrissebb motort akartam a Gresininél vagy a gyári csapatnál. Ők a gyári csapatba választottak ki, így még boldogabb vagyok.”

Martin szavaiból eközben kiérződött, hogy érez némi csalódottságot és dühöt a Ducati irányába, amiért ismét nem őt választották: „Úgy érkeztem meg Mugellóba, hogy volt néhány elképzelésem és információm, amelyek aztán még a hétvége folyamán is sokat változtak. Amint véget ért a verseny, megértettem, hogy a dolgok mégsem annyira tiszták, így döntenem kellett.”

motogp-marquez-martin-2

„Olykor az életben nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy szeretnéd. A mugellói vasárnap estén láttam, hogy nem tiszta a dolog, én viszont el akartam ott rendezni a jövőmet. Rendben van ez. Frusztrált vagyok, mert hosszú ideje próbáltam odakerülni, és úgy tűnt, soha nem jön el a pillanat, és végül nem is jött el. A dolgok úgy történnek, ahogy történniük kell.”

„A legjobb lehetőségre csaptam le, és sokkal boldogabb leszek a következő években ott, ahova megyek. Gyári versenyző is leszek, ami az álmom volt. Olyan helyre megyek, ahol igazán akarnak és száz százalékot fognak adni nekem” – mondta az Apriliáról a világbajnokságot vezető pramacos.

Azt Martin jó barátja, az Apriliától az idény végén visszavonuló Aleix Espargaro árulta el, hogy az Olasz Nagydíj vasárnapján éjfélig beszélgettek a motorhome-jában a noalei gyártóról. A spanyol azt is elhintette amúgy, hogy Martinnak volt egy másik ajánlata is – feltehetően a KTM-től –, míg Martin viszont azt hangsúlyozta, hogy nem Espargaro befolyásolta a döntésében.

Martin leszögezte: természetesen az idei valenciai idényzáróig a Ducati az otthona, értük és a Pramacért fog mindent beleadni, és egyúttal a bolognai gyártó részéről is megígérték, hogy ugyanúgy minden támogatást megadnak neki a vb-címért folyó harcban, mint eddig.

motogp-marquez-bagnaia

Mindeközben a Ducati regnáló világbajnoka, Bagnaia ugyanezen a sajtótájékoztatón elmondta: nem szólt bele a választásba, ezt ő kérte külön az olaszoktól, de tudta előre, akárkire is esik a választás, az új kihívás lesz számára, hiszen Martin és Marquez is rendkívül gyors.

A DAZN kamerái előtt viszont egy fokkal határozottabb üzent Marqueznek annak kapcsán, hogy bízik benne, hogy nem bontja meg a vörösöknél jelenleg uralkodó harmóniát: „Mi vagyunk jelenleg a legerősebb csapat, és ha így akarjuk folytatni, hogy fejlődjünk, akkor így kell maradnia a dolgoknak. De Marc okos, és meg fogja ezt érteni.”

 

Martin miatt távozott Vinales az Apriliától?

Persze a Ducati választása és Martin apriliás átigazolása keltette a fő szenzációt az elmúlt hetekben, de történtek más bejelentések is a MotoGP-ben. Például kiderült, hogy Maverick Vinales otthagyja az Apriliát és jövőre már – a Ducatitól távozni kényszerülő Enea Bastianini csapattársaként – a Tech3 KTM-nél fogja húzni a gázt.

Vinales ugyanakkor leszögezte: a váltásának nincs köze ahhoz, hogy Martin érkezik Espargaro helyére az Apriliához. Elmondása szerint már azóta érlelődött benne a döntése, hogy a domináns austini hétvége és győzelme után két héttel küszködött Jerezben az RS-GP nyergében, és az ösztöneire hallgatva lépett a KTM szatellit csapatához.

motogp-vinales

A helyét Marco Bezzecchi veszi át az Apriliánál, aki elismerte, hogy félt elmondani mentorának, Valentino Rossinak a döntését, de szerinte a Doktor is megértette őt. Bezzecchi Martinhoz hasonlóan egy szatellit Ducatit cserél le az Aprilia gyári motorjára: utóbbi feltétel az álma volt a tavalyi vb-bronzérmesnek is, ami érdekesnek tűnhet azok után, hogy tavaly a VR46-nál maradást választotta a Pramac helyett, ahol gyári támogatást kaphatott volna. Az indoklása azonban hasonlított Marquezéhez: nem akart szatellit istállók között váltani, az idei viszont egy más helyzet és más döntés volt.

 

Az egész MotoGP-t felboríthatja a Ducati döntése

A Ducati választása már most biztosan komoly következményekkel járt. Elveszítették a világbajnoki éllovasukat, Jorge Martint, elveszítették Marco Bezzecchit, és a hírek szerint rövidesen hivatalossá válik, hogy elveszítik a tavalyi vb-győztes partnercsapatukat, a Pramacot, amely Yamahára válthat, így újra lehet szatellit alakulata a hangvillásoknak. Mindez pedig Espargaro szerint az egész MotoGP-s status quót megbolygatja:

„Mindenki azt várta, hogy a Liberty változtat majd dolgokon, erre a paddock magától mozgásba lendült!” – viccelődött a The Race hasábjain. „Nagyon érdekes lesz. A Ducati a stratégiájával – amit tiszteletben tartok – sokat segített más gyártókon. A KTM szupererős lesz, az Aprilia is nagyon erős lesz. A roppant motivált versenyzőkkel a KTM-nél és az Apriliánál, valamint azzal, hogy úgy fest, hogy a Ducati elveszít két motort, kiegyenlítődik a bajnokság.”

Ha a Pramac Yamahára váltását megerősítik, az további kérdéseket vet fel: mindenekelőtt azt, hogy hova kerülnek a gyári specifikációjú Ducatik ezentúl. Sajtóhírek szerint a VR46 lehet a befutó, nem a Gresini – így Bezzecchi a „hazai” közegben használható GP25-ösről mondhatott le, ami utalhat azokra az értesülésekre, miszerint a Rossi-tábor neheztel kissé a Ducatira amiatt, hogy az ősellenség Marquezt vitték fel a gyári csapatba.

motogp-start

Ami a további pilótakérdéseket illeti: a VR46-nál a hírek szerint maradhat Fabio di Giannantonio, a Gresininél pedig Alex Marquez hosszabbítása csak idő kérdése. Egyikük csapattársa lesz a Moto2-es Fermin Aldeguer, akivel már az idény elején szerződést kötött a Ducati, és bár korábban úgy hihettük, a Pramachoz kerül az ifjú spanyol, a csapat várható márkaváltása keresztülhúzta a számításokat. A VR46-nál Franco Morbidelli is opció lehet, a Pramac Yamahánál ugyanis aligha lesz maradása a Rossi-tanítványnak.

Eközben egyre valószínűbb, hogy Joan Mir marad a Hondánál: csütörtökön is megerősítette a 2020-as világbajnok, hogy a küszködésük ellenére ez a célja, mert kudarcként élné meg, ha máris távozna. Kérdés még az Aprilia szatellit gárdája, a Trackhouse Racing felállása is, ahol Raul Fernandez maradása tűnik biztosabbnak, míg Miguel Oliveira némileg a frusztrációjának is hangot adott, hogy a márka nem őt léptette elő, hanem szerinte a nemzetisége miatt Bezzecchit részesítették előnyben.

A legérdekesebb persze az, hogy kik köthetnek ki a potenciális Pramac Yamahánál. A sajtóban egyik felmerült opció a KTM kötelékeiből kikerülő Jack Miller, akit viszont a Hondával és a Gresini Ducatival is szóba hoztak. Miller amúgy elárulta: a KTM az utolsó pillanatokig azt állította neki, hogy meg akarják tartani, csak órákkal Vinales és Bastianini bejelentése előtt tudta meg, hogy mégis kirakják.

Néhány fontos kérdés tehát eldőlt a mini nyári szünetben, de sok hely még mindig kiadó a MotoGP 2025-ös rajtrácsán, így történhetnek még az eddigiekhez hasonló váratlan fordulatok a következő hetekben. Így állunk jelenleg:

Ducati: Francesco Bagnaia, Marc Marquez

Aprilia: Jorge Martin, Marco Bezzecchi

KTM: Brad Binder, Pedro Acosta

Yamaha: Fabio Quartararo, Alex Rins?

Honda: Luca Marini, Joan Mir?

VR46 Ducati: Fabio di Giannantonio?, ???

Gresini Ducati: Alex Marquez?, ???

Tech3 KTM: Enea Bastianini, Maverick Vinales

Trackhouse Aprilia: Raul Fernandez?, Miguel Oliveira?

LCR Honda: Johann Zarco, Takaaki Nakagami?/Ai Ogura?

Pramac Yamaha(?): ???, ???

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: