Hosszas huzavona és a hírek szerint utolsó napokban történt fordulatok után lezárult a MotoGP-s pilótapiac egyik legfontosabb kérdése: hogy ki kapja a gyári Ducati másik motorját az év elején hosszabbító Francesco Bagnaia mellett 2025-től.
Azok után ugyanis, hogy hétfőn az Aprilia bejelentette, hogy – alig néhány órás egyeztetést követően – leigazolta Jorge Martint, a Ducati is megerősítette, hogy Marc Marquezt léptetik elő az első számú csapatukhoz. A szerződés két évre szól, azaz 2025-ben és 2026-ban láthatjuk vörös színekben a spanyolt. Ezzel igazi szupercsapat áll össze a Ducatinál, hiszen az összes kategóriát figyelembe véve tizenegy vb-címet mondhat magáénak Bagnaia és Marquez párosa.
Marquez idén került a Ducati kötelékeibe, miután a Repsol Hondával kötött szerződését idő előtt felbontva átigazolt a Gresini Racinghez. A szatellit istállónál egy technikailag egyértelműen hátrányban lévő GP23-as, azaz tavalyi Desmosedicin ül a nyolcszoros világbajnok, de így is meggyőzően teljesít: győznie még nem sikerült, de dobogók sorát szerezte már, és összetettben is harmadik Martin és Bagnaia mögött.
Marquez rögtön tudta, hogy ez az útja
Marquez a bejelentésről szóló közleményben elmondta: az első ducatis köreitől kezdve tudta, hogy Bagnaia csapattársa akar lenni. „Nagyon boldog vagyok, hogy a gyári Ducati vörös színeibe öltözhetek a MotoGP-ben a következő szezonban. Alapvetően a Desmosedici GP-vel való első találkozásom óta élvezem vele a motorozást és egyből alkalmazkodtam hozzá.”
„Attól a pillanattól kezdve tudtam, hogy a célom, hogy ezen az úton folytassam, hogy tovább fejlődjek és hogy ahhoz a csapathoz menjek, ahol Pecco Bagnaia zsinórban két idényben világbajnok lett. Örülök, hogy megtehetem ezt a nagy lépést 2025-ben, és hálás vagyok a Ducatinak a belém helyezett bizalmukért.”
„Végül pedig szeretnék köszönetet mondani Nadiának, Carlónak, Michelének és az egész Gresini Racing családnak, hogy megnyitották előttem a csapatuk ajtaját a karrierem ezen érzékeny pontján. Mostantól továbbra is jól fogjuk érezni magunkat és mindent beleadunk a jelenlegi szezon hátralévő részében, ez most a prioritás számomra.”
Gigi Dall’Igna, a Ducati Corse általános igazgatója nyilatkozatában két távozó versenyzőjének is köszönetet mondott, miközben Marquezt méltatta: „Először is köszönetet akarok mondani Enea Bastianininek és Jorge Martinnak az elmúlt néhány évben végzett kemény munkájukért, és a legjobbakat kívánom nekik a jövőre nézve. Ebben a szezonban megmutatták, hogy hihetetlen szintet értek el, és biztosak vagyunk benne, hogy a legvégéig harcolni fognak a címért.”
„Nem volt egyszerű eldönteni, ki legyen Bagnaia új csapattársa a Ducati Levono Teamnél, hiszen nagyon erős versenyzők listájáról kellett választanunk. Végül a választásunk egy olyan megkérdőjelezhetetlen tehetségre esett, mint Marc Marquez.”
„Alig néhány verseny alatt tökéletesen alkalmazkodott a Desmosedici GP-hez, és a veleszületett ambíciója révén folyamatosan fejlődik. Két olyan motorosunk lesz a garázsban, akik összesen 11 vb-címet szereztek, és a mi fejlődésünk szempontjából is felbecsülhetetlen lesz, hogy számíthatunk a tapasztalatukra és az érettségükre.”
Hogyan jutottunk idáig?
Ha lehet hinni a sajtóértesüléseknek, az Olasz Nagydíj hétvégéjén elképesztő fordulat történt a Ducati választását illetően. Mint arról mi is írtunk, a mugellói csütörtöki médianapon még arról szóltak a híresztelések, hogy Martin mellett tette le a voksát a Ducati, Marquezzel pedig azt szerették volna elérni, hogy a Pramachoz menjen, ahol megkapta volna az általa prioritásnak nevezett legfrissebb technikát.
Csakhogy Marquez aztán kijelentette, hogy a Pramac nem opció számára, így az olasz gyártó vezetősége állítólag „bepánikolt”, hogy elveszíthetik a MotoGP-mezőny legsikeresebb tagját egy rivális márkával szemben.
A Motorsport szerint a spanyol kijelentette, hogy vagy a gyári csapat, vagy távozik (bár a sajtótájékoztatón még a Gresininél maradást is lehetőségként említette…), a Ducati pedig úgy döntött, hogy megadja Marqueznek azt, amit akar: a gyári csapatot és a gyári motort.
Gigi Dall’Igna, a Ducati Corse általános igazgatója egyébként is nagy rajongója a spanyolnak, egyértelmű volt, hogy szívesen megnézte volna, hogy mire megy a legjobb technikán a legeredményesebb motoros. És a jelek szerint a Ducati ezt annak árán is bevállalta, hogy elveszítették cserébe a jelenlegi vb-éllovast.
Hogyan tovább?
A legfőbb kérdés természetesen az, hogy mi lesz a sorsa a Ducati gyári ülését így elveszítő Enea Bastianininek, aki már hete óta esélytelennek tűnt arra, hogy megtartsa a helyét – annak ellenére, hogy jobban teljesített, mint tavaly, csak épp két márkatársa még jobban. Bastianini kapcsán eleinte az Apriliát tartják fő opciónak, a minap viszont egybehangzó sajtóértesülések arról számoltak be, hogy a Gas Gas Tech3-nél köthet ki egy gyári specifikációjú KTM-en, amit menedzsere, Carlo Pernat egy olasz rádióban meg is erősített.
További következmény lehet még az, hogy a Ducati akár a Pramac Racinget is elveszítheti mint első számú szatellit partnerét, ugyanis a hírek szerint a Yamaha komolyan csábítgatja a gárdát. Mugellóban ugyan a felek még közös folytatásról beszéltek, de Martin és Marquez példája mutatja, hogy órák alatt is változhatnak a dolgok…
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!