DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
Motor

Ducati-henger a teszt végén, reménysugár és új szárny a Yamahánál

Francesco Bagnaia vezetésével az első nyolcból hét helyet elhoztak a Ducatik, de egy aprót villant Fabio Quartararo is. Aleix Espargaróra műtét várhat.

Vasárnap folytatódott és egyben zárult a MotoGP utolsó előszezoni tesztje Portimaóban. A mezőny azonban nem volt teljes, a szombaton balesetet szenvedő és enyhe agyrázkódással a kórházat is megjáró Fabio di Giannantonio úgyis kihagyta a záró napot. A sajtónak azonban nyilatkozott, s egyúttal eléggé élesen kritizálta is a portugál helyszín kavicságyát:

„Nem volt nagy bukás, de őrület itt a sóderágy. Minden évben panaszkodunk rá, mert olyan a sóder, mintha nagy kövek lennének, és fájdalmasabbak, mintha az aszfaltot találnánk el. Csúsztam az aszfalton, s amint elértem a kavicságyat, olyan érzés volt, mint egy robbanás, s amint a fejem nekiütődött, egyből elszállt minden. Ha megnézzük a sisakomat, hihetetlen, még sehol nem láttam ilyet. Olyan, mintha falnak ütköznénk. Ennyi erővel Monacóba is mehetnénk, ami nagyobb show lenne, és ugyanekkora kockázat” – idézi a Gresini Ducati olasz motorosát a The Race.

motogp-bagnaia-martin-ducati-teszt



Rátérve a vasárnapi eseményekre: nem meglepő módon ismételten a Ducati dominálta az eredménylistát, az első nyolc helyből hetet a bolognai gyártó versenyzői hoztak el – azaz aki ma a pályán volt, mind az élbolyban végzett. Közülük a leggyorsabb újfent a világbajnok Francesco Bagnaia volt, aki a nap végén 1:37,968-as kört repesztett, ami csaknem nyolc tizedmásodperccel jobb a saját hivatalos pályarekordjánál. Mögötte Johann Zarco lett a második a Pramac Racing színeiben, de még a csapattárs Jorge Martin is fél másodpercen belül volt a nyolcadik helyen.

A ducatisok közé ezúttal egy Yamaha, nevezetesen Fabio Quartararo verekedte be magát, csupán 334 ezredmásodperccel elmaradva Bagnaia eredményétől, ami felcsillanthatja a reményt a hangvillások előtt, hiszen a 2021-es vb-győztes Sepangban és előző nap is elmondta: a friss gumis, egykörös próbálkozás során nem igazán érezte a motort. Többen egyébként az idén újításként sprintfutamokat is szimulálták, s ezen a téren sem maradt el sokkal Quartararo tempója a helyszíni jelentések szerint a Ducatikétól.

motogp-yamaha-szarny-teszt

A Yamaha még az Apriliánál is látványosabb hátsó szárnyelemmel rukkolt elő

 

Amivel viszont igazán felhívta magára a figyelmet a Yamaha, az a motor hátulján megjelent új szárnyelem: még az Aprilia szombaton debütált megoldásánál is radikálisabb és méretesebb, az F1-es szárnyakra hajazó aerodinamikai újítással szerelték fel Quartararo M1-esét. Mint azt az Aprilia mérnöke szombaton elmondta: ez a variáció elsősorban a kanyarokban javítja a gép stabilitását, míg a például a Hondánál látott „Stegosaurus-szárnyak” inkább a féktávokon jelentenek segítséget. Más kérdés, hogy eközben a Yamaha problémákba ütközött a motor elejének borításával, amely jelenleg a szárnyakkal szélesebb, mint a szabályok által meghatározott paraméterek.

S ha már szóba került az Aprilia: ezúttal nem tudtak beférkőzni a Ducatik közé, csak közvetlenül mögéjük, de így is bizakodásra adhat okot számukra, hogy az új szatellit partnerük, az RNF Racing párosának is jó a tempója (bár Miguel Oliveira és Raul Fernandez is bukott). Az már kevésbé pozitív, hogy Aleix Espargarónak szombathoz hasonlóan problémái voltak a karjával: „Nem tudtam sajnos sok kört megtenni, nem volt erő a karomban. Úgy tűnik, fibrózis lehet, az nyomja az izmot. Úgy fest, fel kell nyitniuk, ki kell tisztítaniuk, aztán visszazárniuk. Nem egy drasztikus operáció, mindenesetre holnap reggel nyolcra ott leszek a Dexeus kórházban további tesztek céljából, aztán meglátjuk, hogyan döntünk” – idézi a Crash.net a spanyolt, akire tehát szűk két héttel a szezonrajt előtt műtét várhat.

Ami a maradék két gyártót illeti: a KTM életjelet adott magáról azzal, hogy Brad Binder kilencedik lett szombaton, a márka másik három versenyzője viszont a mezőny hátsó traktusaiban végeztek. A Honda részéről Joan Mir vitte a prímet, de ő is csak 13. lett, egy hellyel megelőzve Marc Marquezt és kettővel volt csapattársát, a most az LCR-nél szereplő Alex Rinst. A HRC számára aggasztó lehet, hogy Marquez a hosszabb etapokon a beszámolók szerint fél másodpercet kapott a legjobbaktól – ahogy azt ő maga is jósolta az első napot követően.

A téli tesztidőszak ezzel lezárult a MotoGP-ben, legközelebb már az idénynyitó Portugál Nagydíj edzésein láthatjuk a mezőnyt pályára gurulni másfél hét múlva.

A portimaói teszt vasárnapi eredményei:

1. Francesco Bagnaia Ducati Lenovo (GP23) 1m 37.968s
2. Johann Zarco Pramac Ducati (GP22) +0.296s
3. Fabio Quartararo Monster Yamaha (YZR-M1) +0.334s
4. Luca Marini Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.342s
5. Marco Bezzecchi Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.383s
6. Enea Bastianini Ducati Lenovo (GP23) +0.405s
7. Alex Marquez Gresini Ducati (GP22) +0.434s
8. Jorge Martin Pramac Ducati (GP23) +0.466s
9. Brad Binder Red Bull KTM (RC16) +0.512s
10. Aleix Espargaro Aprilia Racing (RS-GP23) +0.601s
11. Miguel Oliveira RNF Aprilia (RS-GP22) +0.886s
12. Maverick Viñales Aprilia Racing (RS-GP23) +0.710s
13. Joan Mir Repsol Honda (RC213V) +0.794s
14. Marc Marquez Repsol Honda (RC213V) +0.810s
15. Alex Rins LCR Honda (RC213V) +0.814s
16. Raul Fernandez RNF Aprilia (RS-GP22) +0.886s
17. Jack Miller Red Bull KTM (RC16) +0.941s
18. Pol Espargaro Tech3 GASGAS (RC16) +1.006s
19. Franco Morbidelli Monster Yamaha (YZR-M1) +1.098s
20. Takaaki Nakagami LCR Honda (RC213V) +1.341s
21. Augusto Fernandez Tech3 GASGAS (RC16)* +1.699s
22. Michele Pirro Ducati Test Rider (GP23) +2.131s
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: