Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Két héttel az ugyanott sorra kerülő szezonnyitót megelőzően Portimaóban vendégeskedik a MotoGP mezőnye az utolsó kétnapos „téli” teszt keretében. A szombati első felvonás során remek időjárási körülmények fogadták a csapatokat és a versenyzőket, akik igyekeztek is ezt kihasználni – igaz, jó páran buktak: Aleix Espargaro, Maverick Vinales, Johann Zarco (ő duplázott is), Pol Espargaro, Enea Bastianini (neki egy technikai meghibásodás is nehezítette a napját), Marc Marquez, Joan Mir, Raul Fernandez, Takaaki Nakagami, Fabio di Giannantonio egyaránt elkönyvelhetett egy esést a nap során – utóbbit kórházba is vitték további ellenőrzések céljából.
Bár az eredménylistának egy teszten nyilván mérsékelt jelentősége van csak, egyértelműen ugyanaz a tendencia rajzolódott ki a portugáliai első nap során, mint egy hónapja Sepangban: a Ducatik uralják az élbolyt, és egyedül az Apriliák képesek velük tartani a lépést. Az első tízben konkrétan csak Fabio Quartararo jelenti a kivételt a Yamahával, az összes többi helyet a két olasz gyártó versenyzői foglalják el.
A leggyorsabbnak a regnáló világbajnok Francesco Bagnaia bizonyult a gyári Ducatival, aki nagyjából fél órával a tesztnap zárása előtt taszította le az élről a valenciai és sepangi teszteket is behúzó VR46-os Luca Marinit. A harmadik helyen legjobb apriliásként Maverick Vinales, megelőzve a Gresini Ducatinál szemlátomást magára találó Alex Marquezt. Az Aprilia számára pedig különösen biztató lehet, hogy az új szatellit csapatuk, az RNF Racing duója, Raul Fernandez és Miguel Oliveira az ötödik-hatodik pozíciót foglalták el – ne feledjük: ott nemcsak a versenyzők, hanem az alakulat számára is új az RS-GP.
Technikai szempontból is egyébként az Aprilia irányította magára a leginkább a figyelmet szombaton, ugyanis aerodinamikai újítások egész garmadájával készültek. Újra feltűnt a motor hátulján tavalyi Olasz GP edzésén már látott T-alakú, F1-es stílusú hátsó szárnyelem: a noalei márka egyik mérnökének elmondása szerint ezzel a kanyarodás közbeni stabilitás javítását célozzák, ellentétben a tavalyi szezon végén többeknél megjelent „Stegosaurus-szárnyakkal”, amelyek pedig a féktávokon teszik stabilabbá a gépet. Ennél is érdekesebb talán, hogy az első lengővillához kapcsolva is megjelent egy új szárnyelem az RS-GP-n – egyértelmű, hogy ezen a téren is a két olasz gyártó diktálja a trendeket pillanatnyilag a MotoGP-ben. Mat Oxley szakíró fotóin a két említett Aprilia-fejlesztés:
Latest additions to the Aprilia. Swingarm element, same as front wheel element tried at Sepang, for ground-effect. Improved rear wing (previously seen in Mugello FP last year) for rear downforce pic.twitter.com/ONonT4YaGv
— Mat Oxley (@matoxley) March 11, 2023
Ami a többieket illeti: a Yamaha részéről említettük már Quartararo nyolcadik helyét, ami csak minimálisan biztatóbb a malajziai teszten látottaknál, amely után a 2021-es vb-győztes rémálomszerűnek nevezte az egykörös, friss gumis próbálkozásaikat. A mostani időeredmény is csak egyszer jött össze a franciának, miközben a csapattárs, Franco Morbidelli mindössze a 21. helyen tanyázik.
A Honda részéről némi meglepetésre a Suzukitól érkezett LCR-es Alex Rins volt a legjobb szombaton – igaz, a Repsol párosa, Mir és Marc Marquez kétféle vázat is próbálgatott: az egyik változat a Sepangban is használt volt, míg a másik egy új fejlesztés. Mir a 14., Marquez csupán a 19. idővel zárta a gyakorlás első felvonását. A KTM-esek közül a gyári duó, Brad Binder és Jack Miller a 15. és 16. helyeken végeztek, míg a Gas Gas néven futó Tech3-páros csak a sor végén szerénykedett. Folytatás és zárás vasárnap.
A portimaói teszt első napjának eredményei:
1. | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo (GP23) | 1m 38.771s |
2. | Luca Marini | Mooney VR46 Ducati (GP22) | +0.234s |
3. | Maverick Viñales | Aprilia Racing (RS-GP23) | +0.254s |
4. | Alex Marquez | Gresini Ducati (GP22) | +0.565s |
5. | Raul Fernandez | RNF Aprilia (RS-GP22) | +0.689s |
6. | Miguel Oliveira | RNF Aprilia (RS-GP 22) | +0.695s |
7. | Marco Bezzecchi | Mooney VR46 Ducati (GP22) | +0.837s |
8. | Fabio Quartararo | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.843s |
9. | Fabio Di Giannantonio | Gresini Ducati (GP22) | +0.870s |
10. | Jorge Martin | Pramac Ducati (GP23) | +0.872s |
11. | Alex Rins | LCR Honda (RC213V) | +0.875s |
12. | Aleix Espargaro | Aprilia Racing (RS-GP23) | +0.877s |
13. | Johann Zarco | Pramac Ducati (GP22) | +0.945s |
14. | Joan Mir | Repsol Honda (RC213V) | +1.005s |
15. | Brad Binder | Red Bull KTM (RC16) | +1.152s |
16. | Jack Miller | Red Bull KTM (RC16) | +1.216s |
17. | Enea Bastianini | Ducati Lenovo (GP23) | +1.238s |
18. | Stefan Bradl | Honda Test Rider (RC213V) | +1.391s |
19. | Marc Marquez | Repsol Honda (RC213V) | +1.399s |
20. | Michele Pirro | Ducati Test Rider (GP) | +1.565s |
21. | Franco Morbidelli | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.643s |
22. | Pol Espargaro | Tech3 GASGAS (RC16) | +1.736s |
23. | Takaaki Nakagami | LCR Honda (RC213V) | +1.871s |
24. | Augusto Fernandez | Tech3 GASGAS (RC16) | +2.000s |