DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
Motor

Marquez irányt vesztett, Quartararo nem áll készen

A portimaói MotoGP-teszt első napja sem kínált megoldást a Honda és a Yamaha problémáira, miközben Espargaro váratlan kellemetlenséggel szembesült.

Egyelőre a szezont megelőző utolsó, portimaói teszten is kirajzolódni látszik a trend, hogy a Ducati a mezőny előtt jár, míg a két japán óriás, a néhány éve a MotoGP-t még uraló Honda és Yamaha egyaránt problémahegyekkel küzd. Kezdjük a Hondával, ahol Marc Marquez konkrétan úgy fogalmazott a szombati első nap végén, hogy annyira sok újítást igyekeztek kipróbálni, hogy kissé „irányt vesztett” menet közben, így elmondása szerint vasárnap itt az ideje, hogy a beállításokkal foglalkozzanak azzal a csomaggal, amijük jelenleg van.

A HRC szempontjából az igazán aggasztó, hogy ez a csomag viszont pontosan ugyanaz, mint amivel a téli teszteknek nekiveselkedtek, azaz egyetlen jelentős fejlesztést sem érzett javulásnak a The Race által idézett nyolcszoros világbajnok:

„Ma ugyanazzal a motorral fejeztük be, mint Malajziában: ez a legjobb csomag, amit itt találtam. Szóval igen, nagyon messze vagyunk az élmenőktől, de most kell elkezdenünk a szezont. Nem lehetünk túl optimisták az eredményeket illetően, de semmit sem nyerünk azzal, ha idegesek vagyunk. Úgyhogy vasárnap igyekszünk megtalálni ezzel az alappal a legjobb beállítást, a ritmust és köridőt.”

Szombaton amúgy egy új vázat is próbálgatott Marquez és új repsolos társa, Joan Mir, ám azt sem érzi egyértelmű előrelépésnek a 30 éves spanyol: „Nem rossz, de nem mindenhol jobb. A féktávokon kicsit jobb, ott jobban kanyarodik, a kanyar közepén viszont már kevésbé” – vélekedett Marquez, hozzátéve: jelenleg legalább fél másodperc a hátrányuk az etalont jelentő Ducatikkal szemben.

 

Ugyanaz maradt a Yamaha problémája

Eközben a Yamahánál legalább azt sikerként könyvelhetik el a 2022-es idényzáró óta eltelt holtszezonban, hogy az egyik gyenge pontjuknak számító végsebességen sikerült javítaniuk. Fabio Quartararo szerint azonban most vannak sokkal nagyobb gondjaik is: ahogy néhány hete a sepangi teszt után is elmondta, rémálomszerű a helyzet, amikor felkerülnek az M1-esre a friss gumik. Malajziában a mezőny végén szerénykedett a francia az időeredményével, szombaton legalább nyolcadik lett, de így is óriási a lemaradásuk:

motogp-portimao-teszt (2)



„Ha összevetjük magunkat az élmenőkkel, akkor azt látjuk, hogy amikor felrakjuk a friss gumit, fél másodperccel lassabbak vagyunk. Aztán amikor már 15 kör óta használjuk, akkor már csak egy-két tized a lemaradásunk. A nagy különbség a friss gumikon jelentkezik, főleg az időmérős próbálkozások során.”

Quartararót a fenti jelenség elsősorban a kvalifikációk miatti aggasztja, de mint arra rávilágított, idén már az újításként érkező sprintek során is hátrányt jelenthet a probléma. „Egyértelmű, hogy nem fogunk készen állni az első versenyre… Nem mondom száz százalékra, mert remélhetőleg vasárnap találunk megoldást, de pillanatnyilag nem érzem késznek magam és nem érzem jól magam a motoron” – összegzett a Yamaha 2021-es világbajnoka.

 

Nem várt kellemetlenség az Aprilia újítása miatt (?)

Miközben a két japán gyár messze van a Ducatiktól, a másik olasz márka, az Aprilia tűnik pillanatnyilag a legfőbb kihívónak. Ráadásul nem is csak tempó, hanem fejlesztések terén is: szombaton a noalei márka egy egész arzenált vonultatott fel aerodinamikai újításokból, kezdve az első lengővillához kapcsoló szárnyelemmel, valamint a motor hátulján újra megjelenő T-alakú, F1-stílusú szárnyacskával.

 

A tavaly sokáig vb-aspiránsnak tűnő Aleix Espargaro jelentős különbségnek nevezte a fejlesztéseket: „A teljes konfigurációval nagyon nagy tempót érünk el a gyors kanyarokban” – mondta el a spanyol. Ez viszont kellemetlenséggel járhatott Espargaro számára: bár nem feltétlenül az aero-újításoknak tudta be, de a versenyzőnek idejekorán véget kellett vetnie a szombati körözésnek, ugyanis a terheléstől bedurrant a karja. „Kicsit aggódom, mert furcsa volt. Malajziában is volt némi gondom, mint többeknek, mivel az volt az első teszt idén, de ma hihetetlen volt” – nyilatkozta. Az arm pump-jelenségről korábban itt írtunk hosszabban.

Espargaro a kényszerű korai zárás ellenére is bizakodó, amire az Aprilia eddigi előszezoni formája alapján van is oka: a spanyol szerint készen állnak, rendben van a tempójuk – bár azért azt hozzátette, hogy az övék sincs a Ducati szintjén.

A portimaói teszt vasárnap folytatódik és zárul, két hét múlva pedig ugyanott következik a MotoGP évadnyitó Portugál Nagydíja.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: