Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Két nap szünet után szerdán folytatódott a MotoGP katari tesztje – de még hogy! Jack Miller 1:53,183-as a valaha volt legjobb köridőnek számít a losaili pályán, de még Fabio Quartararo is Marc Marquez hivatalos pályacsúcsán belül motorozott. A Ducati gyári csapatának ausztrálja természetesen örült az időeredménynek, de főleg a hosszabb etapokon nyújtott formájának – igaz, szerinte ezekből nem lehet következtetést levonni a bő két múlva ugyanitt esedékes szezonnyitóra vonatkozóan:
„A teszten futott köridők, főleg versenytempó, mindig különlegesnek tűnnek. Ha megnézem a mai versenytempómat, akkor nagyjából 15 másodperccel nyerném a futamot, de rengeteg olyan tényező van, amellyel csak a versenyen szembesülünk, a teszten nem. Nincs felgumizva a pálya Moto2-es Dunlop-gumikkal, mások lehetnek a körülmények. Nem hiszem, hogy sok mindenre következtethetünk a mostani tempóból, meg kell várnunk a versenyhétvégét. Katarban ráadásul, úgy tűnik, jól működnek a motorok, és mindig szoros a küzdelem” – vélekedett a Crash.net által idézett Miller.
A ducatis viccelődve megjegyezte, hogy a körülmények „szinte könyörögtek érte”, hogy ilyen jó köridőt fusson, hiszen végre nem szél és homok fogadta a versenyzőket Katarban. Ezt leszámítva viszont nem az eredménylistával foglalkozott az ausztrál, hanem az újítások tesztelésével. Közülük a Ducati új burkolatidom kifejezetten elnyerte Miller tetszését, aki gyakorlatilag le sem vette azt a motorjáról, mióta először kipróbálta.
Ami még lenyűgözte Millert, az nem más, mint Pol Espargaro a Repsol Hondán, aki szerdán az előkelő ötödik helyen zárt: „Számomra eddig Pol emelkedett ki igazán a teszten, mivel neki volt a legkomolyabb feladata mindannyiunk közül, hiszen sok-sok KTM-es szezon után váltott motorgyártót. Mivel a KTM acélvázzal dolgozik, a karakterisztikája minden bizonnyal teljesen más a Hondához képest. Úgy vélem, remekül alkalmazkodott hozzá, és fantasztikus időket és tempót fut. Kellemesen meglepődtem ezen, hiszen a múltban láthattuk, hogy nem mindenki tud boldogulni a Hondával. Szerintem mindannyian gondoltuk, hogy ha valaki, akkor Pol az agresszív stílusával meg tudja csinálni, és szerintem ezt most meg is mutatja, remekül motorozik. Azt hiszem, még nem is bukott, szóval minden remekül alakul számára.”
Maga Espargaro szintén úgy érzi, hogy sokat fejlődött, de arra a kérdésre, hogy már magáénak érzi-e a Hondát, így felelt: „Még nem. Tény, hogy a fejlődés, amit most érzek, gyorsabb, mint amire számítottam. És ha nem is könnyen jön, mert ezekbe a köridőkért kemény erőfeszítéseket kell tenni, de sokkal természetesebben jön, mint gondoltam. Viszont az, hogy egy körön még ennyire messze vagyunk, azt mutatja, hogy még sokat kell tanulnom a motor határairól, még ha úgy is érzem, hogy a leggyorsabb körömben hagytam néhány tizedet” – fogalmazott a spanyol, hozzátéve, hogy viszont kiegyensúlyozottsága sokkal jobb, mint az egykörös formája. Espargaro amúgy három tesztnap elteltével sem bukott még a Hondával, miközben márkatársai, Stefan Bradl, Alex Marquez és Takaaki Nakagami sorra gyűjtik az eséseket: ők hárman összesen már hétszer dobták el a vasat Katarban – a német a szerdai után be is fejezte a körözést, mert fájdalmakat érzett.
Visszatérve még egy gondolat erejéig a Ducatira: miközben Miller nem hivatalos pályacsúcsot repesztett, a Pramac Racingnél ugyancsak a legfrissebb Desmosedicin ülő Johann Zarco pedig 352,9 km/h-val új rekordot állított fel a katari végsebességeket illetően (az abszolút etalont Andrea Dovizioso tartja 356,7 km/h-val a 2019-es mugellói hétvégéről). A francia viccelődve megjegyezte: ha kapnak némi hátszelet a célegyenesben, akár a 360 km/h-t is elérhetik.
Ettől egészen biztosan nem kell tartania a yamahásoknak. A hangvillások már évek óta küszködnek a végsebesség hiányával, s mivel a 2021-es évad előtt nem nyúlhattak hozzá a motorblokkhoz a fejlesztések befagyasztása okán, a katari teszten sem sokkal jobb a helyzet – olyannyira, hogy a második időt elérő Quartararo szerint konkrétan tehetetlenek a Ducatikkal szemben: „Ez az egyik olyan pálya, ahol kicsit aggódom, mert még meg kell oldanunk néhány dolgot a motoron, mert nem érzem túl jól magam mások megelőzését illetően. Előre kell lépnünk ezen a téren, mert sajnos ha egy Ducati jön mögöttünk az egyenesben, meg fog előzni minket. Találnunk kell megoldást arra, hogy visszaelőzhessük őket és különbséget alakíthassunk ki. A köridőket megnézve, Miller és Zarco vannak elöl, szóval nem egyszerű, de mi pedig nem tudunk plusz 20 lóerőt pakolni a blokkba.”
A Yamahánál több érdekes fejlesztést is láthattunk eddig a teszten – szerdán például egy felül „lyukas” sárvédőt is kiszúrtak az első keréknél –, de mind közül a legfontosabb az új váz. Quartararo az első két nap után még nem volt elragadtatva tőle, mert szerinte nem nyújtja még azt az érzést, mint a 2019-es verzió, amelynek irányába szeretnének elmenni a fejlesztésekkel a tavalyi változattal való szenvedés után, szerdán viszont már valamelyest elégedettebben értékelt a gyári motoros: „Jó irányba haladunk, de valami még hiányzik. Jól érzem magam, anélkül nem is lennék képes 1:53,2-es időre. A tempó is rendben volt, de remélem, előreléphetünk a hátralévő két nap során.”
Quartararo csapattársa, Maverick Vinales szerint egyébként a Yamaha számára az elsődleges cél az kellene, hogy legyen, hogy az időmérő edzéseken erős formára legyenek képesek, majd ezt a versenyek rajtjánál és első köreiben is kamatoztatni tudják. A futamok kezdeti fázisa hosszú ideje a spanyol egyik fő gyenge pontjának számít, éppen ezért Vinales többször is gyakorolta a rajtokat harmadik tesztnap első óráiban, ami után úgy érezte, valamelyest módosítani kell majd a kuplungbeállításokon.
Érdekes, hogy bár a top 10-be ezúttal sem fért be, a Petronas SRT-nél szereplő Valentino Rossi is jóval optimistább hangot ütött meg a szerdai nap végén: „Ez a nap sokkal jobban alakult számomra. Csak 13. lettem, ami nyilván nem a legjobb, de több mint egy másodpercet javítottam a köridőmön, de emellett javult a tempóm és az is, ahogy a motoron érzem magam. Rengeteget dolgoztunk a csapattal, és elégedett vagyok, mert a tempóm még ugyan nincs a legjobbak szintjén, de sokkal közelebb kerültünk hozzájuk. Ma újra igazi motorosnak éreztem magam, elég jól motoroztam, és sokat fejlődtünk. Kipróbáltunk újításokat, folytattuk a vázak összehasonlítását, de a mai nap sokkal biztatóbb volt. Mindenki nagyon erős, és nekem még hiányzik valami, de ez még csak az első nap volt, szóval jó a kezdés.”
Rossi elmondta: az új váz jobb kanyarodás terén, mint a 2020-as verzió volt, de még bőven van mit csiszolni rajta. A 42 éves olasz versenygépén emellett egy új aero-elem is debütált, amellyel szintén elégedett volt a kilencszeres világbajnok, aki szerint javult ennek köszönhetően a végsebességük – igaz, a Ducatihoz képest még így is nagyságrendileg 10 km/h a lemaradásuk. További bizakodásra adhat okot Rossinak, hogy ezúttal a gumikkal is kevesebb gondja volt, mint vasárnap, amikor küszködött a tapadás hiányával – jóllehet, azért az óvatosságra ad okot, hogy a Yamaha főként arról volt híres az előző években, hogy roppant ingadozó volt a teljesítménye akár egyik napról a másikra is.
Rossival ellentétben nem volt jó napja Aleix Espargarónak, aki viszont így is a hatodik helyen tartotta a szinte minden területen átszabott Apriliát, amellyel már 1:54 alatti köridőre is képes volt: „Volt némi műszaki problémám, ezért nem tudtam annyit motorozni, aztán amikor a végén felraktuk a friss gumit, elsőre 1:54 elejét futottam, majd a következő körben elestem talán a 4-es kanyarban. Szóval nehéz nap volt, nem is vagyok elégedett a mai munkánkkal, nem tudtuk követni a tervezett programot, és nem is tudtunk mindent kipróbálni. A gyors kanyarokban még mindig küszködöm azzal, hogy beforduljon a motor, pedig ez már a harmadik nap, és még mindig nem javultunk ezen a téren. Viszont még egy ilyen nehéz napon is a hatodik helyen végeztünk, ennek örülök, hiszen a kategóriát ismerve nem lehet mindig jó napunk.”
De vajon mi a helyzet a regnáló világbajnokkal? Joan Mir és a Suzuki eddig kifejezetten csendes tesztet produkál – igaz, a szintén halovány KTM-mel ellentétben legalább az élmezőny környékén tanyáznak –, s a spanyol el is ismerte, hogy bár maradt még benne néhány tized, annyi biztosan nem, hogy Miller és Quartararo elé kerüljön:
„Úgy gondolom, tudnék még fejlődni, de nem ennyit. Mindig látjuk, hogy a Yamaha és Fabio erős időkre képes egy körön. Más téren viszont fel tudjuk venni velük a versenyt, ez tény. Nem fogunk 1:52-es időt futni, de talán közel kerülhetünk ahhoz az 1:53,2-höz, ez a célunk. Csütörtökön talán jobb tempóra kapcsolunk, mert az eddigi napok arról szóltak, hogy mindent kipróbáljunk és megértsünk. Pillanatnyilag nem mi vagyunk a legjobbak vagy a leggyorsabbak, de biztos vagyok benne, hogy a következő két napban növelhetjük a tempót” – mondta el Mir. A GSX-RR kapcsán hozzátette: nincs nagy változtatás a versenygépen, hiszen a motorblokkhoz való hozzányúlás nélkül nehéz változtatni a motor karakterisztikáján, de persze így is rengeteg újítást teszteltek eddig.