DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 19. csütörtök
Motor

Espargaro: Össze sem lehet hasonlítani a KTM-et és a Hondát

Bár mindkettő motor eléggé fizikális, ebben ki is merül a kettő közötti hasonlóság a Repsol új igazolása szerint. Testvére is teljesen megújult gépről beszélt, Rossinak erőt ad az új kaland.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Szombaton az első igazi tesztnapot teljesítette Katarban a MotoGP mezőnye, és némi meglepetésre Aleix Espargaro zárt az eredménylista élén. A shakedown-tesztet még kihagyta a spanyol – pedig apriliásként ott is jogosult lett volna a körözésre, ám a limitált számú abroncs miatt nem gurult pályára –, aki szerint a rengeteg újításnak köszönhetően teljesen más lett az RS-GP. Az Aprilia kedvezményekkel rendelkező gyártóként a motorblokkhoz is hozzányúlhatott a téli szünet során, emellett szinte minden területen fejlesztésekkel érkeztek meg a kollektív gyakorlásra. A nap végén Espargaro kiemelte, hol is javultak a legtöbbet – szavait a Motorsport.com szakoldal idézi:

teszt-aleix-espargaro-1



„Ránézésre nem tűnik forradalminak a motor, de teljesen másképp kell menni vele. Főleg a stabilitást illetően léptünk nagyot előre, és az aerodinamikát illetően is óriási munkát végeztek a srácok. Teljesen más a motor. A kigyorsításon érzem, hogy fejlődtünk, és sokkal több a leszorítóerőnk is, emiatt fizikálisabbá vált a motor a tavalyihoz képest. Stabilabb, aminek köszönhetően jobban tudok kigyorsítani, ennek nagyon örülök. Picit rajtavesztünk a végsebességen, ezért meg kell találnunk az egyensúlyt, felmérve a motor erős és gyenge pontjait. De a motor nagyon kedvel engem, ami azt mutatja, hogy remek munkát végeztünk, mert bár mi vagyunk a leglassabbak az egyenesben, így is első helyen végeztünk egy roppant gyors idővel már az első nap során. Most azt kell megvizsgálnunk, hogyan tudunk tovább fejlődni és jobb egyensúlyt találni.”

Amit a végsebességről mondott az apriliás, az az adatokból világosan ki is tűnt: a 335 km/h-s értékkel 15 km/h-val elmaradt Espargaro az ilyen tekintetben éllovas Jack Miller Ducatijától. A versenyző szerint viszont nem feltétlenül a gyenge blokk lehet ennek az oka: „Olykor nem is csak a motorblokkról van szó, az utóbbi négy-öt évben minden összetettebbé vált a MotoGP-ben az aerodinamika révén” – mutatott rá a spanyol. „Jobban gyorsítok ki, mint valaha, de a végsebességen javítanunk kell, mert az nagyon alacsony, még a tavalyinál is alacsonyabb, a Ducatihoz képest pedig 15 km/h-t veszítünk, szóval van ott tér a fejlődésre. Viszont az aerodinamika segít a kanyarodásban, többé-kevésbé a kigyorsításnál is, cserébe csökkenti a végsebességet. Meg kell találnunk az egyensúlyt. Ma kétféle aero-csomagot próbálgattam, amiket még ki kell értékelnünk, de nyilván jobb végsebességet szeretnék.”

teszt-pol-espargaro-1

Aleix Espargaro tehát az első helyével hívta fel magára a figyelmet, de öccse, Pol számára is nagy nap volt a tegnapi, hiszen első tesztnapját teljesítette a Repsol Honda színeiben. Bár az általános vélekedés szerint a KTM és a Honda között sok a hasonlóság, a spanyol szerint ez kimerül abban, hogy mindkettő eléggé megdolgoztatja fizikailag a rajta ülő versenyzőt:

„Túlságosan is különböznek ahhoz, hogy összehasonlíthassuk őket” – mondta az ifjabb Espargaro, amikor az RC16-os és az RC213V közötti különbségekről kérdezték. „Nyilván ezek azok a motorok, amelyeken kissé küzdeni kell, hogy eredményes legyél velük. Viszont ezt leszámítva minden teljesen más. De már most jól érzem magam a Hondával. A legfontosabb, hogy kiismerjem a motor elejét, ott lehet időt nyerni a fékezéskor és a kanyarsebességgel. A motor hátulját most már többé-kevésbé úgy érzem, hogy az irányításom alatt tartom kigyorsításon és a kanyar közepén. De minden csak azon múlik, hogy jobban feszegessem a határokat, és akkor látni fogjuk, hol veszítek időt.”

Marc Marquez új csapattársa egyébként még nem foglalkozott részleteiben a beállításokkal, elmondása szerint a legalapabb dolgokat lőtték be hozzá szombaton, ráadásul a nap végére ki is futott a gumikból, így nem tudott időmérős kört teljesíteni a hajrában, ennek is köszönhető, hogy mindössze a 17. helyen végzett.

teszt-rossi-2

De nemcsak ő váltott csapatot, hanem többek között Valentino Rossi is, aki nyolc év után tűnt fel új színekben. Az immár a Petronas Yamaha SRT-t erősítő 42 éves motoros így értékelt: „Délelőtt izgatott voltam, mert ez egy új kaland kezdete. Újak a színek, új a csapat, minden új, ez pedig rengeteg motivációt és erőt ad a munkához. Furcsa volt az elején, az első etapomon, de végső soron ez ugyanúgy az én M1-esem. Szóval lehet, hogy öltözéket váltott, de attól még ugyanaz maradt a többi része.”

Rossi csupán a 14. legjobb időt érte el szombaton: „A végeredmény nem a legjobb, de a nap során nem voltam rossz, elég jó volt a tempóm, szóval az első benyomások biztatók” – mondta erről az olasz. A yamahások egyébként mind kétféle motorral dolgoztak szombaton: egy standard verzióval és egy fejlesztésekkel ellátott változattal, amellyel elsősorban a tavalyi hullámzó teljesítményüket küszöbölnék ki. Mindenekelőtt a váz terén újítottak, de Rossi még nem tudott konkrét álláspontot kialakítani a fejlesztésre: „Megtettem néhány kört az új vázzal, és az első tapasztalatok nem rosszak, de csak 6-7 kört mentem vele, mert a standard motorra koncentráltam. Talán a következő napokban tisztább képet kapunk.”

A „Doktor” helyét a Yamaha gyári csapatában átvevő Fabio Quartararo sem szerepelt túl jól, hiszen csak 15. lett, de a fiatal francia szerint ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy lassan rázódott vissza a ritmusba: „Klassz nap volt, igazából meglehetősen boldog vagyok. Kissé nehezen szoktam vissza az M1-esre, szerintem a fél nap ráment erre, mert az utcai R1-es után teljesen elveszett voltam. De jól éreztem magam a végén, jól sikerült a teszt. Jó érzés a gyári csapatban lenni, tetszik a hangulat, és szerintem lépésről lépésre fejlődni fogunk” – fogalmazott a Crash.net hasábjain, hozzátéve, hogy éppen ezért, mert nem volt még tökéletes formában, az új vázat sem tudja megítélni, hogy jobb vagy rosszabb-e.

A yamahások közül egyébként az a Franco Morbidelli volt a legelégedettebb az első tesztnap után, aki egyedüliként a 2019-es motor alapjaira épülő „A specifikációt” használja, nem pedig a legfrissebb gyári verziót: „A motorom jobb, mint tavaly” – összegzett röviden Rossi csapattársa, aki az eredménylistán is a legelőkelőbb helyen végzett a maga hetedik helyezésével a hangvillások motorosai közül.

Említést érdemel a Ducati is, amely szokás szerint új aero-csomaggal érkezett meg Katarba, ám ezt a gyári csapatba előlépett Jack Miller a nagy szél miatt még nem igazán tudta komolyan kipróbálni és értékelni. Az ausztrál egyébként elmondta, hogy furcsa volt számára, hogy immár teljesen vörösben körözött.

Végezetül mi a helyzet a regnáló világbajnokkal, Joan Mirrel? Nos, a suzukis a harmadik helyen kezdte meg címvédő idényét: mint arra a fiatal spanyol rámutatott, Aleix Espargaro és a HRC-tesztmotoros Stefan Bradl révén csak olyanok végeztek előtte, akik idén már gyakoroltak a szabályok adta lehetőségek révén. Mir szerint amúgy a Suzukin is számos újítás van, kezdve a váztól a lengővillán át az elektronikai fejlesztésekig: elmondása szerint főként utóbbi beállításaival foglalatoskodott, éppen ezért csak rövid etapokat teljesített az első tesztnap során – folytatás vasárnap a második felvonással.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: