Több mint négy hónapos késéssel ugyan, de végre megrendezték a MotoGP idei első időmérőjét, a Spanyol Nagydíj kvalifikációján pedig pontosan azok a versenyzők játszották a főszerepet, akikre már a téli tesztek alapján is számítani lehetett. Az egykörös tempójával már tavalyi újoncévében is kiemelkedő Fabio Quartararo új pályacsúccsal zsebelte be a pole-pozíciót, gyári márka- és jövő évi csapattársa, Maverick Vinales lett a második, míg Marc Marqueznek be kellett érnie a harmadik helyezéssel.
Nem újdonság, hogy a Yamaha két fiatalja bitangerős egy körön, de vajon ez lesz-e a helyzet a versenyen? Az elmúlt néhány évben rendre a hátsó gumi túlmelegedésével és gyors kopásával küszködtek a hangvillások, s úgy tűnik, a démonjaikat a 2020-as géppel sem tudták teljesen elűzni: a versenytempó szempontjából leginkább releváns negyedik szabadedzésen Marquez Quartararónál és Vinalesnél is erősebb ritmust diktált a használt abroncsokon. Ami még inkább megnehezítheti a yamahások dolgát, hogy a végsebesség terén is maradtak sereghajtók: pénteken Andrea Dovizioso Ducatijánál 12 km/h-val voltak lassabbak, pedig Jerez még csak nem is a hosszú egyeneseiről híres.
A fentiek fényében nem meglepő, hogy Quartararo nem számít könnyű futamra Marquez ellen: „Elnézve Marc tempóját, nehéz lesz elszökni tőle, mert már most gyorsabb nálunk. Úgy gondolom, a legfontosabb, hogy jól rajtoljunk és jó első köröket teljesítsünk, aztán meglátjuk, hogyan tudjuk menedzselni a futamot. De elszökni Marqueztől roppant nehéz lesz, mert papíron gyorsabb nálunk. De tervezni is nehéz, mert a Yamahának meg nem a legjobb a végsebessége. Szóval igyekszünk a lehető legkisebbre szétszakítani az élbolyt, aztán meglátjuk, mi történik” – idézi a Petronas Yamaha franciáját a Motorsport.com.
A tavalyi fő gyenge pontját, azaz a futamok elején való küszködés legyőzni igyekvő Vinales is egyetért kollégájával: „Ahogy Fabio mondta, az első körök roppant fontosak számunkra, szóval megpróbálunk az első kanyartól kezdve elöl lenni, és nagyon gyors elő három-négy kört teljesíteni. Utána pedig fontos lesz megfelelő hőmérsékleti tartományban tartani a gumikat, mert itt nagyon könnyű túlmelegíteni a hátsó abroncsot. Ahogy Fabio is kiemelte, rendkívül nehéz lesz leszakítani Marcot, mert nagyon erős a tempója.”
Marquez tavaly többször is került hasonló helyzetbe az időmérő után, akkor vagy már a verseny korai szakaszában az élre tudott törni és lerázni magáról az üldözőket, vagy kivárásra játszva a végén robbantva hagyta le őket. A Quartararo és Vinales tempóján egyáltalán nem csodálkozó hondás most is mindkét stratégiai lehetőséget nyitva hagyta: „Ha úgy érzem, nagyon erős a tempójuk, akkor türelmes lehetek, és megpróbálhatom a végén kijátszani a kártyáimat. De ha erősnek érzem magam, miért ne húznám keményen a gázt az elejétől a végéig? A negyedik szabadedzésen megvolt a tempóm ahhoz, hogy az élen legyek. A bokszból kijövet mindig jó a tapadás, az igazi nehézség, hogy körökön át fenntartsuk a jó tempót, ez kritikus lesz vasárnap. Mindkét yamahásnak jó a tempója, szóval meg kell majd néznünk, hogy állunk egymáshoz képest, és az adott helyzetből kihozni a legtöbbet.”
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy ha Quartararo és Vinales ennyire jó, mi van Valentino Rossival? A 25. világbajnoki idényére készülő „Doktor” csupán 11. lett az időmérőn, és már pénteken elmondta, hogy ugyanazok a problémák kínozzák, mint az előző években, és mint amiket feljebb említettünk. Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű versenyrészlegének vezetője úgy vélekedik, Rossi küszködését az okozza, hogy az olasz sokkal kevésbé lóg le a motorról, mint fiatalabb versenytársai, ezáltal jobban terheli és túlmelegíti a hátsó abroncsot. A kilencszeres világbajnok szerint azonban mindez nem a stílusához köthető – de abban egyetért, hogy a gondokat magának kell megoldania:
„Általában a pályafutásom során mindig jobban kedveltem a kemény gumikat, a legjobb versenyeimet mind azon teljesítettem. Most viszont nagyon puhák a Michelin abroncsai, és ez nem könnyíti meg a dolgomat. Ez annak is köszönhető, hogy én vagyok az egyik legmagasabb, így bár vékony vagyok, nehezebb is vagyok. De egyetértek, ez az én problémám, nem a Micheliné, hiszen a többiek gyorsak” – fogalmazott a 41 éves motoros, hozzátéve: bárhogy is szerepel Jerezben, az nem változtat a 2021-es tervein, miszerint „99 százalék”, hogy a Petronasnál fog versenyezni.
Visszatérve az élmenőkre: ha az FP4-es teljesítményeket nézzük, akkor még csak nem is a két fiatal yamahás volt legközelebb Marquez elképesztő tempójához, hanem Alex Rins. Ahogy azonban 2019-ben számtalan alkalommal, a suzukis újabb gyenge időmérő teljesített, csupán a kilencedik helyre kvalifikálta magát. Mindennek azonban semmi jelentősége, a spanyol ugyanis hatalmasat bukott a Q2 utolsó perceiben, amelyben ki is ficamította a jobb vállát, amiért kórházba szállították, így kénytelen kihagyni a vasárnapi idénynyitót. Rinsnek egyébként kalandos napja volt, a délelőtti szabadedzés végén Marquez keveredett az útjába, ezért nem tudott gyorskört futni (a repsolost végül nem büntették, miután sárga zászló miatt lassított), míg az említett hatalmas baleset előtt egy ízben ugyancsak kicsúszott.
Rins kidőlésével Joan Mir maradt a Suzuki egyetlen reménye, és a második MotoGP-s idényére készülő ifjonc remekül is ment eddig Jerezben, az időmérőt azonban ő is elrontotta: elmondása szerint egy ismeretlen probléma miatt nem tudott rendes gyorskört futni a Q2-ben, így csupán a 12. pozícióból várhatja a piros lámpák kialvását. Gyorsan fel kell zárkóznia, ha bele akar szólni a közvetlen élmezőny dolgába, ebben segítheti a Suzuki tervek szerint holnap debütáló úgynevezett holeshot device-a, amely épp a rajtoknál segíthet Mirnek.
Miközben tehát a két sornégyes motor, a Yamaha és a Suzuki a tesztek után a Spanyol Nagydíjon is meggyőzőnek tűnik, a Ducatik igen haloványan szerepelnek. A néhány hete kulcscsonttörést szenvedő Andrea Dovizioso például csupán nyolcadik lett, s az olasz ismét elmondta, hogy a fő problémájukat a Michelin új szerkezetű hátsó abroncsai okozzák, amelyeket még nem ismertek ki teljesen. Doviziosóék már korábban rámutattak arra, hogy az új hátsó gumi a nagyobb kanyartempóval operáló, kigyorsításon viszont nem annyira erős Yamahának és Suzukinak kedvezhet.
Persze nem mindegyik Ducati gyengélkedett, a szatellit csapat, a Pramac Racing párosa például kifejezetten erős időmérőt tudhat maga mögött. A meglepetésember Francesco Bagnaia, aki végre aktuális évi technikát kap a bolognaiaktól, s rögtön az előkelő negyedik helyre kvalifikálta magát. Ezzel megelőzte Jack Millert is, aki viszont jobban szerepelhetett volna, ha nem esik el a hajrában. De elesett, méghozzá ugyanott, ahol pillanatokkal később Rins is: a szókimondó ausztrál nem is tagadta, hogy – muszáj szó szerint idéznünk, mert az esetében ez csak így autentikus – „összeszarta magát”, amikor meglátta a mellette becsapódó kék motort.
Ami a maradék két gyártót illeti: a KTM-nél szokás szerint Pol Espargaro volt a húzóember, a jövőre már Marquez csapattársaként a Repsolnál szereplő spanyol a kiváló hetedik helyen zárt. Ki kell emelni Brad Bindert is, aki első királykategóriás időmérőjén kis híján bejutott a második szakaszba. Az Aprilia viszont egyelőre a biztató teszteredmények után visszafogottan teljesít: ez nem meglepő annak fényében, hogy a sorozatos műszaki nehézségek okán biztonsági megfontolásból valamelyest lejjebb is tekerték a vadonatúj RS-GP motorblokkját. Pedig Aleix Espargaro úgy fogalmazott: váz tekintetében a Honda sem sokkal jobb, mint az Aprilia.
A MotoGP szezonnyitó Spanyol Nagydíja vasárnap 14 órakor startol Jerezben, s az Aréna4 és a Galaxy4 közvetíti élőben, de a Formula.hu is az F1-es események során megszokott, folyamatosan frissülő szöveges tudósítás formájában közvetíti majd a történéseket.